Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
07 Feb 2012, 15:45
Startsida Hjälp Logga in Registrera
Nyheter: Medlemmar i Biodlingsföretagarna har många fler tavlor, kontakta "Admin" med meddelande (ej e-post!) (http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?action=pm;sa=send;u=2770) för access

+  Forum för yrkesbiodling
|-+  Biodling
| |-+  Allmänt om Biodling
| | |-+  Rob feeding
« föregående nästa »
Sidor: [1] Gå ned Skriv ut
Författare Ämne: Rob feeding  (läst 936 gånger)
Simon Höjeberg

Antal inlägg: 170

« skrivet: 10 Jan 2011, 20:30 »

Finns det någon som tillämpat att fodra ur centralt kärl i invintrings hänseende?? Och hur gick det?
Loggat

Bara döda fiskar flyter med strömmen...
Edward Warburton

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 351

Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja

« Svara #1 skrivet: 11 Jan 2011, 02:14 »

här har ni en YouTube länk där de stöd matar kraftigt på ett koncentrerad plats, de kanske undviker röveri i genom att har flera matnings ställen samtidigt

http://www.youtube.com/watch?v=imAaBcm5INI&feature=related

mvh edward   Tongue
Loggat

BI COOL         Nadie espera que la Inquisición española
Dan Levin

Antal inlägg: 277

« Svara #2 skrivet: 14 Jan 2011, 10:26 »

Den här metoden att fodra är förbjuden i Sverige, av lätt förklarliga skäl, då man bjuder in alla traktens bin inte bara på socker, utan även på kvalster- och sporkalas.
Loggat
Mattias Blixt

Antal inlägg: 6

« Svara #3 skrivet: 14 Jan 2011, 11:10 »

Den här metoden att fodra är förbjuden i Sverige, av lätt förklarliga skäl, då man bjuder in alla traktens bin inte bara på socker, utan även på kvalster- och sporkalas.

Förbjuden? Enl vilken lag då? Då torde det ju vara förbjudet att ge bin vatten centralt också, vilket många gör.. Men det kanske ändå inte är att rekommendera, det är nog stor risk att man sätter igång röveri.. Vore hursomhelst intressant att höra om något testat det i Sverige. Har för mig att någon skrev bitidningen om att de skulle testa, men jag tror aldrig att jag sedan läste något om resultatet..
MVH
/M
Loggat
Caroline Olsson

Antal inlägg: 13

« Svara #4 skrivet: 15 Jan 2011, 11:37 »

Synd att det intelligenta sticket om smittspridning fick så på pälsen. Det är väl en självklar sak att tänka på.
Dessutom:
Det bina tillverkar av fodersocker får inte varken säljas eller kallas honung. Detta enligt både svensk och EU-standard. Honung ska ovillkorligen vara tillverkat av nektar från blommor och innehålla pollen. Reglerna är glasklara.
Man slungar alltså inte överblivet vinterfoder (eller processat socker från foderautomater i bigården) om man har samvete. Eller vill undvika anmälan, nesa och böter.
Även om somliga biodlare tyvärr inte verkar bry sig, vilket i långa loppet drabbar alla.
Ber att få sätta fokus på en artikel i Dagens Nyheter, som påstår att billig honung är precis lika bra som dyr:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/billig-honung-lika-bra-som-dyr
Inte någon rolig läsning.
Loggat
Jens Larsen

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 469

« Svara #5 skrivet: 15 Jan 2011, 12:36 »

Caroline,
Denna diskussion handlar om en metod för fodring, stödfodring eller infodring inför vintern. Honungsförfalskning är något annat. Grunden i biodling är att binas samlande av vinterförråd kan skattas av människan. Ersätter man inte detta kommer bina att svälta ihjäl. Det finns då olika metoder att ge bina ersättningsfoder, i Sverige används huvudsakligen sacros eller derivat av detta (Bifor etc).

Det finns inget i bisjukdomslagen (SFS 1974:211 + 1995:35) som hindrar central fodring. I den följande bisjukdomsförordningen (SFS 1974:212 + 2004:1375) finns heller ingen tolkning av att det skulle vara förhindrat.

Det har av hävd ansetts som ett riskbeteende men jag är beredd att påstå att välfodrade bin (och utslitna sommarbin) är till fördel för ett samhälle och därmed god biskötsel. Som tillsynsman ser jag varje år svältande och sjuka bin som blir utrövade, detta är ett riktigt riskbeteende. Amerikansk yngelröta sprids främst genom rövad honung i kaka. I vettigt utförd central fodring finns inte denna risken.

Baserat på vad kanadensare gör har jag framgångsrikt stödfodrat avläggarbigårdar (en bra bit ifrån grannar) efter slutskattning+infodring av produktionssamhällen. Avläggare drar och ynglar längre, de är även stora nog att hålla röveri borta. Fodraren står 100 meter bort för att slita ut sommarbin. På våren gör jag det inte då risken för honungsförfalskning och pluggat yngelrum är för stor. På hösten vill jag att de ynglar länge och sedan pluggar igen. Då blir det inget överblivet foder i matare. Alla har även insatsfodrare med fuktat socker. Jag ser detta som ett led i bihälsoarbetet med friska samhällen.
« Senast ändrad: 15 Jan 2011, 12:40 av Jens Larsen » Loggat
Caroline Olsson

Antal inlägg: 13

« Svara #6 skrivet: 15 Jan 2011, 13:44 »

Jens Larsen skrev:
Grunden i biodling är att binas samlande av vinterförråd kan skattas av människan. Ersätter man inte detta kommer bina att svälta ihjäl. Det finns då olika metoder att ge bina ersättningsfoder, i Sverige används huvudsakligen sacros eller derivat av detta.

Allvarligt Jens - tror du på fullt allvar att jag inte begriper det? Eller att tråden handlar om utfodring..?

I all vänlighet,

Loggat
Curt Augustsson

Antal inlägg: 79

« Svara #7 skrivet: 15 Jan 2011, 16:18 »

Ber att få sätta fokus på en artikel i Dagens Nyheter, som påstår att billig honung är precis lika bra som dyr:
http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/billig-honung-lika-bra-som-dyr
Inte någon rolig läsning.

Man kan undra vad DN har för syfte med att sätta in en gammal artikel. Sören bytte namn från Eriksson till Diberg 2002 om jag inte missminner mig.
Loggat
Edward Warburton

Inloggad Inloggad

Antal inlägg: 351

Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja

« Svara #8 skrivet: 15 Jan 2011, 19:19 »

denna artikel är från 2002 09 09

gammal skåp mat med andra ord  Roll Eyes

mvh edward Tongue
Loggat

BI COOL         Nadie espera que la Inquisición española
Rune Hedberg

Antal inlägg: 718

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 16 Jan 2011, 22:46 »

Med en central fodring vet vi mängden foder som gått åt, men inte vart det tagit vägen.
Hur viktigt är det att veta hur mycket foder varje enskilt samhälle dragit ner ?
Loggat

There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.
Sidor: [1] Gå upp Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till: