Författare Ämne: Bygga honungslokal  (läst 1453 gånger)

Utloggad Fredrik Sahlin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 82
Bygga honungslokal
« skrivet: 06 nov 2010, 10:44 »
Jag planerar att bygga lokal från grunden och har tittat på alternativet byggsats i trästomme. Deras standard är plåttak med kondensskydd. Räcker detta för att motverka kondens i kallförrådet (i övriga delar kommer jag att ha isolerat innertak), samt hur blir det med värmen i kallförrådet under varma sommardagar? (Kylrummet kommer att byggas inne i kallförrådet).

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 235
SV: Bygga honungslokal
« Svar #1 skrivet: 06 nov 2010, 12:08 »
Trevligt att se Dej på forumet igen.
Kondensskydd med ett flocklager (textilfiber stående 90 grader från plåtens yta) fungerar bra. Firman som gör detta ligger i Vålberg ,utanför Karlstad.
Har alltid sympatiserat med Dej och om Du vill kritik på Din ritning för honungshus, ställer jag gärna upp.

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #2 skrivet: 06 nov 2010, 18:52 »
Kondens får man, men den droppar inte. Min erfarenhet av flockad plåt är att det dröser en hel del fibrer. Fibrernas diameter är inte så stor, dom passerar en finsil. Även om man inte förvarar öppen honung i utrymmet, så har fibrerna en otrolig förmåga att fastna på det mesta.

Utloggad Fredrik Sahlin

« Svar #3 skrivet: 07 nov 2010, 10:40 »
Björn,
jag lägger kopior på ritningarna på postlåda imorgon.

Till er som har kylaggregat av pluggin-typ:
enligt tillverkaren klarar aggregatet endast en kylvolym på 20 m3. Detta låter som ett för litet kylrum! eller klarar aggregatet större volymer med de låga krav på kyla som honung ställer?

Utloggad Thomas Rafstedt

• Antal inlägg: 609
« Svar #4 skrivet: 07 nov 2010, 14:00 »
Det klarar betydligt större volym. Oftast ligger kylan runt 10 grader i mitt kylrum som du ju sett.
Thomas

Inloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 286
    • http://beeman.se
« Svar #5 skrivet: 07 nov 2010, 20:35 »
Det finns olika typ av underlagstak att använda under plåt. Det enklaste alternativet är armerad plastfolie direkt på takstolar under bärläkten. Det räcker i de flesta fall, det blir en luftficka som isolerar lite och ev kondens rinner på plasten ut och droppar inte inne vintertid.

Ett kylrum har tillräcklig isolering i sig, det görs ju med speciella material. Möjligen kan man kosta på sig lite bättre isolering i taket om man vet att det blir strålvärme från plåttaket.

Nåt jag själv funnit vara viktigt är att inte binda sig för nån layout från början. Vi tror vi vet, men i själva verket har vi oftast inte en aning om vad våra företag kommer att utvecklas till... Jag tror nog de flesta har byggt till efter hand och förändrat sina lokaler allt eftersom rörelsen utvecklas.

Det beror inte på att vi räknat fel, utan mest på att verkligheten förändras. När jag byggde 95 var 200 samh normen. Jag räknade med att ha 300 och byggde för det. Då slungade jag drygt ett ton om dagen, nu är det 5. Om 10 år kan vi mycket väl ha 1000 samh som norm och behöver ha utrymme att hantera det.

Rob Argento sa en gång att lokalen skulle vara så stor att man kunde köra in lastbilen bredvid avtäckaren..  ;D. Nu var det kanske lite drastiskt, men inte var det helt fel... Vad jag menar är att det alltid blir för litet, hur stort man än bygger från början! Så det kanske viktigaste är att inte låsa sig utan lämna dörrar öppna inför framtiden. Att planera så det går att bygga till och förändra senare.

Bygger du i trä har du förmodligen en bärande hjärtvägg i mitten som du inte kan flytta. Men låt alla andra ev väggar vara flyttbara! Gör golv och tak färdiga, placera mellanväggar sist så de går att flytta utan att riva halva kåken.

Sen behöver du inte låsa dig till färdiga alternativ, det är lätt att bygga lösvirke efter eget huvud i trä. Du behöver nån som gör ritningar, sen är det bara att spika.. ;D.

--
P-O (som byggt till ett antal ggr)

Utloggad Fredrik Sahlin

« Svar #6 skrivet: 20 jan 2011, 13:24 »
Jag återkommer till kylrummet. Skissar på 16 m2 med 2,7 m i takhöjd. Klarar Frigos pluggin aggregat detta? Jag har en kylkompressor som jag använde i den lokal som jag hyrde tidigare, men själva elementen tillhör hyresfastigheten. Bör jag komplettera upp detta och använda istället för pluggin.

Ska man kanske bygga ett mindre kylrum nu och sedan bygga ett till när verksamheten har vuxit?

Utloggad Thomas Rafstedt

• Antal inlägg: 609
« Svar #7 skrivet: 20 jan 2011, 19:11 »
Hej Fredrik!
Om du inte har byggt och inrett honunghuset klart än kanske honungshuskursen som BF kör sista helgen i mars passar dig. Med kylrum och allt. Annons kommer i Gadden.
Thomas

Inloggad Anders Wizping

• Antal inlägg: 178
« Svar #8 skrivet: 20 jan 2011, 19:17 »
Hej Fredrik!
Mitt kylrum var 25m2 det klarade 1 frigo agregat.
Har nu byggt ut kylrummet med 25m2. Har då bara kompeterat med ett agregat till. Funkade utan problem i sommras trotts över 30 gradig värme och 1700kg honung som gick varje dag.
 Med 16m2 kommer du snart att märka att det börjar bli trångt när du ska lagra honungs skörden+tappad honung.
Så bygger du inte större nu så tänk på att det ska gå att bygga ut eller går att kompletera med ett kylrum på ett annat ställe.
MVH Wizping :)
Det går oftas lika bra att göra tvärt om