|
|
|
|
Lars Höglund
Antal inlägg: 76
|
 |
« Svara #2 skrivet: 28 Sep 2009, 20:19 » |
|
Eftersom det var tunt med feedback på denna fråga så om jag lättar på kraven och frågar så här  Vad tror ni händer om man bereder den levande ympen på detta sätt? //Lars
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mats Jedmo
Antal inlägg: 276
|
 |
« Svara #7 skrivet: 04 Okt 2009, 18:51 » |
|
Jag vet inte om jag hade en himla tur bara men jag gjorde så här förra året. Jag använda bara ca halva ympen eftersom jag blandade alldeles för mycket. Sedan fick jag brottom efter 3 månader när jag skulle burka mer, hade glömt att göra ny ymp utan changsade med den gamla, resultatet var alldeles perfekt.
Den hade alltså stått i rumstemperatur ca 3 månader.
|
|
|
|
|
Loggat
|
/Mats Jedmo / Vinningstorp bigård
|
|
|
|
|
Mats Jedmo
Antal inlägg: 276
|
 |
« Svara #9 skrivet: 05 Okt 2009, 13:57 » |
|
OK Det föklarar ju vad som hände mig.
Isåfall är det ju "bara" att fixa till en tillräkligt stor ymp med allt vad det innebär av tyngre rörande, kanske längre tid, större kylplats osv.
Ett litet projekt blir ju att hitta lagom mängd.
|
|
|
|
|
Loggat
|
/Mats Jedmo / Vinningstorp bigård
|
|
|
Sven-Åke Nilsson
Antal inlägg: 57
|
 |
« Svara #10 skrivet: 05 Okt 2009, 16:42 » |
|
Det är egentligen fel att kalla en ymp för "levande". Det borde i stället heta "nyfödd". Att den nyfödda ympen är bättre än "gammal" ymp beror på ett kemiskt fenomen som yttrar sig in en förhöjd kemisk aktivitet hos en nybildad substans. Det finns många exempel på detta. Detta fenomen är, vad jag kan finna, anledningen till att en nyfödd ymp ger en snabbare kristallisation är vad en inblandning av en lika finkristallin honung, men färdigkristalliserad, gör. Hur mycket nyfödd ymp man har beror därför på hur mycket nyslungad honung man satte till ympen för två/tre dagar sen. Nu skall man komma ihåg att i de flesta fall går det lika bra med en gammal ymp. Det behövs kanke bara lite större mängd. /Sven-Åke
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sven-Åke Nilsson
|
|
|
P-O Gustafsson
Antal inlägg: 287
|
 |
« Svara #11 skrivet: 05 Okt 2009, 18:20 » |
|
Får jag föreslå att ni läser vad som finns här: http://www.biodlingsforetagarna.nu/arkiv.htmBläddra ner till kristallisering. Där finns allt dokumenterat från kristallprojektet, och förklarat hur det funkar. -- P-O
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sven-Åke Nilsson
Antal inlägg: 57
|
 |
« Svara #12 skrivet: 05 Okt 2009, 19:58 » |
|
Helt rätt. I Bfs arkiv finns en utmärkt beskrivning hur ympningen fungerar. Diskussionen ovan visar dock att det också är av vikt att veta lite om varför det fungerar som det gör. Teorin bakom kan jag inte finna i arkivet. Med lite idéer om orsakerna till varför en "levande" ymp är överlägsen är det lättare att tillämpa, modifiera och förbättra vår honungshantering. /Sven-Åke
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sven-Åke Nilsson
|
|
|