Författare Ämne: Avfuktare  (läst 18832 gånger)

Utloggad Ingemar Gross

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 46
    • Alingsåstraktens Biodlarförening
Avfuktare
« skrivet: 19 aug 2007, 23:52 »
Risken för jäsning av honung bör vara stor i år så jag funderar på att köpa en avfuktare, någon som något bra tips. Kollade på SBR:s hemsida där redskapskommittén testat två styck avfuktare men pricerunner säger 2.500 respektive 3.500 kronor. Jag har sett annons med avfuktare runt tusenlappen. Någon som har testat ?

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 979
SV: Avfuktare
« Svar #1 skrivet: 20 aug 2007, 07:36 »
Avfuktarens kapacitet ska vara tillräcklig i förhållande till antalet kubikmeter luft i det utrymme där den placeras. En billig maskin kan vara jättebra om rummet är tillräckligt litet. Problemet med avfuktare brukar vara att de samtidigt ökar temperaturen i rummet. Därför går det t.ex. inte att utan vidare ställa in den i ett kylrum. Det finns mera avancerade avfuktare med en inomhus och en utomhusdel som släpper ut värmen på utsidan av lokalen.
Är du säker på att din honung verkligen har för hög vattenhalt? Har du mätt med refraktometer?

Utloggad Dan Levin

• Antal inlägg: 332
« Svar #2 skrivet: 20 aug 2007, 09:19 »
Jag har en Woods DS28, som står på hela säsongen, i en lokal på ca 150 kvadrat. Den kan jag varmt rekommendera. Vattnet leder jag ner i avloppet. Den har inga digitala finesser, men det behövs inte, det är bara att kalibrera effekten mot en hygrometer. 50 % luftfuktighet har jag ställt in den på, dvs honungen torkar. Den kostade ca 4000 för några år sedan, och har varit värd varenda krona, särskilt när jag tidigare slungade i en dåligt dränerad källarlokal.  Under tio graders lufttemperatur funkar den sämre, men det beror väl på att kall luft inte kan bära fukt lika bra som varm. Någon mätbar värme avger den inte. Avfuktare funkar bättre om de lyfts upp från golvnivån.

Titta på Råd och Röns hemsida, där brukar det finnas tester. Jag skulle inte köpa en apparat för en tusenlapp, de allra billigaste får alltid bottenbetyg i tester, men i en tvättstuga på 5 kvadrat funkar de förmodligen, som Freddy säger.

mvh
Dan Levin

Utloggad Michael Andersson

• Antal inlägg: 49
« Svar #3 skrivet: 20 aug 2007, 21:06 »
[...] Avfuktare funkar bättre om de lyfts upp från golvnivån. [...]

Det var något nytt...! På vilket sätt menar du - för att undvika den kallare luften nära golvet?

För övrigt kan jag också varmt rekommendera Woods maskiner. Vi har tre stycken stående för att säkert klara topparna (stor mängd honung in eller dålig väderlek och för mycket öppen dörr:-).