Författare Ämne: Pollen  (läst 932 gånger)

Utloggad Curt Augustsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 82
Pollen
« skrivet: 11 maj 2010, 13:33 »
Är det någon som vet vad det är för vitt pollen bina drar nu? Område Västra Götaland.

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 388
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
SV: Pollen
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2010, 13:50 »
Vet inte på rak arm men kan rekommendera denna bok. Den berättar när och hur mycket växter blommar , nektar , flöde , polen + vilka färger polen har.
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/65&group=prod_prod_grp-s1/5

Har själv fått in vit grådaskigt polen som jag tror kommer ifrån rönn fast de är för tidig hos mig än.                        mvh edward  :P
BI COOL         Nadie espera que la Inquisición española

Inloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 756
    • Alingsåstraktens BF
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2010, 15:20 »
Enligt Dorothy Hodges " The pollen loads of the honey bee" kan vitsippa ge rätt ljust pollen. Dock med en dragning mot grönt.
Du har ju en hel del odlade växter också, och de finns sällan med i manualerna.
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #3 skrivet: 11 maj 2010, 15:53 »
Vitsippan lämnar som vanligt grågrönt. Det är såpass mycket att det knappast kan vara trädgårdsblommor. Min granne Sven-Erik har gjort samma observation. Snövitt pollen.

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #4 skrivet: 11 maj 2010, 16:38 »
Enligt Dorothy Hodges " The pollen loads of the honey bee" kan vitsippa ge rätt ljust pollen. Dock med en dragning mot grönt.
Nu har jag varit på spaning. Vissa bestånd av vitsippa lämnar ett vitt pollen, andra lämnar grågrönt. Intressant att notera är att vita klumpar är betydligt större än grågröna. Man lär så länge man har en lever.