Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
07 Feb 2012, 14:20
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Medlemmar i Biodlingsföretagarna har många fler tavlor, kontakta "Admin" med meddelande (ej e-post!) (http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?action=pm;sa=send;u=2770) för access

+  Forum för yrkesbiodling
|-+  Biodling
| |-+  Allmänt om Biodling
| | |-+  Import!
« föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 4 5 Gå ned Skriv ut
Omröstning
Fråga: Är import av bin och drottningar värt risken??
Ja import är värt risken   -13 (14.9%)
Nej riskerna med import är för stora   -74 (85.1%)
Antal personer som röstat: 80

Författare Ämne: Import!  (läst 7464 gånger)
Mikael Engstad
Styrelsen
*
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 1 832

Hemsida
« Svara #15 skrivet: 25 Feb 2010, 20:38 »

Helt riktigt P-O!
Jag skriver inte som någon representant för BF och jag har redan sagt hur landet ligger med mina planer, så jag har inte mycket att tillägga nu. Från styrelsen har jag heller inget nytt på området att säga…

Men vi kan tala import ändå om ni vill!

Jag tycker att resonemanget om att få drottningar skulle vara bättre än många saknar en aspekt. Antalet drottningar som kommer in har såklart viss betydelse för smittrisken men det är ju inte hela sanningen. Det ser vi ju på exemplet från Nya Zeeland, där varroa antas kommit in med några få illegalt importerade drottningar. Så att det skulle vara bättre med okontrollerade importer kan man ju inte påstå. Alltså måste vi se till att oavsett vilken mängd någon tänker importera, så ska det ske på ett bra sätt.

Jag har sagt det förut men jag säger det igen. Jag tycker att importtrådarna har lite för stort fokus på mej. Lyft blicken lite, även om jag inte importerar kommer problematiken fortfarande att finnas kvar. Personligen har jag tagit kontakt med experterna och börjat titta på vad som kan göras för att det ska bli säkrare. Vad alla andra som tänker importera gör vet jag inte, en sak är i alla fall säker, ingen av dom skriver om det på detta forum! Ensam kan jag inte påverka! Kan däremot BF, SLU, SJV med flera göra någonting så ökar chanserna betydligt för att vi ska få en säkrare import.

Visst P-O, jag är smärtsamt medveten om att utbyggda ramar är en flaskhals i uppbyggnaden av ett biodlingsföretag. Samtidigt så är det troligen så att en stor mängd bin bygger ut vax fortare än en liten mängd…

Jepp, jag tror ingen av oss vill ha fluvalinatresistenta kvalster, så där är vi helt överens.

Jag hoppas att vi i BF kan vara med och påverka så att vi kan få en lösning på Apistanfrågan snart! Det börjar bli akut. Genom att få preparat med olika verksammasubstanser godkända kan vi fördröja resistensen ytterligare. 

Ha det bra!
Micke
Loggat

Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."
Edward Warburton

Antal inlägg: 350

Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja

« Svara #16 skrivet: 25 Feb 2010, 20:39 »

Är svenska bi odlare okunniga eller dåliga ??

Om man kan avla drottningar med framgång och serie produktion i Danmark , så borde det gå minstlika bra eller bättre i Skåne ?

Har man stort behov av bin till polenering på våren så är det bara se till att man gör fler avläggare till hösten.
Visserligen åker man på att betala sjukvårds kostnader + socker till invandring Men igengäld är att så ha man kontroll över den genetiskt underlag och kostnad bör vara ringa.

Om man tycker att man har förmånga samhällen sen så är det bara att sälja iväg dessa till nybörjare eller kolleger som har drabbats av hög vinter dödlighet. Då är de säkert tacksamma och kan hjälpa andra som har oturen att drabas nästa gång .

Inte bara guld medaljer i OS   vi ska ta  GULD MEDALJ I BIODLINGEN                                                                                                               MVH edward  Tongue
« Senast ändrad: 25 Feb 2010, 20:45 av Edward Warburton » Loggat

BI COOL         Nadie espera que la Inquisición española
Stefan
Gäst
« Svara #17 skrivet: 25 Feb 2010, 22:21 »

Det där med "så bra metoder som möjligt" ger att det inte är några 100% iga metoder som kan erbjudas, ens av våra bästa experter. Om det räcker med ett smittat bi bland tusentals lär importörerna bli ihågkomna som de som introducerade nya sjukdomar, parasiter och  problem för hela Sverige och kanske även Norge m.m. Kul referens att ha i historieböckerna. X, Y och Z var de som införde den nya hmhm till Skandinavien.....

Precis som i GMO frågan är jag inte anhängare av denna typ av import.
Loggat
Mikael Engstad
Styrelsen
*
Inloggad Inloggad

Hemsida
« Svara #18 skrivet: 25 Feb 2010, 23:18 »

Lagarna är som de är och vill ni ändra på dem så gav CG ett bra tips på hur ni kan göra. Rösta på Miljöpartiet och se till att vi går ut ur EU!  Wink

Nu står vi inför säsong nummer 3 med import och jag har hittills inte sett ett enda konstruktivt förslag från er på hur vi ska minska riskerna inför årets importsäsong!?

Om ni vill blunda och sjunga klagosånger över EU:s regler så är det naturligtvis upp till er.
Jag tänker inte lägga min energi på den här tråden utan istället försöka arbeta konstruktivt för att minska riskerna med import.

Kan jag tillsammans med experterna hitta lösningar som är bra kommer jag att importera. Men oavsett hur jag gör kommer vi alltid att få in drottningar och bin till Sverige. Legalt eller illegalt, kontrollerat eller okontrollerat. Jag föredrar att det sker under kontrollerade former.

Micke

Loggat

Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."
Stefan
Gäst
« Svara #19 skrivet: 26 Feb 2010, 11:40 »

Varför måste vi vara bäst i klassen när det gäller att följa EU när andra länder inte är bäst i klassen??
Måste vi svenskar alltid stå med mössan i handen och bocka för överheten?
Nix, gör ett lokalt förbud i Sverige och tvinga fram en politisk långbänk med förhandlingar etc. Då kan vi få upp det korkade i lagstiftningen och få till en bättre. Men det duger inte att bara tyst protestera, vi bör bli mer som fransmännen. Att bara skylla ifrån sig på "att lagarna är sådana" och "experterna fixar en bra metod som ej är 100 procentig" hjälper inte när vi väl fått in sjukdomar och parasiter i landet. Motivet är pengar där vi övriga ska invaggas i en falsk säkerhet kring införselmetoder och att lagarna är sådana.

Inte bra tycker jag.
Loggat
Edward Warburton

« Svara #20 skrivet: 26 Feb 2010, 15:27 »

Lagarna är som de är och vill ni ändra på dem så gav CG ett bra tips på hur ni kan göra. Rösta på Miljöpartiet och se till att vi går ut ur EU!

Det är aldrig fel att rösta på Miljöpartiet .

Men eftersom Miljöpartiet har frångott kraven på EU utträde så får man leta efter en annan lösning.

Vi får se om den här inlägg fastnar eller om den drabbas av  Lips Sealed CENSUR  Lips Sealed igen och bara försviner ut i cyberrymden utan någon förklaring !!!      MVH EDWARD  Tongue
Loggat

Anders Wizping
Gäst
« Svara #21 skrivet: 26 Feb 2010, 15:40 »

Man kanske ska och ta ett snack med Kerstin Ebberstens eftertradare pa sjv och se om det gar att hitta nagra luckor i lagen som man kan utnyttja.

Eller sa far man helt enkelt bojkotta dom firmor som formedlar dom har tjansterna i sverige. Det ska jag gora i alla fall. Sa inget pollen ersattning till mig C-G.
Loggat
Stefan
Gäst
« Svara #22 skrivet: 26 Feb 2010, 23:20 »

Ur "Boken om Biodling" sid 63.

"...Riskerna med den internationella handeln har tyvärr blivit verkliga och fått tråkiga följder i bl.a. Finland...
...Förluster till följd av förflyttning av bin beror på de inflyttade binas anlag, på bisjukdomar och på parasiter. Ibland kan den lokala populationens sammansättning och funktion forma problem, såsom konkurrens med andra pollinatörer och påverkan på floran.
...Den internationella bihandeln utgör också en grogrund för spridning av nya virus- och bakteriesjukdomar...
...Ständig import av bin underminerar också systematiskt inhemsk avel av bistammar spm ärproduktiva och anpassade till inhemska drag-, skötsel- och klimatförhållanden...
...Numera är import av levande bin eller drottningar i princip förbjudet till Sverige....I testningssyfte och för avelsarbete lämnar däremot Statens Jordbruksverk i dagsläget oftast tillstånd till import av ägg, larver och drönarsäd..."

Intressant att veta vilka metoder de använt i Finland som tydligen inte gick så bra.
Metodfrågan är också knepig. Först bestämma sig för att importera och sedan utreda metod. Man borde börja med att utreda metod först och sedan ta ett ev beslut. Är metoden bristfällig eller i nivå med Finlands borde man avstå från import.
Loggat
Mats Larsson

Antal inlägg: 72

« Svara #23 skrivet: 27 Feb 2010, 09:25 »

Mikael har helt rätt i vad han säger, han kan inte tala för alla som beställt.
Jag har beställt 50 st drottningar den här säsongen. JAg önskar komma upp i volym snabbare än jag kan göra på egen hand. Jag har odlat själv  under de år jag hållt på, men inte lyckats komma upp i volym de sista åren av olika skäl.
 Förra året köpte jag drottningar, oparade, som komplement till den egna odlingen. Då sket det sig med i stort sett alla förutom de jag gjorde själv. fortfarande en massa jobb att ta hand om misslyckade avläggare mitt i sommaren o slå ihop för att få en del att bli vinterdugliga.
Med parade dr tidigt på våren kan de avläggarna vara produktiva redan samma år på ljungdraget och möjligtvis även tidigare, så ur ekonomisk hänseende går ekvationen ihop. de betalar sig samma år.

Utifrån smitthänseende har jag inte så mycket jag kan tillföra utöver det som har blivit sagt. Jag anser att den diskussion Bengt och Mikael hade i ämnet tidigare var ganska klargörande och deras kunskaper ligger över mina. 
Jag håller inte med stefan teijde om att förbud är bättre än inget även om det inte är 100%-igt. Om förbudet finns har man absolut ingen koll alls på vad som sker. Tar du och gör det lagligt kan du kontrollera det i mycket större utsträckning. Bättre så mycket kontroll/säkerhet som möjligt än ingen alls, eller?
Anders, jag kan förstå din frustration men samtidigt  blir jag förvånad över ditt raljerande över alla andra länders trovärdighet vad gäller kontroller. Om du utgår från att allt som inte är svenskt ej är att lita på kan jag bara beklaga den cyniska världsbilden.

Sedan kan jag bara be Mikael om ursäkt för att han tagit smällar som flera andra skulle varit med och delat. Jobb, konflikträdsla o allmän feghet kan vara orsaker. Jag hoppas du accepterar Mikael.

Mvh     mats Larsson

Loggat
Anders Wizping
Gäst
« Svara #24 skrivet: 27 Feb 2010, 10:36 »

Jag utgar inte fran att allt Svenskt skulle vara battre. Det ar nog snarare tvart om i alla fall nar det galler biodling.
t.ex bitillsynen i sverige ar ju under all kritik.
Hade en bitillsyningsman hos mig i sommras som knapt sag ramen.
Han sa till slut att du vet val bast sjalv om du har nagot Roll Eyes

Jag tror nog att det manga ganger finns det battre kunskap i andra lander.
Men ifragasatter om det verkligen gar att garantera att ett samhalle verkligen ar helt friskt och fritt fran parasiter. Allra helst om det handlar om nagra tusen paketbin pa en gang.
Risken kanns som overhangande att nagot slinker igenom.

Sen kan jag erkanna att jag kan vara lite hard i mina ord ibland.
Men retar upp mig pa att andra tar risker med mitt foretag som jag byggt upp.

Med det har jag nog sagt allt jag ville saga och overlater det har at andra Och hoppas pa att allt gar vagen med importen utan att det ar mer an bin och drottningar som importeras.
MVH Anders Wizping
« Senast ändrad: 27 Feb 2010, 14:49 av Anders Wizping » Loggat
Stefan
Gäst
« Svara #25 skrivet: 27 Feb 2010, 21:58 »

Det du anmärker på är verkningslösa lagar. Ungefär som ett tjuvlarm som larmar där ingen bryr sig eftersom det inte finns en åtgärd kopplad till larmet. Men har man ett förbud eller lag så är det utfärdarna som ska se till att det efterlevs genom tullverk, kontroll, straffskala etc.
Och vad säger att man inte kan ha koll på vad som sker för att man förbjuder något? Så många yrkesodlare finns väl inte i detta land som plötsligt får 1000 samhällen och där en myndighet inte kan fråga var dessa kommer ifrån? På detta sätt kan man kontrollera uppfyllelsen av förbud. Är det verkligen lönsamt för hobbynissarna att ta in 1-2 samhällen för att på det sättet undgå kontroll när de lätt kan skaffa dessa på hemmaplan med mindre krångel?
Lagar och förbud är också till för att visa hur saker och ting bör vara. Det finns många lagar och förbud i detta land där man inte har full kontroll. Tänk om man skulle göra om de grövsta brotten till lagliga med motiveringen att få bättre kontroll över dem. Brottslingarna ansöker om att få utföra ett brott och då de fått godkänt så "rock N roll". Tror inte att det kommer att ske.
Kopplar man böter eller straff för de som olagligt för in bin så har det en avskräckande effekt även om inte alla kan haffas. Dock tror jag det då rör sig om mycket mindre mängder som slinker igenom. Till dess kanske forskningen hittat botemedel mot många av sjukdomarna och nya tekniker mot parasiter. När detta är ett faktum går det att lätta på förbud etc.
Jag tror mer på förbud än det andra alternativet tills vi vet mer och när forskning och utveckling kommit längre.
Loggat
Edward Warburton

« Svara #26 skrivet: 27 Feb 2010, 23:45 »

Om jag fick välja så skulle jag hellre köpa svensk bin/drottning som kommer ifrån Sverige
Framtagen med hänsyn till miljön vi lever i.    mvh edward  Tongue
Loggat

Lars Andersson
Gäst
« Svara #27 skrivet: 28 Feb 2010, 08:31 »

Lagar och förordningar blir ganska verkningslösa om dom inte eferlevs av oss alla.

Vi kör för fort, risken för att åkafast liten.

Fiffla med deklaration, förekommer hur många ertappas.

För att allt i samhället skall fungera så krävs att alla efterlever lagar och förordningar.

Som dagens samhälle är uppbyggt med lagar och förordningar, litar myndigheterna på oss, att vi följer dem.

Kontroll sker i liten skala, det är för lätt att slinka förbi, ostraffat.

Införsel i landet sker olagligt, bara 10% ertappas.
Loggat
Håkan Bernefors

Antal inlägg: 83

« Svara #28 skrivet: 01 Mar 2010, 15:36 »

Jag funderar lite på moroten... Trots allt så vill knappast någon som importerar få sjuka bin. Så som flera skrivit ett totalförbud gör nog mer skada än nytta och farbror polisen/tullen skulle nog inte bry sig  om denna typ av brott d.v.s. ett hårt slag i luften. Vi har ju dessutom regler att flytt över sockengränser ska ske med bitillsynsmanstillstånd så visst lagrum finns redan idag.

Men kan man göra det förmånligt att meddela avsikt om import? Vad kostar ett yngelrötetest t.e.x.? Skulle SBR och HF etc kunna sponsra/rabattera? Alltså kan vi gå med morot istället för bara piska?

Sedan håller jag också med om att drottningar är en sak, men paketbin borde vi nog försöka undvika.

/Håkan B.
Loggat
Mikael Engstad
Styrelsen
*
Inloggad Inloggad

Hemsida
« Svara #29 skrivet: 01 Mar 2010, 16:09 »

Hej allihop!

Liksom förra året tycker jag att det är mycket snack och lite verkstad i diskussionerna om import. Det är lätt att tala om andras dåliga moral och ansvarslösa handlande, men vad gör ni själva i hälsofrågan? Jag föreslog redan förra sommaren att ni redogör för Trakékvalsterstatusen i era biodlingsföretag. Inte för att lagen kräver det, den kräver heller inget extra av oss som importerar, utan för att det kan anses vara moralisk förkastligt att flytta och sälja bisamhällen som inte är testade. Alla är väl med och delar på riskerna även här?
I början på 90-talet gjorde SLU 389 tester från hela landet och alla visade sig vara negativa. De proverna bevisade, inte ens då, att vi inte hade några kvalster i landet, men spridningen var sannolikt inte stor. Men den undersökningen är snart 20 år och hälsostatus är en färskvara. Sedan dess har dessutom Danmark haft utbrott och efter 20 år av okontrollerad import är det nog närmast att betrakta som ett under om vi inte har Trakékvalster i Sverige.
Observera att Trakékvalster är anmälningspliktigt i Sverige!

Så redovisa gärna resultaten från era bigårdar så att ingen tror att ni har så mycket moral att ni har dubbelmoral!  Smiley Berätta gärna hur ni tar ut ert testmaterial också, tar ni från alla samhällen i alla bigårdar eller bara stickprover? Hur många bin sänder ni och hur frekvent gör ni det? När på året utför ni kontrollen? Sker det någon flyttning av bin innan ni har färska analysresultat?
Det är bra om ni berättar i detalj så att andra kan ta efter er, glöm inte skriva om virus och allt övrigt ni eventuellt också analyserar för.

Sen kan vi fortsätta att tala moral, ansvar, risker och import. Vid den tidpunkten hoppas jag har lite mer matnyttig info att ger er om importläget från min horisont.

Jag har nu i alla fall fått svar från Fries och han har nappat på min idé och sänt ett brev till SJV.

Stefan, du kan väl ge oss en uppdatering av hur långt du kommit med importstoppet. Två säsonger med kontrollerad import ligger bakom oss nu. Om en månad börjar nästa…det börjar bli bråttom. Vad har du/ni åstadkommit i dina/era strävanden?

Tack Mats! Du behöver inte alls be om ursäkt! Absolut inte, att medverka här och öppet redovisa sina personliga affärer måste vara upp till var och en. Men när det kommer till Trakékvalsterstatusen så hoppas jag att alla antiimportörer redovisar den, det tycker jag att de kan göra efter allt det som jag (och nu även Du) har redogjort för kring våra importer och importplaner!

Morotsfrågan är viktig i sammanhanget, Håkan! Fries har även tagit upp den med SJV. Men just Yngelröta är nog det minsta vi behöver bekymra oss om. Det finns dessutom krav på friskhet när det gäller AFB inskrivet i lagen, bland annat i 92/65/EEC.

Micke

Loggat

Sidor: 1 [2] 3 4 5 Gå upp Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till: