Författare Ämne: Munkens Honung Kallrörd/Rå/Raw Naturell med hög fruktoshalt (tillsatt max 15%)  (läst 37493 gånger)

Utloggad Johann Lang

• Antal inlägg: 384
    • ALLT OM BIODLING
Ett fall för Honungsringen:

Munkens Honung – Kallrörd/Rå/Raw – Naturell Flytande
Märkt med Svensk flagga, Raw, Krav, EU-Eko. "Vår honung är RAW med 100% ekologiska ingredienser(?)" osv.

Sista stycket i beskrivningen: "Svensk honung som kallslungats (max +32) och som får sin flytande konsistens av en hög fruktoshalt (tillsatt max 15%)."

https://www.munkenshalsa.se/produkt/munkens-honung-kallrordraraw-naturell-flytande/

Utloggad Thomas Henriksson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 479
Munkens Honung är helt svensk honung och kommer från våra egna biodlingar. Våra biodlingar är skonsamt hanterade där marker är giftfria och våra bin får tillgång till de allra bästa grönområdena. Vår honung är RAW med 100% ekologiska ingredienser.

Munkens flytande honung är perfekt till bakning, sötning av heta drycker och till matlagning. Påbörja dagen med en varm kopp te och ljuvlig honung till, välj det nyttigare alternativet till din dessert, eller testa tillsätta en sked honung i salladsdressingen eller marinaden – Healthy is delicious.

Ärliga Produkter
Naturliga och hälsosamma produkter utan konstigheter!

Snabb Och Säker Frakt
Alla beställningar skickas inom 1-3 dagar!

Tryggt & Säkert
Vår webbshop är SSL-krypterad!

69 kr

Synnerligen intressant länk! Förutom att produkten är "utan konstigheter eller tillsatser" och på samma gång så är det tillsatt upp till 15% fruktos (socker), så är bina dessutom försedda med nät eller liknande? De flyger bara på giftfria marker?!?!

Dessvärre tror jag att produkten säljer som smör tex i Stockholms innerstad...

Utloggad Monica Larsson

• Antal inlägg: 336
    • Honungsgården på Bjäre
Max 32 grader? Hur är det med värmen i kupan då?  ???
En uppdrag till honungsringen kanske.

Utloggad Christer Ledel

• Antal inlägg: 190
Det är ett fall för Miljö- och Hälsa i det aktuella företgets hemkommun och i en förlängning Livsmedelsverket.

Finns Honungsringen?

Utloggad Johann Lang

• Antal inlägg: 384
    • ALLT OM BIODLING
Honungsringens kontaktformulär fungerade inte så det är anmält via Livsmedelsverkets tipsfunktion för livsmedelsfusk istället:

https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/kontakt/livsmedelsverkets-tipsfunktion-for-livsmedelsfusk

Utloggad Calle Regnell

• Antal inlägg: 274
  • Honungsförsäljning pågår
    • Honungsringen
Produkten får inte kallas honung eftersom inga tillsatser är tillåtna allra minst fruktos som en konsument inte kan upptäcka. Temperaturgarantin (spec denna sommar) är omöjlig att verifiera eller kontrollera och bör därför inte anges!
Honungsringen finns men kanske inte lusläser BFs FORUM. Beklagar!
Calle R

PS När ni hittar såna här galenskaper så hör gärna av er direkt till mig: calle.regnel@gmail.com! Min swipnetadress funkar inte längre, tyvärr!

Utloggad Martin Nehmann

• Antal inlägg: 62
Här ser jag 2 problem:
1. raw honung - kallrörd:
 Detta påminner om "kallslungad honung" som dök upp på tidigt 80-tal i Tyskland (= kalt geschleudert). Detta apades efter i Sverige på 2000-talet och förbjöds av EU så sent som bara några är sen. På 90-tal gjordes i USA reklam med cholesterol-free honey. Allt honung är ju utan cholesterol, eller hur kan animalisk fet kommer in i honungen? Reklam med något som inte finns är enligt EU's livsmedellag (läste på tyska) "Täuschung" som bör översättas med "Bedrägeri" och är självklart förbjuden.
2 tillsats av fruktos + vatten.
Här gjorde dåvarande "Honungsförmedlingen", biodlares och SBR's eget företag, pionjärarbete i honungsförfalskning och deras VD hadde väl suttit inne ett par år om detta hadde hänt i Tyskland. Detta har aldrig dokumenterats för SBR's medlemmar, bara i Gadden. Många andra tillverkar sånt industri-sirap men har finare fantasi- namn.
Skyltar man här med "honung" så har vi rent bedrägeri.

BF borde har en etiskt tröskel för sina medlemmar att vi tävlar på honungsmarknaden med kvalite och inte med fusk och bedrägeri.

Utloggad Calle Regnell

• Antal inlägg: 274
  • Honungsförsäljning pågår
    • Honungsringen
Skicka gärna en burk till mig så ska jag se hur vi kan stoppa såna här dumheter!

Calle Regnell
Tobaksspinnargatan 10
117 36 Stockholm