Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
09 Sep 2010, 14:55
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Forumet stöder nu RSS. Om du inte vet vad det är missar du inget, vet du vad det är gillar du det.

+  Forum för yrkesbiodling
|-+  Biodling
| |-+  Ekonomi
| | |-+  8- 10 000/ månad?
« föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Gå ned Skriv ut
Författare Ämne: 8- 10 000/ månad?  (läst 3571 gånger)
Thomas Rafstedt

Antal inlägg: 513

« Svara #15 skrivet: 22 Mar 2010, 15:19 »

Vilket tugg! 30, 60 eller 110 kg. Det är blaha, blaha. Mr E.A.Schnettller i Kapstaden, Sydafrika har nog världsrekordet i honungsproduktion med sina sydafrikanska bin. 1 ton från ett samhälle! Samhället var ju ganska stort, som mest 16 våningar (160 LN-ramar) och med som mest 6 drottningar. Allt finns i gamla Gaddar!! Det här stod i Gadden 2005 nr 1. Tyvärr lyckades jag inte scanna bilden men den är rätt häftig.
Thomas
Loggat
Jonas Lagander
Redax
*

Antal inlägg: 266

Hemsida
« Svara #16 skrivet: 22 Mar 2010, 15:41 »

Oj... måste vi importera bin från sydafrika nu?  Roll Eyes  Wink
Loggat

en som går i motvind samlar aldrig damm!
Edward Warburton

Antal inlägg: 225

EAT MY SHORTS

« Svara #17 skrivet: 22 Mar 2010, 23:00 »

Vilken . Mitt rekord är 120kg på ett samhälle. Bearbetar man samhällen intensivt kan mycket höga medelskördar nås här. Fast frågan är om man vill skatta konstant genom hela dragperioden för att stimulera insamlandet när man har många kupor att besöka? Smiley

en liten fråga ?   är det verkligen så att
("normaldrottning" som helst ska kunna dra in 60-70kg per "normalår" i mina trakter. De riktigt bra drar in över hundra kilo vid bra år )
jag trodde att drottningen la egg och bierna samlade nektar som de sen gjorde honung av ?? eller ??  Smiley               Wink   mvh edward  Tongue     Wink
Loggat

BI COOL         Nadie espera que la Inquisición española
Kurt Söderman
Rolfserud

Antal inlägg: 68

Hemsida
« Svara #18 skrivet: 23 Mar 2010, 04:29 »

Vad är detta för trams..?? Månadslön på 8000-10000 SEK???
. Netto det går ju inte alls ihop om man inte lever på havregrynsgröt och extrapriser, på blodpudding... Så biodling får mer ses som ett naturverk och en hobby som tex fotboll, jakt o dyl. Men leva på detta utan lön eller bidrag från annat håll går inte...
 Hyra. el, telefon kommer du ALDRIG ifrån. Internet är inte gratis..
Normallönen för en vanlig industriarbetare ligger ju på mellan 19-24000 sek.
, med inbetalda pensions och arbetsgiviareavigifter.. Så betydligt högre..... Och hur många biodlingsföretagare betalar in sådana??
Hur många lever enbart på dessa futtiga 10000/månaden med alla avgifter betalda???
Oavsett hur många kilo varje samhälle lämnar i genomsnitt eller totalt per bigård dividerat med arbete/vinterfoder/investeringar/ det pris du kan få på marknaden så går du ändå minus.... , därmed menar jag inte en uttagbar lön som du kan leva på jämfört på vad man tjänar på Volvo/Saab.

MEN....
Det  fria arbetet bland bina är  av mycket större värde tycker jag som är försörjd av staten sedan 1 år... (65-årspension)
Går det minus ena året så kommer det ett annat år med pluss...(Förhoppningsvis)

Tydligen finns det ett stort antal  biodlare i  detta nät som anser att honung är en vara som är hur lättproducerad och lättsåld som helt.... Så är inte fallet...

Du måste lära dig att betala för alla dina misstyag också...

Lycka till alla som vill förverkliga sig själva,,

De enda som tjänar är uppköparna av honung och redskapsförsäljarna...
Jag har ALDRIG sålt ett enda kilo av min egen honung... och kommer aldrig att göra detsamma...
Loggat

Kurt Söderman
Rolfseruds Biprodukter
Edward Warburton

Antal inlägg: 225

EAT MY SHORTS

« Svara #19 skrivet: 23 Mar 2010, 05:16 »

Man blir rik på utgifterna inte på inkomsterna  Wink      mvh edward  Tongue
Loggat

BI COOL         Nadie espera que la Inquisición española
Lars Andersson

Antal inlägg: 234

« Svara #20 skrivet: 23 Mar 2010, 11:20 »

Vilken . Mitt rekord är 120kg på ett samhälle. Bearbetar man samhällen intensivt kan mycket höga medelskördar nås här. Fast frågan är om man vill skatta konstant genom hela dragperioden för att stimulera insamlandet när man har många kupor att besöka? Smiley

("normaldrottning" som helst ska kunna dra in 60-70kg per "normalår" i mina trakter. De riktigt bra drar in över hundra kilo vid bra år )
jag trodde att drottningen la egg och bierna samlade nektar som de sen gjorde honung av ?? eller ??  Smiley               Wink   mvh edward  Tongue     Wink

Jag har alltid ägnat mig åt två skördar och en slutskattning per år.

Det har gett mig bra skördar totalt.

Att plocka några ramar per tillfälle ger mycket arbete bara.
Loggat

Lars I Karlstad
Jonas Lagander
Redax
*

Antal inlägg: 266

Hemsida
« Svara #21 skrivet: 23 Mar 2010, 14:34 »

Jag har alltid ägnat mig åt två skördar och en slutskattning per år.

Det har gett mig bra skördar totalt.

Att plocka några ramar per tillfälle ger mycket arbete bara.

Jopps, jag arbetar också ungefär som du. Men bigubbarna här i trakten skattar hela tiden och har höga medelskördar som standard. Har aldrig hört dem tala om timlön dock. Wink
Loggat

en som går i motvind samlar aldrig damm!
Håkan Bernefors

Antal inlägg: 84

« Svara #22 skrivet: 24 Mar 2010, 00:10 »

Timlön är i sig ointressant. För mig känns den endast intressant om man har anställda på timlön. Det som spelar roll är vad man uppfattar som rimlig relation mellan arbete och återbäring. Har man dessutom en möjlighet till synergier så blir ju saken ännu bättre. Tänker t.e.x. högre skörd av pollineringskrävande grödor som bonde, men även att kunna dela traktorn eller pickup-en med en annan syssla.

Jag och min fru letar efter ett nytt ställe att flytta till, med förhoppning att kunna dels expandera min biodling då jag får mer plats, samtidigt kunna komma bort från storstadsbullret. Då hon gillar att odla växter. I detta scenario ser jag biodlingen som ett komplement till en livsstil som vi söker oavsett den.

På vad ska man sedan räkna timlön? En uppgift som man gör och tycker är stimulerande är det "jobb"? Däremot skura slungrummet kanske är det eller annat som man tycker är trist/måste leja till.

MvH

Håkan B.
Loggat
Björn Jacobson

Antal inlägg: 1 029

« Svara #23 skrivet: 24 Mar 2010, 10:35 »

Självklart att timlönen spelar roll
En företagare som inte avväger vad som ger mest inkomst för insatt arbete har nog svårt att klara sig i längden. Särskillt i biodlingsbranchen.
Loggat
Erik Samuelsson

Antal inlägg: 121

« Svara #24 skrivet: 24 Mar 2010, 16:30 »

Vågar man fråga på vad timlönen ligger i branschen?

Är då allt inräknat från skurning av slungrum till redovisning av moms?
Loggat
Rune Hedberg
Medlemmar

Antal inlägg: 405

Hemsida
« Svara #25 skrivet: 24 Mar 2010, 23:44 »

Om ni går in på BFs hemsida och sedan till Arkiv finner ni en rubrik "Produktionskostnader och lönsamhet för honungsföretag" . Där kan ni själva sätta in era kostnader, antal samhällen osv. OBS att kalkylen inte tar upp kostnader och tid för försäljning. ( tid, resor, reklammaterial osv)
Loggat

There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.
Håkan Carlsson
Ledningsgruppen

Antal inlägg: 74

« Svara #26 skrivet: 26 Mar 2010, 07:25 »

Är man hobbybiodlare så behöver man inte räkna timlön mm utan är nöjd med andra värden som någon skrev. Men är man Biodlingsföretagare så är väl timlön det mått som används för att mäta lön i alla branscher, borde gälla oss också. Finns däremot ingen statistik som säger vad timlönen ligger på hos biodlare.
Tror tråden började på rätt sätt, fastställa vilken inkomst man vill ha av biodlingen och därefter budgetera hur mycket honung man behöver producera och hur mycket samhällen det går åt till det.
Gäller också att fånga upp alla kostnader i form av bil, restid, lokalkostnad mm.
Loggat
Lars Andersson

Antal inlägg: 234

« Svara #27 skrivet: 27 Mar 2010, 00:14 »

Månadslön gäller nog även om man arbetar 24 timmar per dygn 7dagar i veckan.

När vintern kommer så går man i ide, som björnen.
Loggat

Lars I Karlstad
Sidor: 1 [2] Gå upp Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till: