Jonas Lagander
Antal inlägg: 234
|
 |
« Svara #15 skrivet: 05 Jan 2009, 13:19 » |
|
Jag har en bekant som absolut vill köpa min honung för "jag är diabetiker och honung är det enda söta jag får äta".
Naturligt sötningsmedel utan socker och/eller kemikalier: www.stevia.se www.kolhydrater.ifokus.se är föresten ett bra ställe om man vill snacka med folk som har erfarenhet av kostens betydelse för diabetes och övervikt.  Om de svenska kostrådens (in)effektivitet kan man läsa här: www.fetmaparadoxen.se. Killen som driver sajten jobbar (intresseflagg???) föresten på min skola, LIU. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
en som går i motvind samlar aldrig damm!
|
|
|
|
|
Jonas Lagander
|
 |
« Svara #17 skrivet: 07 Jan 2009, 10:48 » |
|
Det är bra för godartad prostataförstoring som du säger. Cancergrejen är mer på provrörsstadet: http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=561Iofs: cancerceller göds av kolhydrater och kan inte utvecklas utan sådana. Så käkar du lchf (med tex pollen som en av proteinkällorna) borde du teoretiskt inte kunna dö av cancer. 
|
|
|
|
« Senast ändrad: 04 Feb 2009, 12:54 av Jonas Lagander »
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
|
|
Jonas Lagander
|
 |
« Svara #20 skrivet: 05 Feb 2009, 13:25 » |
|
Kul att du fann det givande iaf. Själv är ju inne i en lchf-period igen nurå.  Den bästa sidan på nätet när det gäller detta, i Sverige, tycker jag är www.kostdoktorn.seDet jag kan tänka mig passar in på detta forumet är ju möjligheten till nya produkter och riktad info när det gäller biråvarornas innehåll. GI honung har jag svårt att tänka mig men pollen borde ha stor potential bland de som vill hålla nere kolhydraterna liksom hos träningsnissar. Hur får man ut budskapet om bikupans födoämnen, deras nyttigheter och var de passar in? Om tex. Annika Dahlqvist skrev i sina böcker att pollen är en bra och nyttig proteinkälla skulle de tusentals människor som äter enligt hennes kostmodell vilja köpa det. Problemet är att biodlarna inte producerar denna fantastiska råvara till avsalu i mängder värda att tala om.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Simon Höjeberg
Antal inlägg: 170
|
 |
« Svara #21 skrivet: 05 Feb 2009, 23:37 » |
|
Mmm, nu har debatten lämnat ursprungstråden (honung och diabetes) och gått över till kvällspress nivå om hur du går ned i vikt över helgen... Och det spårar där ur på flertalet ställen... Med risk för mästrande ton drar jag det ändå igen, ur diabetes perspektiv. Kolhydrater spjälkas till sockerarter i magen. Fruktos, glukos, (känner alla biodlare igen) sackaros, blir det när dom träffas... Ett glykemiskt index beskriver just detta... och hur det kommer till muskelcellen i form av glukos... kan vi inte skita i fett och prostata, och fokusera på honungen?
|
|
|
|
|
Loggat
|
Bara döda fiskar flyter med strömmen...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mikael Engstad
Styrelsen

Inloggad
Antal inlägg: 1 832
|
 |
« Svara #29 skrivet: 17 Okt 2009, 18:14 » |
|
To how it may concern... http://bionews.zampbioworld.org/2007/05/03/63Obs, den är på engelska. Micke
|
|
|
|
|
Loggat
|
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."
|
|
|