Författare Ämne: Honung  (läst 32670 gånger)

finlandsbi

• Gäst
Honung
« skrivet: 29 sep 2006, 21:29 »
Hur skall man göra för att honungen skall hållas flytande?

Utloggad Kurt Söderman

• Rolfserud
  • Antal inlägg: 68
    • Rolfseruds Biprodukter
Flytande honung året om???
« Svar #1 skrivet: 29 sep 2006, 22:14 »
Det finns 2 sätt som jag känner till men aldrig sänkt mig så lågt....

1./ Blanda i 30-40 % fruktos  =(Flytande matlagningshonung) Alltså inte flytande honung.....
2./ Värm honungen till 60 grader och låt svalna sakta.

I båda fallen har du en flytande värmebehandlad honung som är förstörd, näringsmässigt, MEN den är FLYTANDE.... Fruktoshonungen kanske lite mindre men är inte längre riktig honung.. Men smakar SÖTTTT....
Den enda som finns flytande är importhonung av typ akasiehonung./Tropicalhonung. (Finns visst någon honungssort i Sverige oxo.
Sedan har du ju nyslungad under en period på 1-3 veckors tid innan den kristalliserar. (Maj-augusti månader)
Den är utmärkt att frysa ner i sitt nyslungade tillstånd och VIPS har du en flytande honung som inte är förstörd vid upptiningen i dec-april månader.
Men förpacka i plastburkar.....

Lycka till med dina expriment.

Betr. sätt 1 & 2 är
 denna typ av honung är inte att rekommendera då den ofta skrämmer bort den konsument som är honungsälskare och litar på sin  lokala honungsleverantör.
Frysning är mindre fusk men ändå inte riktigt riktigt....

Någon mer fler ideér???
Kurt Söderman
Rolfseruds Biprodukter

Ander Wizping

• Gäst
Flytade Honung
« Svar #2 skrivet: 01 okt 2006, 17:35 »
Här i kalmar trakten har vi fått stora mängder bladhonung .
Den håller sig flytande i flera månader.
Så den passar utmärkt att sälja som flytande honung.
Anders Wizping
Kalmar

Utloggad Kurt Söderman

• Rolfserud
  • Antal inlägg: 68
    • Rolfseruds Biprodukter
Flytande honung....
« Svar #3 skrivet: 01 okt 2006, 20:12 »
Tänk om blandhonungen kunde "GÅ TILL" även i Säffletrakten, då skulle det kunna gå att bedriva "lönsam" ?? biodling även här,
Nyslungad honung är en höjdare.... När du rört densamma skiftar den smark.... (Blended/single malt whiskey)

Lycka till alla i Kalmarregionen.... Som fått denna typ av honung...
Kurt Söderman
Rolfseruds Biprodukter

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
Honung
« Svar #4 skrivet: 02 okt 2006, 20:08 »
Nej Du Rolfserud, genom värmning förstörs  inte  honungen näringsmässigt vad jag vet. Enzymer tar stryk vid värmning och HMF-värdet stiger. De enzymer som framförallt minskar genom värmning är Amylas och Invertas. Dessa produceras av människokroppen i mycket större mängd än en människas dagliga intag av honuing. Förhöjt HMF-värde skadar inte folk men bin.Druvsocker och fruktsocker påverkas mej veterligen av värmningen. Vad som händer med endofiner och annat smågodis är mej obekannt.Tiden innan honungen kristalliserar är beroende bl.a. av halten druvsocker / fruktsocker.  I honung från blad,  klockljung och rallaros är det mindre mängd druvsocker.
därför håller det sig flytande som Anders säger i flera månader   1 - 3 veckor är vanligt för honung med mycket druvsocker t.ex. raps

Mats Jedmo

• Gäst
Hög HMF halt är skadlig för bin
« Svar #5 skrivet: 05 okt 2006, 15:22 »
Björn,

Du skriver att en hög HMF-halt skadar bina, hurdå ?
Jag frågar eftersom jag smälter ner mitt avtäckningsvax & då KAN ju den honungen bli för varm. Denna honung använder jag till att stödfordra / drivfordra på våren samt som foder i Apideorna men det kansker inte är så bra då ?

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
Honung
« Svar #6 skrivet: 07 okt 2006, 21:20 »
En förhöjd HMF-halt kan skada bin. Har hört att gränsen är c:a 200 ppm.
Invintra som kom för några år sedan som konkurens till Bifor, höll upptill
700 ppm. Bina som invintrdes på Invintra dog . Bina måste tömma tarmen efter intag av högt HMF.
Värmd honung kan tillsättas den ordinarie produktionen portionsvis.
Då spädes HMF_halten . Honung får efter EU- och svenska regler ej ha mer än 40 ppm
      HMF        30 ppm bildas vid                ( Eva Cranes bok om honung)
30 grader C     150 - 250 dygn
40     "              20 -   50   "
50     "                5 -     9   "
60     "                1 -     2½  "
70     "                5 -    14 tim.
Honungsringen ombesörjer test av HMF

Mats Jedmo

• Gäst
Varm honung -> HMF
« Svar #7 skrivet: 10 okt 2006, 22:56 »
Tackar för det svaret Björn.
Det betyder ju att jag lugnt kan fortsätta att "värma på" avtäckningsvaxet lite lagom, ta vara på honungen som kommer först för att kunna ge den som stödfoder / stimulans på våren samt som foder i Apideorna.
Jag håller ca 35 - 40 grader tills honungen kommit ut sedan drar jag på för att få ner vaxet till en klump.

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 979
Honung
« Svar #8 skrivet: 05 jan 2007, 13:29 »
Om jag förstått saken rätt, så kan man lugnt använda foder till bina med förhöjd HMF-halt om det ges till bina och förbrukas av dem under flygsäsong. Däremot får man passa så att bina inte lagrar sådant foder för vintern. Det beror på att de då inte kan flyga ut och rensa sig.

inglin

• Gäst
Varning för dåligt foder
« Svar #9 skrivet: 08 jan 2007, 01:35 »
För länge sen glömde vi bort en 30 kiloshink i värmeskåpet för länge. Denna hink använde sedan sommaren därpå till drottningodlingen.
Den sommaren lyckades vi inte alls med drottningodlingn. Bina rymde eller dog i kasseterna. Drottningarna tog lång tid på sig att bli parade.
Anledningen till detta är jag tvärsäker på att det berodde på fodret.
Om man fodrar stora samhällen kanske man inte märker att de flyger ut och är dåliga i magen men jag tror fortfarande att det är dålig ekonomi.
 Jag är född smålänning och tänker ekonomiskt i det mesta och tror att använda dålig honung till bina är en dålig affär.
Använd den till mjöd eller ge bort den till någon hästägare. Vad jag förstått gillar hästar också honung.
Hälsningar Inger

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 979
Honung
« Svar #10 skrivet: 09 jan 2007, 08:05 »
Tack Inger, för ditt inlägg. Det ger en delförklaring till alla missar i min drottningodling den gågna säsongen, som jag redogjort för i ''Mitt biår'' Gadden nr 6 2006. Jag drivfodrade med värmeskadad honung hela våren och försommaren. Allting misslyckadeds fram till tiden då draget kom igång utifrån. Jag får nog tänka mig för beträffande vad jag använder till drivfodring i fortsättningen.