Författare Ämne: Ympa och tappa direkt = hård houng!?  (läst 12583 gånger)

Fru Björklund

• Gäst
Ympa och tappa direkt = hård houng!?
« skrivet: 06 sep 2010, 13:03 »
Hej!???
Jag undrar om någon har tipps på hur man kan göra för att inte få för hård honung, om man som jag har tänkt att tappa honungen direkt i glasburk efter ympning.

I stort har jag tänkt att följa ekobi-metoden och har inte så stora möjligheter att värma upp min ympade honung om jag kyler den före tappning. Jag har läst att honungen vid direktympning lätt blir för hård. Kan man mildra denna effekt, så den inte blir stenhård?

Tacksam för tipps!

Utloggad Ronnie Berg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 251
SV: Ympa och tappa direkt = hård houng!?
« Svar #1 skrivet: 06 sep 2010, 17:45 »
Tappar du den direkt efter du tillsatt ekobi ympen får du en sten hård honung och garanterat rimfrost.
det du kan göra är att röra honungen nån gång per dag i några dagar innan du tappar på burk

Utloggad Caroline Olsson

• Antal inlägg: 19
« Svar #2 skrivet: 05 nov 2010, 13:51 »
Det där med rörandet stämmer nog inte.
Jag rörde och rörde och rörde, i mer än sex veckor (mkt mjölkört..), två ggr varje dag. Tappade precis innan det hade krävts slev för att få ut innehållet, och placerade burkarna svalt men inte kallt, cirka 12 grader.
Honungen är nu mycket hård ändå. Fantastiskt len och trevlig när den väl hamnar i munnen. Men med engångs plastsked gör man sig icke besvär, för den går av.
Kan hård honung ha med vattenhalten att göra?
Min är mycket låg, knappt 16 procent, så rimfrosten brer ut sig också. Jag har undersökt "köpehonung" som varit mjukare och där har det legat runt 18-19.

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 979
« Svar #3 skrivet: 11 jan 2011, 20:19 »
Jag har också problem med hård honung den här säsongen. Det har jag aldrig haft tidigare. När jag mätte vattenhalten, så hade den honungen lägre än 15 procent vatten. Det har jag inte upplevt tidigare. Min honung brukar hålla mellan 17 och 18 procent vatten och då brukar konsistensen vara bra.

Utloggad Roland Andersson

• Antal inlägg: 20
« Svar #4 skrivet: 12 jan 2011, 11:29 »
Även jag hade problem med detta! Jag ympade det mesta, En del rörde jag, Ingen skillnad den är lite hård. Har inte heller upplevt detta förrut!

/Roland

Bergets Bigårdar
Roland Andersson

Klims

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 jan 2011, 23:55 »
I ar sa ympade jag honungen och sedan rorde i tva dar, sen var den sa hard att det natt och jamt gick att fa ut den ur karlet. Den andra satsen stelnade pa en dag efter ympning. Honungen verkar vara snabb denna gang. Har haft bina pa samma stalle som forra aret och den honungen stelnade knappt alls. Lite variation i blommorna kanske.
Daremot kan man rora honungen nar den borjar stelna sa blir den mjukare, men det kraver maskin iallafall for mig. Man bryter da delvis upp strukturen mellan kristallerna. Daremot har jag inget emot rimfrost, de som kan honung vet ju att det betyder lag vattenhalt och hard honung gar ju alltid att varma lite direkt fore anvandning om man vill ha den mjuk.

Utloggad Björn Herbst

• Antal inlägg: 161
« Svar #6 skrivet: 18 feb 2011, 08:34 »
Charmen med att arbeta med naturligt material är just svårigheten med att få konstant produktionsmaterial.. Varm torr sommar gav honung med låg vattenhalt i mina trakter. Jag skattar när jag planerar att skatta oavsett täckt eller otäckt honung (minskar avtäckningsbehovet-sparar tid och vaxhantering). Har dock konstaterat att en viss variation i konsistensen är ovidkommande i kundkretsen. Det finns kunder till alla konsistenser, färger, smaker. De flesta använder metallsked...
 År och batchvariation ger precis som vinodlingen olika karaktärer. 
Det är väll en träningsak som kommer med åren och hantverket att träffa rätt med ymphonung, procent ymp. Jag strävar dock inte efter att uppnå tex Honungsförmedlingens totalt likartade honung-det torde för min del vara ett misslyckande.... Jag har från Höstraps till mörk skogshonung i bigårdarna, varje bigård ger olika karaktär i dagsläget.
Är det ett problem eller en möjlighet?
En definitionsfråga.

Utloggad Per Henrik Magnusson

• Antal inlägg: 47
« Svar #7 skrivet: 19 feb 2011, 08:59 »
 Jag har motsatt problem med min honung. Jag direkttappade lite efter att jag hade ympat och den tycker jag fick bra konsistens, fast men bredbar. Men jag störde mig lite på att den krympte i burken så att det blev en luftblåsa.
 Sen har jag värmt och tappat två  gånger i vinter. Den honungen tycker jag har blivt för mjuk, jag vill kunna vända burken upp  och ner utan att locket blir kletigt och det går inte nu. Jag hade låg vattenhalt när jag kollade mellan 15-16%  någonstans.