Vid alla försök används olika skyddsåtgärder för att t.ex. förhindra spridning från platsen. Dessutom används skyddsåtgärder för att pollen från försöken inte ska hamna i honung. Backtrav odlas under insektsnät. Hybridasp, äpple och päron blommar inte. Potatis och oljekål odlas på minst 3 km avstånd från registrerade biodlingar.
Borde inte avståndet till registrerad bigård ökas till minst 6 km? Om närmaste rapsfältet ligger 3 km bort så flyger bina lätt dit och hämtar. De kanske inte har så värst mycket nektar kvar vid ankomsten till kupan, men pollenet gör de knappast av med som färdkost.
Detta visar också vikten av att vi registrerar våra bigårdar hos länstyrelsen i resp län. Jag tycker mig minnas att minst hälften av sveriges bigårdar inte blivit registrerade 2012 (däribland mina 11 bigårdar) Jag kommer att skicka in koordinaterna så fort jag hinner. Nu ligger inte mina bigårdar inom flygradien för årets försöksodlingar, men vem vet vad som planeras för nästa år. Det är ingen idé att gnälla när jag upptäcker att de planerar GMO-försöksodling inpå mina oregistrerade bigårdar.