|
|
Simon Höjeberg
Antal inlägg: 170
|
 |
« Svara #1 skrivet: 29 Dec 2008, 17:36 » |
|
' Honung är som du vet sockerarter. Socker får hos diabetiker blodsockret att skjuta i höjden. Diabetiker bör betrakta honung som socker. Min son och fru (diabetiker) äter endast honung när dom är "låga" och snabbt vill ha extra energi (grabben älskar kardemumma honung på rostmacka, det är fest) Vi går med jämna mellanrum till diabetes mottagningen på koll, och vår diabetesläkare visade sig, efter en tid när man lärt känna varandra, vara biodlare med fyra samhällen! Då blev det bisnack... Både han och jag har läst/sett/hört konstiga teorier om att honung skulle vara "bättre" än socker. Inga sådana belägg finns. Det är snarast önsketänkande från biodlare... Det finns mycket om kost och diabetes om du googlar... försök hitta fram till australiska glykemiska indexet. Det som populärt kallas GI. Det togs fram för ett antal år sedan som verktyg för just diabetiker. 1,0 är en skiva vitt bröd. Högre index= snabbare blodsocker reaktion. Där finns honung med uppe bland råsocker och liknande. Värt att ha i minnet är att det mesta blir snabbare om det är kokt, längsammare om rårivet eller liknande. Det betyder att honung i thé är snabbare än kallt och grov kristalint... Ingen diabetes är den andra lik. Hur man sköter och lever med diabetes är resandes ensak... Sen finns det lite intressanta saker för diabetiker runt stick och betapred och sånt, men det tar vi annan gång! Ha det gött i stugvärmen!
|
|
|
|
|
Loggat
|
Bara döda fiskar flyter med strömmen...
|
|
|
Rune Hedberg
Antal inlägg: 718
|
 |
« Svara #2 skrivet: 30 Dec 2008, 16:39 » |
|
'..... Sen finns det lite intressanta saker för diabetiker runt stick och betapred och sånt, men det tar vi annan gång! Ha det gött i stugvärmen!
Intressant. Kan du utveckla detta ? Rune
|
|
|
|
|
Loggat
|
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.
|
|
|
|
|
Simon Höjeberg
|
 |
« Svara #4 skrivet: 31 Dec 2008, 00:53 » |
|
Jo Rune, nu tänker jag skriva saker där man bör ha i minne att alla diabetiker är unika. Hormoner, bakterier, infektioner och bigift, påverkar insulinets verkan i kroppen. Det där med hormoner är intressant med en grabb som fyller nio snart... Vad jag har märkt med honom är att stick/gift tar ner insulinets verkan (du måste öka dosen) Betapred, Cortison, m.fl. är hormoner och sätter ned insulinets verkan högst väsentligt (öka doserna flerfalt) Då är det som diabetes förälder inte så kul. Men grabben tycker om biodlandet... Vi kör på, och jag är mycket medveten om att många stick ger komplikationer. Således minimera sticken! Om Mikaels kompis inlägg: man börjar gå ifrån typ 1 och 2 tänket. Det finns betydligt fler än två sorter, alla är som sagt unika... Det här med långsamma eller snabba kolhydrater är just det som GI beskriver. Honung är mycket snabbt/blodsockerhöjande. Sen kan man ju undra vad som finns kvar när man "tvättat bord det söta" Pollen och vax? Måste säga det igen: Honung är socker. Vi honungsproducenter kan aldrig hävda något annat. Hur man sedan förhåller sig till sin diabetes är var diabetikers unika ensak. Gott nytt med årets mjöd istf mousserande!
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mikael Engstad
Styrelsen

Inloggad
Antal inlägg: 1 814
|
 |
« Svara #5 skrivet: 31 Dec 2008, 09:43 » |
|
Sen kan man ju undra vad som finns kvar när man "tvättat bord det söta" Pollen och vax? Måste säga det igen: Honung är socker. Vi honungsproducenter kan aldrig hävda något annat.
Jag kan inte mycket om näringslära, men en enkel sökning på Wikipedia talar om att det finns ca 200 ämnen i honungen förutom själva sockret… Hittade också en bra länk om Lundaforskarna som hittade annat än socker i honungen! http://www.biodlingsforetagarna.nu/files/gadden_5.pdf Micke
|
|
|
|
|
Loggat
|
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."
|
|
|
|
|
|
|
Jonas Lagander
Antal inlägg: 234
|
 |
« Svara #8 skrivet: 01 Jan 2009, 13:30 » |
|
Honung är nog ganska illa för en diabetiker iaf enligt många kostnissar jag läst/chattat med. Men folk får väl köpa vad de vill iofs. För den som vill sätta sig in i ämnet rekomenderar jag varmt boken Fettskrämd av Lars-Erik Litsfeldt. Det är bland det bästa jag läst i kostsammanhang och jag följer ofta hans diet, trots att jag inte är diabetiker, för att den får mig att må så bra. http://www.litsfeldt.se/index.html(finns under "böcker")
|
|
|
|
|
Loggat
|
en som går i motvind samlar aldrig damm!
|
|
|
|
|
Simon Höjeberg
|
 |
« Svara #10 skrivet: 03 Jan 2009, 11:48 » |
|
Honung i mat= varm honung= väldigt snabb blodsocker reaktion... Dock, betänk vad maten är. Honung och råris, förhållandevis långsamt. Honung och jasminris, väldigt snabbt. Man måste då bedömma hela tallrikens innehåll och dess sammanlagda GI...
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jonas Lagander
Antal inlägg: 234
|
 |
« Svara #14 skrivet: 05 Jan 2009, 13:13 » |
|
LCHF äter jag med jämna mellanrum. Speciellt under hårda perioder i skolan. Upplever att jag får mer energi och mindre behov av att småäta då (bra för en ansträngd studentbudget, iaf när man har direktkontakt med ekologiska köttproducenter ^^). Därtill lägger jag på mig muskler... bra inför bisäsongen med alla lyft.  Honung är självklart mycket bättre och naturligare än vitt socker! Men för en diabetiker eller överviktig som vill nå normalvikt tror jag inte att det är hälsosamt att inkludera honung i kosten. Däremot både pollen och propolis! Allt sött som höjer insulinet blir bara olika grader i helvetet för den med insulinproblem eller sockerberoende, tror jag. :/ Men för den normalviktige finns det naturligtvis ingen som helst anledning att avstå honung! Det vore nog ingen dum idé bland biodlare att inkludera mer av hälsovinsterna i sin marknadsföring av sina produkter. Det finns ju studier som visar sigifikanta positiva effekter av bikupans råvaror. Pollen ger tex. bevisligen positiv effekt när det gäller att motverka prostatacancer. Tänk om alla män i övre medelåldern visste om det! Hälsohonung med extra pollen i kanske inte vore helt fel att ha i marknadsståndet då? Likväl innehåller pollen en så hög andel protein att gym-folket skulle kunna använda det istället för sina vasslepulver! Energi och protein i samma förpackning... honey/pollen-bar. Perfekt före eller efter träningen.  Jag har föresten kunder som hellre vill köpa jäst honung av mig för att de tycker bättre om smaken! Fermenterad honung har faktiskt använts och används i många traditionella kulturer för dess ansedda positiva hälsoegenskaper: http://www.westonaprice.org/foodfeatures/honey.html .
|
|
|
|
« Senast ändrad: 05 Jan 2009, 13:31 av Jonas Lagander »
|
Loggat
|
en som går i motvind samlar aldrig damm!
|
|
|