Författare Ämne: Slungrum  (läst 2585 gånger)

Utloggad Per Henrik Magnusson

• Antal inlägg: 47
Slungrum
« skrivet: 11 nov 2009, 22:54 »
 Jag har tänkt att inreda ett mindre slungrum i en friggebod. Max 15m2 alltså, men jag skulle vilja få in ett litet förråd också så då blir det ca 10m2 över. Kan man få ett slungrum att funka på den ytan?
 Är det nån som har något förslag till planlösning eller andra råd så skriv gärna! /PH

Lars Andersson

• Gäst
SV: Slungrum
« Svar #1 skrivet: 11 nov 2009, 23:39 »
Hej

Jag hade nog lika stort slung och tapprum. i ett hörn slungan och på motsatta sida en liten bänk som tappmaskinen stod på,och plats för burkhanteringen.

Slungade, silade och in i ett värmerum för att reducera vattenhalten, det får du väl inte plats med i friggeboden.
Och upptappning på burk eller hink när då vattehalten ligger runt 18%.

Kylrum behövs om du tappar på burk för försäljning. Säljer du honung på bulk så går det bra utan.

Sedan är det så att i friggeboden kan du inte samtidigt som du slungar ha  annat material än som hör biodlingen till. Ramar och lådor.

MVH
Lars

Utloggad Per Henrik Magnusson

• Antal inlägg: 47
« Svar #2 skrivet: 13 nov 2009, 20:20 »
Jag hade tänkt att ha en mellanvägg så förrådet blir avskiljt men det blir inte stort, bara lådstaplar och lite smågrejor.

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 nov 2009, 22:19 »
Du bör också tänka på att en dörr är ett måste, mellan slungrummet och förrådet.

Så blir det godkänt enligt livsmedelsverket, tidigare, nu vet jag inte vad när nu Länsstyrelsen har tagit hand om den biten.

MVH
Lars

Utloggad Freddy Duwe

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 878
« Svar #4 skrivet: 24 nov 2009, 22:40 »
Mitt slungrum är ca 8 kvm ''stort'' (3x2,65 m). Där hanterar jag honungsskörden från 100 samhällen.

På ena långsidan har jag en 12-ramars horisontalaxelslunga, ''hjulslungan'' fastmonterad på väggen. Golvutrymmet för slungan är 100 x 60 cm (Stor kapacitet på liten plats).

Utefter högra kortsidan står en knivavtäckningsmaskin och en centrifug för avtäckningsvax och på vänstra kortsidan står det en flytsil varifrån honungen rinner ut i tre stycken klarningskärl på vardera 100 kg.

Utefter långsidan mitt emot slungan står skattlådorna uppställda som ska slungas. Där får det rum tre staplar med 11 HLS-lådor vardera för slungning och i nödfall finns det plats för ytterligare två staplar med lådor.

Honungen pumpas från ett uppsamlingskärl under slungan till flytsilen och därifrån rinner den i ett rör till klarningskärlen. Från klarningskärlen pumpas honungen vidare till en tank med rörverk som står i ett angränsande kylrum.

På somrarna brukar jag hålla öppet hus varje tisdagskväll och då kan man bl.a. få se slungrummet i funktion.

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 388
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #5 skrivet: 24 nov 2009, 23:07 »
" På ena långsidan har jag en 12-ramars horisontalaxelslunga, ''hjulslungan'' fastmonterad på väggen. "

Hur blir det med vibrationer när du har slungan monterade i väggen. Vad har du för vägg och hur är slungan monterade på den ?                                mvh edward  :P
BI COOL         Nadie espera que la Inquisición española

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 878
« Svar #6 skrivet: 25 nov 2009, 14:11 »
Det blir inga märkbara vibrationer alls. Jag har i alla fall inte märkt några under te två åren som jag haft slungan momterad så.
Väggen är en enkel spånplattevägg. På denna har jag limmat och spikat fast en horisontalt sittande regel. I regeln har jag skruvat och limmat fast två stycken gummikuddar (universal Biltema) och på dessa är slungan fastskruvad med brickor och muttrar.
Benen är ej fastskruvade i golvet.

Utloggad Mikael Olsson

• Antal inlägg: 4
« Svar #7 skrivet: 24 okt 2010, 13:07 »
Hej,
Tycker att din slunga verkar intressant och att ni får in så pass mycket på denna lilla yta!
Kan inte slänga in några bilder på rummet?
Mvh Mikael

Utloggad Mikael Dahlstedt

• Antal inlägg: 12
« Svar #8 skrivet: 25 okt 2010, 12:24 »
Det är nog den här han menar.
http://www.freddyduwe.com/Hjulslunga.pdf

Utloggad Håkan Bernefors

• Antal inlägg: 83
« Svar #9 skrivet: 07 jun 2011, 23:16 »
Funderar också på slungrum. Jag har sålt det hus jag hade en stor fin tvättstuga i och eftersom jag tänker gå upp i antal samhällen behöver jag nog mer "riktiga" grejer.

Då det hus vi nu har är klassat som lantbruk så kommer jag bygga en ekonomibyggnad med slungrum i. Om jag fattat reglerna rätt så verkar det viktigaste för ett slungrum vara:
Insektstät
alla ytor avtvättningsbara
möjlighet till vatten.

Hade tänkt bygga huset i flera omgångar då mitt akuta behov är ett slungrum, så först ett sådant. Med tanke på ovanstående skrivningar hade jag nog tänkt en 4 x 6 m2, för att sedan komplettera med ett lager och kanske ett rum till brevid.

Vatten hade jag tänkt lösa initialt med ett handfat/tvättho och till vatten med helt enkelt vattenslang inkopplad på blandaren och "avlopp" i ett kärl, som jag får tömma manuellt.
Detta för att senare komplettera med riktig vattenanslutning och avlopp, men hinner inte med allt på en gång.

Vad tror ni?
Kan man få ett sånt slungrum godkänt?

Har inte möjlighet att ta riktigt så dyra grejer initialt som Freddy, så någon form av maskindriven slunga 4+ ramar och manuell avtäckning. Kanske en pump.

/Håkan B.