Författare Ämne: Slunga sent !!  (läst 12414 gånger)

Honeyline

• Gäst
Slunga sent !!
« skrivet: 02 nov 2007, 19:51 »
Inför nästa år vill jag förskjuta en del av slungning till ungefär Oktober November.

Vad är det man behöver täna på i förvaring fram till att slungningen sätter igång?

Skall ramar/lådor helst förvaras inom en viss temperatur ?

Skall allt vara täckta kakor ? Höstskörden brukar i allmänhet inte vara det
för man vill sätta igång invintringen och då följer ju öppna kakor med från slutskattningen
hur håller sig dessa 1-2 månader ytterliggare.

Vad säger ni erfarna ?!

Utloggad Ronnie Berg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 251
SV: Slunga sent !!
« Svar #1 skrivet: 03 nov 2007, 12:08 »
Jag har precis slungat klart det sista.  Och har erfarit att man helst bör slunga ur ramar som inte är täckta.
Jag förvarade dom i rums tempratur med låg luft fuktighet och det verkar som honungen blev för torr, omöjligt att slunga ur blev som klister.

Dom täckta ramarna gick det bra med. :)

mvh Ronnie

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 487
« Svar #2 skrivet: 03 nov 2007, 17:44 »
Med en refraktometer mäter man vattenhalten i honung. Under 15-16 %
kan ge svårigheter.

Honeyline

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 nov 2007, 22:03 »
Vad jag kan tolka av era erfarenheter hittills

1. Så bör vattenhalten vara högre på det som ska slungas senare
och då änvänder jag mig av refraktometern för att konstatera.
Med andra ord låg vattenhalt slunga ur snarast, hög vattenhalt väntar på senare slungning.

2. Det bör vara täckta ramar helst

Men hur är det med förvaringstemperaturen
vilken nivå är att föredra ??

Finns det annat att beakta med att förvara ramar för senare slungning

Utloggad Lennart Fröjd

• Antal inlägg: 359
« Svar #4 skrivet: 02 dec 2007, 23:41 »
Ställ ramarna svalt (under 15 grader brukar funka men ju kallare desto säkrare) så slipper du vaxmott.

Luftavfuktare ställd på ca 55% rel. luftfuktighet brukar torka honung som inte är täckt men det kan som sagts bli onödigt torrt och svårslungat om de står för länge. Torka inte hårdare än absolut nödvändigt!

Se upp med möss, de kan söka sig in i lokaler som man tror är säkra!

Allt eftersom tiden går blir det mer och mer kristaller i honungen så du kan räkna med att honungen blir svårare att slunga ju längre du väntar med att slunga (för att inte tala om silningen, men den går ju att fixa med värme). Olika honungssorter kristalliserar naturligtvis olika fort, det mesta brukar bli svårslungat framåt jul men ljunghonung brukar klara sig mycket längre. Förra året slungade jag sista skvätten den 2a april men då var det svårslungat även om sjölies och självvändande slunga normalt rår på det mesta. Radialslunga funkar inte om honungen kristalliserat för mycket, kakorna går sönder längs underlisten.
Slungningen underlättas lite om du kan värma upp lådorna till rumstemp något dygn i värmerum just före slungning men värm inte för mycket, då blir vaxet för mjukt och kakorna spricker i slungan. Har försökt värma ramar till 45grader före slungning för att smälta kristalliserad honung så den skulle gå att slunga men det blev kakfall redan i värmerummet och all honung på golvet, gör inte om mina dumheter är ni snälla!
Honung som kristalliserat färdigt i ramarna är lönlöst att försöka få ut, de ramarna får du ge tillbaka till bina (mata avläggarna!).

I princip är det en bra ide att försöka skjuta över arbete från sommarens högsäsong till vinterns lågsäsong men tyvärr blir det ofta en hel del honung man aldrig får ur. Jag funderar därför på att lägga in en extra skattning före ljungdraget för att få bort sommarhonungen så den blir slungad i tid. Sedan kan jag förhoppningsvis ägna hösten enbart åt ljungslungning och får på köpet en sorthonung som jag tänker ta mer betalt för...
Lennart