|
|
|
|
|
|
David Wemmert
Antal inlägg: 530
|
 |
« Svara #18 skrivet: 02 Sep 2010, 07:47 » |
|
Hur går det med vakumet om man inte lyckas så bra att trycka in locket? Rinner allt ned i kupan? Du har fått bra förslag på tryckandet. Men ang. din fråga om vakuum, så rinner det en stund sen blir det undertryck i hinken och slutar rinna. Men det är viktigt att locket sitter på och hinken är tät.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sven-Åke Nilsson
Antal inlägg: 57
|
 |
« Svara #19 skrivet: 02 Sep 2010, 10:00 » |
|
Jag var nog lite för slavig då jag gav råd om hur man vänder en foderspann. Jag glömde skriva att då jag trycker in locket håller jag spannen under bottnen så att den buktar inåt. Då rusar luften ut genom hålen i locket och när man vänt spannen så hänger sockerlösningen i den redan inåtbuktande bottnen. Således ingen volymförädning i spannen och bara några få droppar.
Så - träna på detta med vatten i spannen på ett ställe där spill kan tolereras. Då du lärt "tricket" går det helt OK. Då rinner inte sockerlösingen ner till bina om spannen är tät, förutom hålen i locket och om underlaget som du ställer spannen på är någerlunda horisontellt.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sven-Åke Nilsson
|
|
|
|
|
Sven-Åke Nilsson
|
 |
« Svara #21 skrivet: 02 Sep 2010, 16:06 » |
|
När de nu fått foder så flyger de ut för att hitta fler dragkällor. De lyckas dålig. Därför flyger de med vad som kan tyckas vara oordning. Det är nu som riskenför röveri är stor.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sven-Åke Nilsson
|
|
|
Edward Warburton
Antal inlägg: 350

Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
|
 |
« Svara #22 skrivet: 02 Sep 2010, 16:22 » |
|
Dra igen flusteret så att den blir en bi i höjd , då kan de försvara sig mot röveri. Tänk på att alla ska ha mat samtidigt . mvh edward 
|
|
|
|
|
Loggat
|
BI COOL Nadie espera que la Inquisición española
|
|
|
|
|
Sven-Åke Nilsson
|
 |
« Svara #24 skrivet: 03 Sep 2010, 07:42 » |
|
Varför skulle bina vilja hämta vatten? De har ju allt jobb i världen med att ta bort vatten från fodret så att det inte gäser i ramarna till vintern. Varför tror du att de hämtar vatten, Lars.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sven-Åke Nilsson
|
|
|
|
|
Sven-Åke Nilsson
|
 |
« Svara #26 skrivet: 03 Sep 2010, 11:51 » |
|
Visst är det så. Bina stitter inte på täckta foderramar under kalla vinten. De avtäcker fodrercellerna lite utanför biklotet. Då löses fodret upp av den vattenånga som kommer från bina. Vattenhalten blir då så hög att fodred kan sugas upp av arbetsbina och tas in i honungsmagen. Sen kan det lagras tillfälligt inom klotet under värme så att det finns mat för alla. 18%igt foder kan bina inte hantera direkt. Men dett förklarar inte varför Ingers bin flyger som galna.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sven-Åke Nilsson
|
|
|
|
|
Sven-Åke Nilsson
|
 |
« Svara #28 skrivet: 03 Sep 2010, 23:08 » |
|
Larverna får fodersaft som kommer från binas körtlar.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sven-Åke Nilsson
|
|
|
|