Författare Ämne: Fältförsök med GMO-växter  (läst 30749 gånger)

Utloggad Hans-Olof Holm

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 54
Fältförsök med GMO-växter
« skrivet: 12 mar 2013, 10:44 »
Citera
Vid alla försök används olika skyddsåtgärder för att t.ex. förhindra spridning från platsen. Dessutom används skyddsåtgärder för att pollen från försöken inte ska hamna i honung. Backtrav odlas under insektsnät. Hybridasp, äpple och päron blommar inte. Potatis och oljekål odlas på minst 3 km avstånd från registrerade biodlingar.

Borde inte avståndet till registrerad bigård ökas till minst 6 km? Om närmaste rapsfältet ligger 3 km bort så flyger bina lätt dit och hämtar. De kanske inte har så värst mycket nektar kvar vid ankomsten till kupan, men pollenet gör de knappast av med som färdkost.

Detta visar också vikten av att vi registrerar våra bigårdar hos länstyrelsen i resp län. Jag tycker mig minnas att minst hälften av sveriges bigårdar inte blivit registrerade 2012 (däribland mina 11 bigårdar) Jag kommer att skicka in koordinaterna så fort jag hinner. Nu ligger inte mina bigårdar inom flygradien för årets försöksodlingar, men vem vet vad som planeras för nästa år. Det är ingen idé att gnälla när jag upptäcker att de planerar GMO-försöksodling inpå mina oregistrerade bigårdar.

Utloggad Lina Norrsell

• Administrator
  • Antal inlägg: 268
SV: Fältförsök med GMO-växter
« Svar #1 skrivet: 20 mar 2013, 11:30 »
Håller med. Det är jätteviktigt att ALLA registrerar sina bigårdar.

Utloggad Calle Regnell

• Antal inlägg: 274
  • Honungsförsäljning pågår
    • Honungsringen
« Svar #2 skrivet: 05 sep 2013, 10:20 »
Det kan också vara bra att avregistrera sina bigårdar om man slutar på en plats. Jag pratade med alla Länsstyrelser söder om Dalälven och de hade inga avregistreringar - bara nyregistreringar!

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
« Svar #3 skrivet: 06 sep 2013, 18:51 »
Det kan också vara bra att avregistrera sina bigårdar om man slutar på en plats. Jag pratade med alla Länsstyrelser söder om Dalälven och de hade inga avregistreringar - bara nyregistreringar!

Vet du Calle eller någon om det finns nån blankett för att avregistrera en f.d. bigård? (Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken på att avregistrera förrän nu, utan trott att platserna raderades vart tredje år då vi ju förnyar uppgifterna om uppställningsplatser?)

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 sep 2013, 13:11 »
Använder verkligen länsstyrelserna uppgifterna om uppställningsplatserna till något?
En kollega till mig begärde ut uppgifter om uppställningsplatser i Kalmar Län.
Fick till svar att dom uppgifterna var sekretessbelagda och att dom aldrig någonsin fått den här förfrågan förut.
Alltså har inte en ända bonde någonsin frågat om var bina står före besprutning.
Vilket brukar vara ett argument för att man ska anmäla uppställningsplatsen.
Killen på länsstyrelsen erkände oxå att han inte riktigt visste var pappren fanns och om det ens var praktiskt möjligt att lämna ut sådana uppgifter.
Så det var som jag trodde. Dom hamnar i en skokartong för att sedan glömmas bort.
MVH Anders Wizping

Utloggad Yngve Kihlberg

• Antal inlägg: 585
« Svar #5 skrivet: 08 sep 2013, 16:17 »
En viktig anledning att anmäla är om det blir ett allvarligt sjukdomsutbrott. För att minimera smittspridande måste berörda myndigheter veta var det finns bin. Jag är medveten om att nuvarande lagstiftning är ganska värdelös vad gäller ersättning etc men lika fullt är det viktigt för oss alla att problem med sjukdomar hanteras så att större smittspridning undviks.
Bonden tror jag inte frågar efter var bin finns eftersom de troligen har ganska god koll på sina marker.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 sep 2013, 17:30 »
Dom kanske har koll på sina marker. Men knappast på grann gårdarna.
Har själv råkat ut för det flera gånger när jag skaffar nya bigårdar.
Bonden pratar om att det inte har funnits bin i den trakten sen han var liten. När det i själva verket står bikupor i var och varannan buske.

Sen undrar jag om Länsstyrelsen är till någon hjälp vid sjukdoms utbrott om dom knappt vet var skokartongen står. För det är ju inte så att dom har en karta med bigårdarna utmärkta.
Det var i alla fall vad killen på  Länsstyrelsen sa.
//Anders Wizping

Utloggad Yngve Kihlberg

• Antal inlägg: 585
« Svar #7 skrivet: 08 sep 2013, 20:26 »
Jag instämmer i din tveksamhet. I flera län är bitillsynen under all kritik medan det på andra håll funkar hyfsat. Oavsett hur det fungerar anser jag att vi måste göra det som efterfrågas av oss samtidigt som vi från BF ställer krav på en vettig fungerande bitillsyn som fungerar även för oss med yrkesbiodling.

Utloggad Lasse Rosenquist

• Antal inlägg: 62
« Svar #8 skrivet: 10 sep 2013, 10:12 »
Det är lätt att kritisera våra myndigheter.
Tatjana Blidovic på länsstyrelsen i Skåne har definitivt koll på de registrerade platserna eftersom hon till varje bitillsynsman skickar ut en karta med bigårdarna utmärkta.
Att de finns en massa bigårdar som inte känns till är för att biodlaren inte orkar registrera dem.
Om vi alla gör det vi ska så kan vi också ställa krav på våra myndigheter.
  hälsnigar till er alla / lasse