Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
07 Feb 2012, 14:24
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Medlemmar i Biodlingsföretagarna har många fler tavlor, kontakta "Admin" med meddelande (ej e-post!) (http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?action=pm;sa=send;u=2770) för access

+  Forum för yrkesbiodling
|-+  Biodling
| |-+  Allmänt om Biodling
| | |-+  Import!
« föregående nästa »
Sidor: 1 2 [3] 4 5 Gå ned Skriv ut
Omröstning
Fråga: Är import av bin och drottningar värt risken??
Ja import är värt risken   -13 (14.9%)
Nej riskerna med import är för stora   -74 (85.1%)
Antal personer som röstat: 80

Författare Ämne: Import!  (läst 7465 gånger)
Bengt Andréasson

Antal inlägg: 723

« Svara #30 skrivet: 01 Mar 2010, 20:38 »

Mats!

Du har några av mina testdrottningar i Din testbigård. Om Du nu får importdrottningar så kan det bli svårt för mig att ta hem testdrottningarna efter säsongens slut.

Har Du tänkt på detta? Det är visserligen främst mitt bekymmer. Avgörande blir om importdrottningarna testas och vad man finner i dessa tester. Det återstår ändå risken att jag medverkar till spridning av importerade sjukdomsalstrare och parasiter och det vill jag absolut inte.

Om Du inte nödvändigtvis skall ha drottningar med utländsk härkomst kanske jag kan lösa Ditt behov.
Det hade löst situationen för stunden i alla fall.

Loggat
Mikael Engstad
Styrelsen
*
Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 1 832

Hemsida
« Svara #31 skrivet: 02 Mar 2010, 10:07 »

Bengt!
Årets seriöst importerade drottningar kommer att vara landets mest testade drottningar, så din rädsla känns lite obefogad.

Även Du får gärna svara på min fråga i mitt förra inlägg, vilka extra tester tar du innan du skickar drottningar ut i landet?

Micke
Loggat

Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."
Anders Wizping
Gäst
« Svara #32 skrivet: 02 Mar 2010, 10:28 »

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_rapporter/ra09_24.pdf
Avsnitt 6:8 dar star det att man inte alltid kan lita pa intygen.
Det maste val vara fel hoppas jag Wink
Loggat
Mikael Engstad
Styrelsen
*
Inloggad Inloggad

Hemsida
« Svara #33 skrivet: 02 Mar 2010, 11:09 »

Nä, det är säkerligen inte fel Anders. Överallt där det kan fuskas så förkommer det fusk. Det är bland annat av den anledningen som jag föreslagit SLU att de också ska utföra tester på det materialet som importeras. Dessutom har jag bett dem att utföra fler tester än vad lagen kräver.

Eftersom du inte svarar på min fråga om tester i din biodling så drar jag slutsatsen att du inte testar dina bin. För mig framstår det som rätt självklart att testade bin är säkrare än otestade. Litar du inte ens på SLU:s tester och intyg? Att bara stoppa huvudet i sanden och hoppas på det bästa verkar vara ett rätt dålig sätt att hantera bihälsofrågorna på.

Borde inte representanterna för parningsstationerna och Svensk Biavel för längesedan ha börjat med extra tester och på det viset föregått med gott exempel!?

Micke

Loggat

Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."
Anders Wizping
Gäst
« Svara #34 skrivet: 02 Mar 2010, 15:04 »

Som du nog forstar sa testar jag inte for nagot.
Nar bina ser friska ut, lag vinterdodlighet och dom oser in honung sa ser jag inte nagon anledning att gora det heller.
 Ingen ide att leta efter nagot som inte ger nagra bekymmer.
Men skulle det borja bli problem sa skulle jag skalvklart gora det.
MVH Anders Wizping Smiley
Ps haller med om att det behovs en upp skarpning av parningsstationerna och svensk biavel

Loggat
Anders Wizping
Gäst
« Svara #35 skrivet: 02 Mar 2010, 15:05 »

Glomde tacka for att ni kraver extra tester pa eran import.
Hoppas att dom andra som importerar foljer dit exempel
Det kanske har kommit nagot gott ur den har debatten Wink
« Senast ändrad: 02 Mar 2010, 15:11 av Anders Wizping » Loggat
Mikael Engstad
Styrelsen
*
Inloggad Inloggad

Hemsida
« Svara #36 skrivet: 02 Mar 2010, 16:51 »

Anders,
jag tycker vi i styrelsen bör agera för att tillsammans med SLU och SJV, gärna även SBR ta fram regler för Seriös Import, eller vad man nu ska kalla det för. Det var faktiskt Fries som kallade det så. Alla vinner på att de som tänker importera utför extra tester på åtminstone Fluvalinatresistens, Trakékvalster, Israeli Acute Paralysis Virus och Kashmir Bee Virus. Då får vi en helt annan säkerhet än den som lagen kräver oss.
Tyvärr ser det inte ut som SJV har pengar att finansiera testerna med. Det är inget större bekymmer för oss som importerar mycket, vi kan betala de analyserna själva. Men för den biodlare som bara tänker ta hem 5 avelsdrottningar från Slovenien så kanske kostnaderna ter sig om en onödig utgift och då kvarstår ju ändå problemet med en onödigt hög risk. Dessutom har vi ett problem med att nå ut till alla. Men det kanske går att lösa genom information i samband med att folk registrerar sig som importörer på SJV!?

Micke

Loggat

Lars Andersson
Gäst
« Svara #37 skrivet: 03 Mar 2010, 09:27 »

Alla pratar nu om import av drottningar.

Jag tycker att det är dags att förklara syftet med import av drottningar, förmodligen parade och klara bara att sätt in i kupan.

Om man vill ta hem ägg istället, vad finns det för risker då.

Bästa alternativet förmodligen.
Loggat
Simon Höjeberg

Antal inlägg: 170

« Svara #38 skrivet: 03 Mar 2010, 09:49 »

Glomde tacka for att ni kraver extra tester pa eran import.
Hoppas att dom andra som importerar foljer dit exempel
Det kanske har kommit nagot gott ur den har debatten Wink

Toppen att ni för denna debatt så öppet, och i god ton. Misstänker att det finns många tysta åhörare, jag är en, som följer det som skrivs. Då jag är en "uppkommande" utan att ha något att bidra med i sak, finner jag det ändå mycket intressant. Heders, Anders och Mikael! Det kommer kanske också gott i att fler får upp ögonen för sina bins hälsotillstånd, och kollar för Nosema? Ha det gott!
Loggat

Bara döda fiskar flyter med strömmen...
Anders Wizping
Gäst
« Svara #39 skrivet: 04 Mar 2010, 10:35 »

Alla pratar nu om import av drottningar.

Jag tycker att det är dags att förklara syftet med import av drottningar, förmodligen parade och klara bara att sätt in i kupan.

Om man vill ta hem ägg istället, vad finns det för risker då.

Bästa alternativet förmodligen.

Jag kan inte komma pa nagra risker. Men ar ingen expert pa omradet.
MVH Anders
Loggat
Anders Wizping
Gäst
« Svara #40 skrivet: 22 Mar 2010, 15:23 »

Hittade detta på Alternativ.nu
Vet inte var det kommer i från.
Det står bland annat att hela bisamhällen inte får importeras.
Bara Drottningar är tillåtna.
« Senast ändrad: 22 Mar 2010, 15:30 av Anders Wizping » Loggat
Mikael Engstad
Styrelsen
*
Inloggad Inloggad

Hemsida
« Svara #41 skrivet: 22 Mar 2010, 15:41 »

Va bra Anders,
då vet vi att vi inte kan lita på information från alternativ.nu Roll Eyes

Det finns en hel del sakfel i denna text, anmärkningsvärt många!
SJV arbetar på att ta fram nya korrekta dokument i ämnet.

Micke
Loggat

Anders Wizping
Gäst
« Svara #42 skrivet: 22 Mar 2010, 17:25 »

Ja det var ju tur Wink
Loggat
Edward Warburton

Antal inlägg: 350

Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja

« Svara #43 skrivet: 22 Mar 2010, 21:47 »

Intressant läsning !                    mvh edward  Tongue
Loggat

BI COOL         Nadie espera que la Inquisición española
Edward Warburton

Antal inlägg: 350

Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja

« Svara #44 skrivet: 23 Mar 2010, 00:10 »

Det finns en hel del sakfel i denna text, anmärkningsvärt många! SJV arbetar på att ta fram nya korrekta dokument i ämnet. Micke

En som undrar vilka är den del som är fel ?     mvh edward  Tongue
Loggat

BI COOL         Nadie espera que la Inquisición española
Sidor: 1 2 [3] 4 5 Gå upp Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till: