|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lars Andersson
Antal inlägg: 234
|
 |
« Svara #20 skrivet: 23 Mar 2010, 11:20 » |
|
Vilken . Mitt rekord är 120kg på ett samhälle. Bearbetar man samhällen intensivt kan mycket höga medelskördar nås här. Fast frågan är om man vill skatta konstant genom hela dragperioden för att stimulera insamlandet när man har många kupor att besöka?  en liten fråga ? är det verkligen så att ("normaldrottning" som helst ska kunna dra in 60-70kg per "normalår" i mina trakter. De riktigt bra drar in över hundra kilo vid bra år ) jag trodde att drottningen la egg och bierna samlade nektar som de sen gjorde honung av ?? eller ??  mvh edward  Jag har alltid ägnat mig åt två skördar och en slutskattning per år. Det har gett mig bra skördar totalt. Att plocka några ramar per tillfälle ger mycket arbete bara.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Lars I Karlstad
|
|
|
Jonas Lagander
Redax

Antal inlägg: 266
|
 |
« Svara #21 skrivet: 23 Mar 2010, 14:34 » |
|
Vilken . Mitt rekord är 120kg på ett samhälle. Bearbetar man samhällen intensivt kan mycket höga medelskördar nås här. Fast frågan är om man vill skatta konstant genom hela dragperioden för att stimulera insamlandet när man har många kupor att besöka?  en liten fråga ? är det verkligen så att ("normaldrottning" som helst ska kunna dra in 60-70kg per "normalår" i mina trakter. De riktigt bra drar in över hundra kilo vid bra år ) jag trodde att drottningen la egg och bierna samlade nektar som de sen gjorde honung av ?? eller ??  mvh edward  Jag har alltid ägnat mig åt två skördar och en slutskattning per år. Det har gett mig bra skördar totalt. Att plocka några ramar per tillfälle ger mycket arbete bara. Jopps, jag arbetar också ungefär som du. Men bigubbarna här i trakten skattar hela tiden och har höga medelskördar som standard. Har aldrig hört dem tala om timlön dock. 
|
|
|
|
|
Loggat
|
en som går i motvind samlar aldrig damm!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lars Andersson
Antal inlägg: 234
|
 |
« Svara #27 skrivet: 27 Mar 2010, 00:14 » |
|
Månadslön gäller nog även om man arbetar 24 timmar per dygn 7dagar i veckan.
När vintern kommer så går man i ide, som björnen.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Lars I Karlstad
|
|
|