Författare Ämne: SV: Euodia (Tetradium Danielli) träd samt frön  (läst 10211 gånger)

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
SV: Euodia (Tetradium Danielli) träd samt frön
« skrivet: 02 jun 2011, 21:43 »
Bästa Jens,
Jag tror inte att du gör lanseringen av Tetradium Danielli i Sverige av ren illvilja utan mer av ungdomligt oförstånd. Men ditt så aningslösa tilltag kan i längden drabba oss alla. Jag tänker då inte främst på mig själv utan på våra barn och alla de som drömmer om att en dag få bli YH-elever.

Att försöka införa en ny biväxt i Sverige kan vara ett allvarligt misstag. Eller snarare en hel kedja av misstag. Tror du verkligen att det är rimligt att våra svenska Buckfastbin skulle vara intresserade av denna växt bara för att de tyska Buckfastbina drar nytta av dess nektar och pollen? Du måste inse att bin är lokalt anpassade varelser och att ditt tilltag därmed är helt utsiktslöst. Därmed återstår bara riskerna. Ulf Grön bevisade redan på 70-talet att det är ren dumhet att införa avelsmaterial från t.ex. England till Sverige.

Så bästa Herr Larsen, lär av historien och låt inte din, till viss del danska, näsa lura dig att vi i Sverige någonsin skulle vara intresserade av nya lukt- och smakupplevelser. Vi vet alla att försök att lansera nya matupplevelser, som t.ex. pasta, pizza och hamburgare, redan från början är döfödda försök.

Jag ser ytterligare risker med din lansering och ditt kortsiktiga vinstintresse. Skulle våra svenska bin i framtiden anpassa sig till denna växt skulle vi få en osäljbar produkt med en smak som ingen vettig människa ens skulle vilja komma i närheten av, än mindre betala för. Denna sorthonung skulle bygga upp ett honungsberg och därmed dra ner honungspriserna till de nivåer vi nu ser i Danmark. Kanske till och med prisnivåer som understiger de danska. Än värre skulle det gå för de biodlare som inte är uppmärksamma på faran och därmed får en inblandning av denna främmande honung i sin genuint svenska rapshonung.

På tal om raps. Har du låtit SLU testa dina frön? Förr i tiden blommade hela östafrika gult av rapsfält. Idag är alla dessa fält helt ödelagda. En teori om detta är att Beppe Wolgers, och de övriga i Astrid Lindgrens filmteam, hade med sig frön av just Tetradium Danielli till Afrika. Med dessa frön infördes rotröta och dess effekter kan vi nu skåda i stora delar av östra Afrika. Inte ett rapsfält så långt ögat når. Inspelningen av Pippi i Söderhavet fick senare flytas till Gotland då filmteamet efter denna incident inte längre var välkomna till denna kontinent. Kanske kan man därmed dra slutsatsen att det var Tetradium Danielli som var den direkta orsaken till att man såsmåning om fick varroa till Gotland. Jag utgår ifrån att du inte vill bli inskriven i historieböckerna som den som införde massa problem till Sverige.

Så Bästa Jens, jag vädjar till Dig att avstå från att odla mer Tetradium Danielli och ta död på de plantor Du redan fått fram. Utveckla gärna ditt företag men håll Dig inom rimliga gränser. Om du tar ditt förnuft till fånga ska jag sponsra Dig med kupdelar i Lågnormalformat. Lyd mitt råd håll en låg och normal profil, det gynnar oss alla i längden.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tror att Gud skapade bergskedjor och världshav just för att eliminera risken att Tetradium Danielli skulle sprida sig över jorden.

Jag kan inte annat än vädja till Dig att upphöra med dina affärer där Du roffar åt Dig all vinst menads vi alla är med och delar på riskerna. Om du trots dessa välmenande varningsord fortsätter att sprida, för oss svenskar, nyheter kommer jag att föreslå åtgärder. Tillsammans med SBR ska jag verka för att dina växter hamnar i speciella skyddsområden där de är utom räckhåll för våra bin. Vidare bör ett öppet register införas så alla kan se var dessa plantor finns. På så sätt kan vi åtminstone minska följderna av ditt enmans race. 

I all välmening
Herr Gris
Ordförande i De värnlösas trädgådsförening

Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #1 skrivet: 03 jun 2011, 00:33 »
Bäste Mikael,
I denna fråga vet jag att du utgår från en förstahandsupplevelse, jag tänker främst på hur det gick när du som en flodvåg distribuerade Trakekvalster, samt tre ännu icke namngivna parasiter, till hela nationen. Norrland undantaget, såklart.

I sammanhanget är det upplyftande att vi via vårt litterära arv och av Nobel okrönte ledstjärna kan fokusera på Gotland, alla spår leder som bekant dit. Denna perifera testyta som var snabb på att prova om varroa var något att ha, kan komma till nytta igen. Min största oro är att Lars blir arg. I vilket fall som helst är odlingszonen på denna utpost lovade och infödingarna går säkert att dupera med glaspärlor. Bäste Mikael, låt mig tack dig för att du öppnat mina ögon för riskerna för oss på fastlandet. Om Gotland överlever försöket hoppas jag vi kan ompröva dina dystra antagande i ljuset av denna erfarenhet. Om det går galet kommer stockholmarna ändå att köpa upp ön så skadan är redan skedd.

Att tänka på våra kommande generationer är givetvis centralt för alla. För att säkra upp mot obekanta och otäcka nya smaker är det sannerligen dags att införa både Kronolja och Kronhonung. Två varor, olja och honung, som "produktinvecklare" över åren krånglat till. Man vet inte längre vad man skall välja i butiken och denna förvirring, i kombination med PPM-val och teleoperatörsval med obegripliga prislistor, kan och måste stävjas. Här kan den otäcka Euodia-honungen bli normgivande och stommen i den statligt kontrollerade Kronhonungen. Om du låter en kompis provsmaka kan du få beställa standardiserade etiketter med svenska flaggan på. På detta enkla vis reducerar vi stressen av förvirrande mångfald. Framtida generationer kommer att tacka oss för denna förenkling. Det är så jag vill gå till historien.

Dina farhågor om att de ursvenska ariska Buckfastbina skulle ogilla denna nektar går att använda till din fördel. Här vill jag räcka ut handen till dig, mot modest ersättning såklart, insatsfodrare för lågnormal duger gott. Din närstående dominans av drottningmarknaden oroar rapsodlare då du med kort varsel och godtycke kan justera binas tycke och på så sätt slå ut hela näringen. Jag hoppas du är medveten om denna underbara makt du har och om du är redo för att justera bort binas lust för ljung till fördel för Euodian kan vi arrangera ett fruktsamt samarbete.

Mikael, angående ditt antagande om mitt kortsiktiga vinstintresse beklagar jag att du har helt fel. Jag är synnerligen långsiktig och tänker monopolisera marknaden för plantor och frön genom genetisk märkning, licensavtal och inhyrda lönnmördare. Detta ger mig, i samverkan med Kronhonungen, en unik position som jag anser mig ha rätt att kapitalisera på. Låt oss inte underskatta kostnaden och besväret med att hålla en egen arme.

Med dessa få ord hoppas jag stillat några av dina största farhågor.

Dr Evil
Extern kommunikation
Institutet för total makt, spånka och sockerdricka

Olle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jun 2011, 20:28 »
Jag tror nog inte att Hr ordförande och Dr Evil ska äta så många fler av de där fröna.
Men roligt verkar ni ju ha i alla fall ::)