Hej Anders och alla andra läsare av denna tråd!
För att det inte ska bli några missförstånd vill jag börja med att säga att detta inlägg skriver jag som biodlingsföretagare och inte som BF:s ordförande. Men å andra sidan är det ju även dina personliga åsikter som du framför…
Svaret på frågan om det finns något land som klarat sig från elände trots att de haft stor import, måste bli bland annat Sverige. På mitten av 80-talet importerades de mellan 8-10 000 drottningar per år. Vi fick inga större skador med de importerna. Tvärtom skulle jag vilja säga, nästan inga biodlingsföretagare i dagsläget använder sig av det Nordiska biet. Med andra ord drar vi alla nytta av att det importerats bin till Sverige.
Man kan också ställa sig frågan vilka länder som trots importförbud har klarat sig bra! Svaret här är nog att inget land med betydande biodling har klarat sig undan problem med hjälp av ett importförbud. Nya Zeeland har haft förbud i över 55 år men fick ändå Varroakvalster. Trots otroligt strikta importlagar har även Australien drabbats av tex lilla kupskalbaggen.
Importförbud är alltså ingen garanti för att klara sig från dåligheter. Däremot tycker jag att vi ska arbeta för att göra den så säker som möjligt. Jag har personligen kontaktat Fries för att höra med honom om han kan och vill göra tester på bina från våra tilltänkta exportbigårdar någon månad innan eventuell import blir aktuell. På det sättet kan vi se till att minimera riskerna med import men samtidigt dra nytta av de driftstekniska fördelar som importen ger. Det är min förhoppning att vi i styrelsen kan arbeta med att få fram extra regler och riktlinjer för hur man gör import så säker som möjligt. Det kommer naturligtvis att röra sig om frivilliga åtgärder, nått annat torde vara svårt att få till, men då kan vi åtminstone undvika att någon av ren okunskap importerar någonting ”otäckt”. Jag tror att det kan fungera bra trots att det blir frivilligt, för jag tror att människor i allmänhet vill göra rätt och att det finns gränser för det du kallar girighet. Men jag håller helt och fullt med dej, genom tystnad förändrar vi ingenting.
Som jag berättade i en annan tråd här i vintras har vi också planer på att exportera avelsmaterial för att sedan importera döttrar från dessa i april. Därmed undanröjs också oron för att åtminstone vi ska importera oönskade gener. Men redan idag är den risken minimal. De bin vi importerar härstammar från kända drottningodlare i Mellaneuropa. Buckfastfolket i Sverige har även tagit material från därifrån. Exportören köper årligen nya avelsdrottningar så skillnaden kan knappast vara stor nu heller. I frågan om det genetiska materialet är det lite lustigt att det inte är någon som klagar på den äggimport som hela tiden pågått.
Sen är det ju så att allting som är nytt är lite skrämmande. Ifjol blev Importtråden på medlemsforumet en av det mesta lästa och kritiken av vår drottningimport var ganska stor, även från din sida om jag inte missminner mig. Nu nio månader senare har du kommit på andra tankar och skriver ”Import av drottningar är väl en gräns som även jag skulle kunna acceptera. Trotts att jag är en inbiten motståndare

Det känns som att det skulle kunna gå att kontrollera.” Om experterna på området, svenska eller utländska, hjälper oss är jag övertygad om att även import av paketbin kommer att kunna ske under kontrollerade former. Så till hösten kanske vi kan acceptera import av drottningar och paketbin men samsas om att import av avläggare med yngelramar verkar vara otäckt.
För övrigt håller jag med dig om att det är tråkigt att många är så tysta i tråden, det känns som att det alltid är jag som svarar å importörernas vägnar. Vi är ju enligt din undersökning trots allt nästan 20 % som är positiva till import i dagsläget. Det är en intressant undersökning, när man tittar i Importtråden får man ju lätt en annan uppfattning…
P-O,
Jag klargör gärna vad som är på gång, när det är på gång. Just nu har jag inte mycket att säga. Fries har lovat att återkomma och sen får vi se vad vi bestämmer oss för. Jag tycker nog att förra årets Importtråd visar att vi inte sticker under stol med det vi gör. Jag berättar gärna, men just nu är inget bestämt, och att berätta om rykten finns det andra som är bra på.
När det gäller styrelseuppdrag och import så kan man också vända på frågeställningen du har. Ingen av oss har försökt mörka att vi håller på med import och trots det, eller kanske tack vare det

, har nu medlemmarna valt in oss i styrelsen. Personligen tycker jag det är självklart att BF ska arbeta för att ta fram importrutiner som minskar riskerna så mycket det går.
Det var allt för nu!
Micke