Bäste Mikael,
I denna fråga vet jag att du utgår från en förstahandsupplevelse, jag tänker främst på hur det gick när du som en flodvåg distribuerade Trakekvalster, samt tre ännu icke namngivna parasiter, till hela nationen. Norrland undantaget, såklart.
I sammanhanget är det upplyftande att vi via vårt litterära arv och av Nobel okrönte ledstjärna kan fokusera på Gotland, alla spår leder som bekant dit. Denna perifera testyta som var snabb på att prova om varroa var något att ha, kan komma till nytta igen. Min största oro är att Lars blir arg. I vilket fall som helst är odlingszonen på denna utpost lovade och infödingarna går säkert att dupera med glaspärlor. Bäste Mikael, låt mig tack dig för att du öppnat mina ögon för riskerna för oss på fastlandet. Om Gotland överlever försöket hoppas jag vi kan ompröva dina dystra antagande i ljuset av denna erfarenhet. Om det går galet kommer stockholmarna ändå att köpa upp ön så skadan är redan skedd.
Att tänka på våra kommande generationer är givetvis centralt för alla. För att säkra upp mot obekanta och otäcka nya smaker är det sannerligen dags att införa både Kronolja och Kronhonung. Två varor, olja och honung, som "produktinvecklare" över åren krånglat till. Man vet inte längre vad man skall välja i butiken och denna förvirring, i kombination med PPM-val och teleoperatörsval med obegripliga prislistor, kan och måste stävjas. Här kan den otäcka Euodia-honungen bli normgivande och stommen i den statligt kontrollerade Kronhonungen. Om du låter en kompis provsmaka kan du få beställa standardiserade etiketter med svenska flaggan på. På detta enkla vis reducerar vi stressen av förvirrande mångfald. Framtida generationer kommer att tacka oss för denna förenkling. Det är så jag vill gå till historien.
Dina farhågor om att de ursvenska ariska Buckfastbina skulle ogilla denna nektar går att använda till din fördel. Här vill jag räcka ut handen till dig, mot modest ersättning såklart, insatsfodrare för lågnormal duger gott. Din närstående dominans av drottningmarknaden oroar rapsodlare då du med kort varsel och godtycke kan justera binas tycke och på så sätt slå ut hela näringen. Jag hoppas du är medveten om denna underbara makt du har och om du är redo för att justera bort binas lust för ljung till fördel för Euodian kan vi arrangera ett fruktsamt samarbete.
Mikael, angående ditt antagande om mitt kortsiktiga vinstintresse beklagar jag att du har helt fel. Jag är synnerligen långsiktig och tänker monopolisera marknaden för plantor och frön genom genetisk märkning, licensavtal och inhyrda lönnmördare. Detta ger mig, i samverkan med Kronhonungen, en unik position som jag anser mig ha rätt att kapitalisera på. Låt oss inte underskatta kostnaden och besväret med att hålla en egen arme.
Med dessa få ord hoppas jag stillat några av dina största farhågor.
Dr Evil
Extern kommunikation
Institutet för total makt, spånka och sockerdricka