Författare Ämne: Ekologisk Honung  (läst 9877 gånger)

Utloggad Mats Larsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 94
Ekologisk Honung
« skrivet: 28 feb 2009, 08:03 »
Godmorgon.
Upptäckte när jag var o sorterade i hyllan hos en kund, att jag inte var så uppdaterad på Honungsförädlingens produkter.
En, för mig, ny etikett dök upp; Ekologisk Honung.

Importerad var den enligt etiketten, men inte ord om varför den skulle vara ekologisk. Jag vet att många skriver och hävdar att produkten de saluför framställts enligt ekologiska metoder, men jag har aldrig sett att det bara står "Ekologisk", i samma form som "Sommar" alt "Ljung".

Någon annan som sett och funderat? Hur får man använda sig av begreppet ekologisk?

mvh         Mats Larsson
Strömstad

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 971
    • Lillabi
SV: Ekologisk Honung
« Svar #1 skrivet: 28 feb 2009, 09:24 »
Se t.ex en tråd lite längre ner under den här rubriken om ekologisk honung.
Vad låg SBRs ekologiska honung prismässigt jämför med Svensk honung, jämfört med annan importhonung?
Att det även går att producera ekologisk honung i andra lände är inte konstigare än att Danisco importerar ekologiskt socker.
Rune
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Lars Karlsson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 mar 2009, 10:22 »
Jag såg på deras hemsida att det rör sig om eu- och icke eu-honung. Undrar hur mycket som kommer från Kina? De är ju duktiga på att skriva garantier om att dun inte plockas från levande gäss även om så sker, så det borde inte vara några problem att få skrivna garantier om att honungen är ekologisk.

Utloggad Mats Larsson

• Antal inlägg: 94
« Svar #3 skrivet: 03 mar 2009, 17:08 »
Hoppla!
Tack för blänkaren Rune.
Hade inte en tanke på den tråden när jag kom från butiken, fylld av förundran och harm.
Det som gjorde mig riktigt fundersam var just det faktum att de inte på något sätt relaterar det ekologiska till någon märkning eller, som Lars även påpekar, några som helst garantier för produktionen.

Lite mysko...

mvh     mats
 (som kommer titta lite nogrannare i fortsättningen) ( på forumet alltså, inte i butikshyllan)

bidrönare

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 mar 2009, 19:34 »
Jag var i en liten ICA- butik i dag och tittade på honung. Visst fanns det ekologiskt honung från SBR men inte svenskt? utan från EU och utanför EU?
Jag har en svag aning att SBR hade ytligare honung som de skulle betala extra för som var EKOLOGISK men svensk?
För det första så paserar all näktar bina och kan bara bli honung. Allt annat är dravel? Vad är dessa intyg från andra länder värda? Då frakt och annat till exempel dålig miljö i andra länder mot svensk närproduserad honung? Ni som vill ha olika kvallete på honungen vad är ni ute efter?
Den flytande honungen kom från Frankrike, inget ont om Fransmänen men de polenerar inte i Sverige?
Hur "sjuka" är de som skall ha ekologisk honung eftersom de kan svälja allt tokit? Vart bina flyger så är det 1-2 km från kupan. Kom till en vanlig biodlare och fråga vart står kupan så får du se att så stort område är svårt att ha bara med ekologist odlade blommor. Sedan vem kollar fåglar, vilda djur som vart på annat område. (Diskades slungan i ekologiskt vatten m. m. När jag gick på en lantbruksskola berättades att en sådan här bonde fodrade sina hönor med betat vete. Frun fick missfall och man såg på sjukhuset att det var sjukt och prover togs som avslöjade att det gamla ordstävet " att snålheten bedrog visheten"
Honung är honung när bina har den sedan gör biodlarn den tillgänglig till almänheten och var rädd om binas jobb.

Utloggad Fredrik Sahlin

• Antal inlägg: 87
« Svar #5 skrivet: 12 mar 2009, 06:12 »
Jag har tillfrågat KRAV-organisationen att fråga HF vad deras Ekologisk Honung är för något och vem som certifierar produktionen.

Fredrik Sahlin

Lars Karlsson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 mar 2009, 17:05 »
All information och en inscannad certifiering från SMAK finns på deras hemsida:

http://www.svenskhonungsforadling.se/2/1.0.2.0/42/smak_cert09.pdf

Lars

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 mar 2009, 11:43 »
Är det montro ett dotterbolag till HF som utfärdat certifikatet.

Utloggad Calle Regnell

• Antal inlägg: 274
  • Honungsförsäljning pågår
    • Honungsringen
« Svar #8 skrivet: 17 dec 2009, 21:02 »
Dan Elisson som undertecknat certifikatet är en gammal KRAV-kontrollant som bytt företag. Det borde vara en ekologisk OK produkt!

Utloggad Calle Regnell

• Antal inlägg: 274
  • Honungsförsäljning pågår
    • Honungsringen
« Svar #9 skrivet: 17 dec 2009, 21:04 »
Glömde att de som kontrollerar ska vara oberoende av det förtag de kontrollerar som Honungsringen en oberoende kontrollorganisation för unsprung och kavlité.