Författare Ämne: Honungskonsistens  (läst 19368 gånger)

job

• Gäst
Honungskonsistens
« skrivet: 11 sep 2007, 09:03 »
Hej!

Jag har en fundering om konsistensen på honungen. Beroende på dragkälla så har ju honungen olika förutsättningar för hur den kristalliserar. Givet en viss typ av honung, går det att styra konsistensen beroende på hur den behandlas? Ympning, rörning, temperatur under kristalliseringen? Jag är ute efter att kunna få en så krämig honung som möjligt. Helst så att den kan förpackas i klämflaskor och tryckas ur förpackningen.

Jag har nu ympat och låtit kristallisera vid ca 10-12 grader, vilket ger en rätt så fast/hård konsistens. Dragkällorna för min honung är sannorlikt främst hallon med inslag av lind och lite raps.

Joakim Borgh

Utloggad Gideon Önnestam

• Antal inlägg: 189
SV: Honungskonsistens
« Svar #1 skrivet: 11 sep 2007, 21:34 »
Det här är inte helt enkelt!!
Jag berättar hur jag gör och sedan så kan du testa hur nära du kommer
till det du vill ha.

1. Silning och tappning på hinkar.
2. ympning efter 2-3 dagar. Ympen bara rörs i tills jag har jämn färg.
3. Direkt ner i källare.
Som du skriver så ger detta en lite för hård honung.

Vid tappning.
Värmning några timmar i värmeskåp.
Lättast om hinkarna får temperera sig några dagar i rumstemperatur.
När honungen börjar att släppa vid kanten på hinken så rör jag den mjuk med rörkäpp.

Värmer och finrör den till tappkoncisten.
Kyler burkarna i det vanliga honungslagret.

Som du märker så är det både jobbigt och omständigt. Men jag får en bredbar honung med bibehållen smakupplevelse.

Mina kunder är bortskämda med att kunna breda direkt på mackan och det fungerar när man som jag inte har så stor produktion.
Men om det var flera ton så skulle det inte gå.

Hälsningar
Gideon

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
« Svar #2 skrivet: 12 sep 2007, 01:13 »
Jo, jag anser det enkelt. Den honung jag slungar ena dagen är ute ur slungrummet nästa dag vid middagagstid..
Slungning, klartank. Jag värmer klartanken under natten, tappar ur den genom en finsil på morgonen till ymptanken. Utan värmning må man kanske vänta till nästa dag tills det mesta av vax och vingar etc stigit. Kyler ymptanken under omrörning till c:a 25 grader tillsätter ympen 6 % och rör in den under 1-2 timmar. sedan till hink och till kylrummet 12-16 grader.
Honungen blir finkristallin och stenhård efter 6-10 dagar.
Sedan värmes hinkarna till 30-35 grader (ej högre, då risk för smältning av druvsockret och omkristallisering i konsumentburken som kan ge en hård konsistens) och hälles i tapptanken där rörverket får gå ½-1 timme för att blanda honungen från 3-4 partier, slungningar. Får på detta sätt en honung som har mycket lös konsistens, halvt flytande.
sedan in i kylet igen och är leveransklar efter några dagar
Enkelt som en plätt

job

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 sep 2007, 08:52 »
Tack för handfasta tips! En kompletteringsfråga till Björn: när du rör honungen i ymp- och tappningstank, vad har du för rörverk? Är det mjölktankens orginal, eller någon form av honungsrörare?

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
« Svar #4 skrivet: 13 sep 2007, 08:14 »
Ett rörverk till en stor tank är bultad i locket. Båda tankarna , samma rörverk. Travers och skena i taket,
I detta fall borde det gå med original-"gräddvispen" ity att i båda fallen är
honungens viskositet inget problem. Kristalliserad honung kan ge problem