Författare Ämne: Självvändande eller radialslunga?  (läst 25701 gånger)

Utloggad Lina Norrsell

• Administrator
  • Antal inlägg: 268
Självvändande eller radialslunga?
« skrivet: 14 feb 2012, 09:22 »
Efter tre dagar i Lundsbrunn har jag ändå inte kunnat bestämma mig för om jag ska ha en självvändande slunga eller radial.

Jag har liten plats, tänker då att med en radial får jag in fler ramar på mindre yta.
Jag har nästan ingen ljunghonung. Antal bisamhällen är cirka 100. Silningen är inget problem.

Tar radial så mycket längre tid än en självvändande? Får man ut honungen lika bra?

Utloggad Lars Rooth

• Antal inlägg: 21
SV: Självvändande eller radialslunga?
« Svar #1 skrivet: 14 feb 2012, 10:22 »
 ;) Hej Lina,
Jag började med radialslunga för 2 år sedan och det har jag inte ångrat. Som du säger så blir det fler ramar i slungan och jag tycker att jag får ut den honung som finns att få ut då jag slungar. Avtäckningen kanske kan upplevas som att den tar längre tid men med specialgaffeln så tycker jag att jag hittat rätt. Jag tar 16 ramar åt gången.
Ha en tjusig honungs sommar 8)
/Lars

Utloggad Thomas Henriksson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 479
« Svar #2 skrivet: 15 feb 2012, 19:40 »
Det finns de som är betydligt mer erfarna än undertecknad av slungning av ljung.

Men min erfarenhet säger mig att OM du har aldrig så lite ljungdrag vissa år, ja , då ångrar du inte en självvändande. (Och om du avtäcker för hand hinner du med att i lagom högt tempo avtäcka i den takt som slungan förbrukar ramar)
/Thomas

Utloggad Lina Norrsell

• Administrator
  • Antal inlägg: 268
« Svar #3 skrivet: 15 feb 2012, 20:29 »
Tack för era svar! Jag hoppas ändå på svar från fler erfarna.

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
« Svar #4 skrivet: 16 feb 2012, 10:54 »
Eftersom Du deklarerar att Du har liten plats, kanske Du skall kontakta Freddy Duwe. Hans Hjulslunga är väl den som tar minst plats. Säljer 2 storlekar. Fråga freddy om den större skulle räcka för 100 smh.
Tel Freddy   0705 107054.
Att ta hand om Ljunghonung kräver att Du skall ta bort tixotropin före slungning, och silning, Mycket arbete eller dyra investeringar. Sjölies och
gärna en centrifug.Föreslår att Du inte tar hänsyn till ljung-h. vid Ditt val
Små klattar med ljung tar bina hand om nästkommande år

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #5 skrivet: 16 feb 2012, 11:03 »
Freddys lilla är jag sugen på som backup eller för småslungningar om jag skulle få pengar över, den tar både LN och Langstrothbredd med en snabb justering. Han annonserar på hemsidan om du behöver länken.

Medlemmar i BF kan få personlig rådgivning under sekretess, telefon eller mejl. http://www.biodlingsforetagarna.nu/radgivning.html

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #6 skrivet: 16 feb 2012, 11:32 »
... småslungningar ...
Ett förtydligande, jag menar att jag har ett mindre antal lådor kvar och redan städat ut den stora självvändande jag har. Kapaciteten i hjulslungan är fullgod vad jag vet och skiljer sig inte från någon annan. Det är formatet och priset som lockar mig.

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #7 skrivet: 16 feb 2012, 12:02 »
Och om du väljer en radial slunga och skulle ha turen eller O turen att få en massa ljung , kan man i nödfall pressa ur den eller värma ur den. Dock vid dessa metoder får man även vaxa om alla ramar.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh