Hej allihop!
Liksom förra året tycker jag att det är mycket snack och lite verkstad i diskussionerna om import. Det är lätt att tala om andras dåliga moral och ansvarslösa handlande, men vad gör ni själva i hälsofrågan? Jag föreslog redan förra sommaren att ni redogör för Trakékvalsterstatusen i era biodlingsföretag. Inte för att lagen kräver det, den kräver heller inget extra av oss som importerar, utan för att det kan anses vara moralisk förkastligt att flytta och sälja bisamhällen som inte är testade. Alla är väl med och delar på riskerna även här?
I början på 90-talet gjorde SLU 389 tester från hela landet och alla visade sig vara negativa. De proverna bevisade, inte ens då, att vi inte hade några kvalster i landet, men spridningen var sannolikt inte stor. Men den undersökningen är snart 20 år och hälsostatus är en färskvara. Sedan dess har dessutom Danmark haft utbrott och efter 20 år av okontrollerad import är det nog närmast att betrakta som ett under om vi inte har Trakékvalster i Sverige.
Observera att Trakékvalster är anmälningspliktigt i Sverige!Så redovisa gärna resultaten från era bigårdar så att ingen tror att ni har så mycket moral att ni har dubbelmoral!

Berätta gärna hur ni tar ut ert testmaterial också, tar ni från alla samhällen i alla bigårdar eller bara stickprover? Hur många bin sänder ni och hur frekvent gör ni det? När på året utför ni kontrollen? Sker det någon flyttning av bin innan ni har färska analysresultat?
Det är bra om ni berättar i detalj så att andra kan ta efter er, glöm inte skriva om virus och allt övrigt ni eventuellt också analyserar för.
Sen kan vi fortsätta att tala moral, ansvar, risker och import. Vid den tidpunkten hoppas jag har lite mer matnyttig info att ger er om importläget från min horisont.
Jag har nu i alla fall fått svar från Fries och han har nappat på min idé och sänt ett brev till SJV.
Stefan, du kan väl ge oss en uppdatering av hur långt du kommit med importstoppet. Två säsonger med kontrollerad import ligger bakom oss nu. Om en månad börjar nästa…det börjar bli bråttom. Vad har du/ni åstadkommit i dina/era strävanden?
Tack Mats! Du behöver inte alls be om ursäkt! Absolut inte, att medverka här och öppet redovisa sina personliga affärer måste vara upp till var och en. Men när det kommer till Trakékvalsterstatusen så hoppas jag att alla antiimportörer redovisar den, det tycker jag att de kan göra efter allt det som jag (och nu även Du) har redogjort för kring våra importer och importplaner!
Morotsfrågan är viktig i sammanhanget, Håkan! Fries har även tagit upp den med SJV. Men just Yngelröta är nog det minsta vi behöver bekymra oss om. Det finns dessutom krav på friskhet när det gäller AFB inskrivet i lagen, bland annat i 92/65/EEC.
Micke