Författare Ämne: Livsmedelsverket  (läst 177599 gånger)

Utloggad Yngve Kihlberg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 585
SV: Livsmedelsverket
« Svar #30 skrivet: 19 jan 2017, 19:11 »
Vad jag kan se är både BF och SBR med på sändlistan....

I protokoll 95 anges tydligt att frågan hanteras.
Remisstiden går ut 31 jan så kanske kan vi få en redovisning på konferensen både från styrelsen och från Livsmedelsverket

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
« Svar #31 skrivet: 19 jan 2017, 19:15 »
I Promemorian finns listan på mottagarna av remissen. Det är intressant läsning för här saknas våra medlemsföretag. Remissen finns på SLV´s hemsida och alla kan lämna synpunkter.

Kan vi som medlemmar lita på att Bf´s styrelse inkommer med ett rejält remissvar frågar jag mig, eller bör vi som enskilda företagare i branschen även lämna våra olika synpunkter innan 31/1?

Utloggad Christer Ledel

• Antal inlägg: 190
« Svar #32 skrivet: 19 jan 2017, 20:31 »
Vad jag kan förstå är BF och SBR exempel på branschorganisationer... (Obs. inte meningen att vara syrlig!)

Min poäng var att på listan finns exempel på ett 10-tal företag som, tror jag, till största delen arbetar med importerade produkter.
På listan finns inte ett enda av våra medlemsföretag som företräder svenska småföretagarintressen.
Ser det som rimligt om några företag, förutom BF och SBR, engagerar sig i denna fråga. Lite som att komma in i riksdagen.
Jag skulle inte höja på ögonbrynen om listan i framtiden inkluderade Utmarkens Bigårdar, Bimäster, och Svensk Landskapshonung, för att nämna några företag/intressegrupper i olika storlekar.

Utloggad Yngve Kihlberg

« Svar #33 skrivet: 20 jan 2017, 08:07 »
....eller varför inte Lustgårdens Biodling!
Jag tycker att alla som känner sig manande skall skicka in synpunkter på remissen själva.
Oavsett om man finns på sändlistan eller ej kan alla skicka in svar på remissen.

Utloggad Mats Khakhar

• Antal inlägg: 304
    • Aarenlunds biodling AB
« Svar #34 skrivet: 20 jan 2017, 09:27 »
När ni nu alla som enskilda företag svarar på remissen glöm inte att lyfta fram den ekonomiska skada som ert företag lider på grund av att det utsätts för osund konkurrens från anonymiserad, med hög sannolikhet förfalskad, importerad honung.

Detta är viktigt eftersom en av aspekterna som det tas hänsyn till är kostnaden för importörer att ändra på sina etiketter. Då bör vi visa på kostnaden för att inte göra detta.
Denna beräkning kan inte styrelsen göra fullt ut eftersom vi inte har den detaljkunskap om alla företag som behövs för att göra annat än en schablonberäkning.

Vi kan dock konstatera att bulkpriset i Sverige är 20 k/kgr lägre än medelpriset i Europa.

Utloggad Christer Ledel

• Antal inlägg: 190
« Svar #35 skrivet: 20 jan 2017, 10:23 »
Jag föreslår att styrelsen lägger ut svaret som internremiss när det kommer så långt.
Viktigt argument du nämner, Mats.
Ni kanske har flera. Ju mer pålästa vi är...

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #36 skrivet: 20 jan 2017, 14:02 »
Anser att det är oroväckande tyst från styrelsen i ämnet.
Någon har nämnt att att kontakta riksdagspartierna så att det kommer motioner som behandlas i riksdagen. Detta tycker jag är den absolut vettigaste åtgärden
Minns att då jag arbetade med frågan var ALLA som tillfrågades av åsikten att en märkning av ursprungsland med mängduppgifter borde vara självklart.
Några namn : Claes Westerteg,vice ordförande i miljö och jordbruksutskottet ;  Christina Kobel,Länstyrelsen i V. Gotalands län ; Kerstin Ebbersten,Jordbruksverket. Alla tre
drev frågan, men blev stoppade från högre ort. Olika skäl, : "Det finns ett honungsdirektiv och det räcker för Sverige."   "Det står tapparna fritt att märka som Du önskar"
" Vi skall inte ha horisontell märkning utan vertikal märkning, Och allra värst från Regeringskansliet: " Det skulle försvåra för våra tappare att hålla reda på detta.

Jag är övertygad att  det inte vore svårt  att få alla kontaktade riksdagsledamöter att motionera för oss.

Var hittar jag remissen ?        Var hittar jag BF:s svar ???

Utloggad Robert Amann

• Antal inlägg: 12
« Svar #37 skrivet: 20 jan 2017, 17:01 »
”Vi kan dock konstatera att bulkpriset i Sverige är 20 k/kgr lägre än medelpriset i Europa.”

Hej Mats Khakhar, det skulle vara intressant att veta vilka informationskällor ni har.
Bulkpriset för Svensk Honung i Sverige ligger nu på +44 Kr/kg grovsilad vid avhämtning. Jag pratade nyligen med en stor tysk honungshandlare. Priset för tysk honung i bulk (finsilad) är ungefär på samma niveau. Från östeuropa importerar dom mycket honung – priset för blomsterhonung (raps, klöver, och blandat sommarhonung) ligger mellan 2 och 3:50 €. Tyska och österrikiska bitidningar är full av honungsannonser från polen, tjeckien, ungern, ... (alla medlemar i eu).
Priset för tysk lokalproducerad sommarblomsterhonung i norra tyskland i livsmedelbutiker ligger mellan 4:50 och 5:50 € per 500g-burk. Lite högre pris i storstädar och turistorter.

Och glöm inte: Svensk Honung utanför Sverige är – IMPORTHONUNG.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
SV: Livsmedelsverket Remissvar
« Svar #38 skrivet: 24 jan 2017, 11:20 »
Bra Jonny !  En bit på väg. Men mängden honung från varje land har jag missat. Skulle %-satsen honung göra att remissvaret fick sämre effekt?
Fattar jag rätt blir det möjligt att märka med " blandning Svensk och och icke EU-honung"  Och 1 gram svensk ,resten China-honung.

Svar brådskar !

Utloggad Yngve Kihlberg

« Svar #39 skrivet: 24 jan 2017, 15:13 »
Jag tycker, precis som Christer Ledel skrev innan, att vi bör skriva svar på remissen så många som möjligt.
Nu har vi styrelsens svar tillgängligt. En variant är att kopiera den mer eller mindre om man inte vill skriva en egen variant.

Observera att myndigheterna vill ha in svar på remisser både via epost och vanlig post.
Sista datum är 31 jan

Utloggad Jonny Ulvtorp

• Antal inlägg: 162
« Svar #40 skrivet: 24 jan 2017, 15:55 »
Svar till Björn

Tacket för skrivningen av remissen skall ställas till Simon, Martin och Mats de har gjort ett utmärkt arbete.

Jag har enbart skrivit under den.

Remissen är redan insänd till verket samt att en kopia till samtliga organisationer mm som finns på Livsmedelsverkets utskick. Det blir en påminnelse för dem samt att vi redovisar vår uppfattning i frågan

Lycka till med fler skrivningar som sänds in

Utloggad Björn Lagerman

• Antal inlägg: 263
« Svar #41 skrivet: 24 jan 2017, 17:35 »
Jag skulle behöva lite handledning och enkla instruktioner för hur jag skriver remiss. Vart? Hur formulera?

Utloggad Mats Khakhar

• Aarenlunds biodling AB
« Svar #42 skrivet: 24 jan 2017, 20:54 »
Remissen ska skickas till livsmedelsverket senast 31 januari.

Man kan skicka som mejl till livsmedelsverket@slv.se

Som brev till: Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala

Ange att det är ett svar på Diarienummer 2016/03664

Jag bifogar vilka ändringar som SJV har föreslagit.

När ni skriver som företag talar ni om hur förslaget påverkar er.
BF trycker på att ersättningstexten i § 8 påverkar svenska företag negativt och att den borde inte få användas.

Ni kan också ta upp konsumentperspektivet om att skriver man att burken innehåller en blandning av EU och icke EU honung är det omöjligt att göra ett medvetet val.

Det sista som tagits upp i BFs svar är att kontrollen och märkningen av svensk honung har tagit sig helt oproportionella uttryck när Gotlandshonung tolkas som att man (i Sverige) inte kan veta var honungen kommer från och därför måste skriva svensk honung från Gotland. Detta samtidigt som det är ok att inte deklarera blandad honung alls.

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
« Svar #43 skrivet: 24 jan 2017, 20:58 »
Observera att myndigheterna vill ha in svar på remisser både via epost och vanlig post.

Är det ett krav att remisserna sänds in i båda varianterna från varje avsändare, eller räcker det med antingen epost eller snigelpost??

Utloggad Mats Khakhar

• Aarenlunds biodling AB
« Svar #44 skrivet: 24 jan 2017, 21:13 »

Är det ett krav att remisserna sänds in i båda varianterna från varje avsändare, eller räcker det med antingen epost eller snigelpost??

Antingen epost ELLER snigelpost