|
|
|
|
Lars Andersson
Antal inlägg: 234
|
 |
« Svara #2 skrivet: 04 Jun 2009, 12:26 » |
|
Hej Tinna
Har du hittat (yrkesbiodlarnas schema?) för drottningodling.
Man sprayar NC kassettens framsida, under gallret, med en svag sockerlösning 15- 20% ig, sparsamt. Dra sprayflaskan över ett par gånger bara.
In med NC kassetten i yngelrummet, ett dygn senare spärrar men drottningen i Kassetten.
Om man satte in drottningen kl 12 så släpper man ut henne kl 12 dagen efter. Då vet du hur gammalt ynglet är efter fem dagar.
Om du ger mig din mejladress så skickar jag min fil.
MVH Lars
|
|
|
|
« Senast ändrad: 04 Jun 2009, 12:39 av Lars Andersson »
|
Loggat
|
Lars I Karlstad
|
|
|
|
|
Lars Andersson
|
 |
« Svara #4 skrivet: 04 Jun 2009, 16:21 » |
|
Förstår inte riktigt, ger dom flytande foder? I NC kasetten? Jag her dom inget foder. Men det bör ju finnas i kassettens närhet.
Utrymmet för tillsättning av drottning har jag spärrat med en träbit, annars så hamnar drottningen där ibland. DVS jag har lagt träbiten på baksidan i foderkammaren. OBS när du släpper ut drottningen skall spärrgallret sättas tillbaks, annars så rensar de ut larverna, min egen erfarenhet.
Ska hämta larver i kväll så får jag se om drottningen har skött sig.
Allt till dag fem har jag i ordinarie samhälle, sedan flyttar jag till andra lådan över spärrgaller, i det samhälle där larverna skall matasupp. Det ska vara att starkt samhälle så brukar antagningen bli stor. Vädret spelar en viss roll också, det ska vara drag.
MVH Lars
|
|
|
|
« Senast ändrad: 04 Jun 2009, 16:30 av Lars Andersson »
|
Loggat
|
Lars I Karlstad
|
|
|
|
|
|
|
Lars Andersson
|
 |
« Svara #7 skrivet: 05 Jun 2009, 12:19 » |
|
Hämtade larver i går det fanns mer än jag behövde, tog bara tjugo. Har en till som jag skall titta i idag och ev flytta till amningssamhälle.
Jag gör det enklaste varje gång sprayar in med drottningen släpper ut den och spärrgallret tillbaks. Enligt YB:s drottningodlingstabell, anpassad för NC kassett.
Hämtar och flyttar till amningssamhälle, det är allt jag gör varje gång.
Använder starkt samhälle för amningen, moder drottningens samhälle har bara en skattlåda så det är inte så starkt.
Har samhällen som jag satt på 5 skattlådor nu, starka och skall odla på dem nu den 25:e 26:e.
MVH
Lars
|
|
|
|
|
Loggat
|
Lars I Karlstad
|
|
|
Lars Andersson
|
 |
« Svara #8 skrivet: 09 Jun 2009, 15:46 » |
|
Problem inga larver antagna de hade blankt foder istället för det vita.
Min andra omgång, inget yngel kvar hade inte stängt gallret helt såg jag.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Lars I Karlstad
|
|
|
|