Författare Ämne: Kakhonung  (läst 9472 gånger)

Utloggad Fredrik Sahlin

• Antal inlägg: 87
Kakhonung
« skrivet: 01 jan 2008, 13:23 »
Jag har till nu producerat kakhonung genom att sätta ner en otrådad ram i skattlåda (HLS) som bina bygger ut och fyller med honung. Efter skattning skär jag loss kakan från ramen och delar upp den i lagom stycken med en vanlig kniv.

Denna metod fungerar dock inte vid dåligt drag som i sommras. Dessutom riskerar en del kakor att brista vid transporten.

Finns någon som kan lämna förslag på bättre metoder?

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 474
SV: Kakhonung
« Svar #1 skrivet: 02 jan 2008, 09:23 »
Fredrik, Du får en kvalitativ bättre produkt med otrådade ramar än som jag gör. Trådar ramen där jag vill skära bitarna,smälter in en KM och skär längs med trådarna eller värmer tråden och drar ut den.Kakmellanvägen håller
ihop biten bättre och hitintills har ingen kund klagat på mellanväggen.
En LN-ram skars 2 x 5 och en 3/4 L i 9 bitar. Det ger c:a 200 gram som läggs i pizza-salladslåda. Tar på marknad 25 kr. Ingen stor affär i Sverige,
de flesta kunderna är invandrare. 20-25 lådor / marknadsdag
Förpackningen måste enligt EG-Direktiv 2001/110 märkas med tillverkare /packares namn. tel-nr eller,adress, vikt och "Honung i vaxkaka" eller "Honung i bitar av vaxkakor" samt troligen "Bäst före"
Bättre att hitta kunder som köper hela ramar. Hade för några år sedan en
som köpte 130 kg. till ett pris av 80 kr/kg ! Räkna !

Goran

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jan 2008, 19:17 »
Viken datummärkning skall man sätta på burkar med nyslungad flytande honung som kanske hålls flytande 1 månad?
Fick kritik från en kund som saknade datummärkning.

h. GG

Utloggad Gideon Önnestam

• Antal inlägg: 189
« Svar #3 skrivet: 03 jan 2008, 23:10 »
Hej Göran!
Ha en bra fortsättning på det nya året!

Jag skriver färskvara på etiketten. Folk är som galna att köpa
när man berättar om hur gott det är till nyplockade bär och
annat.

Hälsningar
Gideon

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 474
« Svar #4 skrivet: 04 jan 2008, 17:07 »
Man kan också vara lagolydig och inte märka datum. Jag säljer ung. 1500
burkar / höst , nyslungad , färsk. Har en locketikett som beskriver produkten.
kan sälja sådana etiketter, 500st. 200 kr. + moms Leverans Viebäck.
Förhållandet Druvsocker / Fruktsocker bestämmer när honungen kristallise-rar Värmd hösthonung kan hålla sig flytande nästan ett år.
Sällan klagar någon över missad "Bäst före". Då ber jag om ursäkt så ordnar det sig

Goran

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jan 2008, 18:06 »
Tack för svaret. Beställde från Sverige motsvarande etiketter. Här på svensktalande kustremsan är man inte bortskämd med svensk text, så det var en framgång. Vad jag tänker komplettera med nästa sommar är när honungen är slungad och tappad, kanske ev. hur lång tid honungen hålls flytande. För att vara laglydigt borde man kanske också ha den normala best före.
För privatkunder är det inget problem, man kan förklara och få ev. reklamationer. Det är ju trots allt s.k. färskvara. Problemet är kunder som köper i andra hand och i värsta fall förvarar i kylskåpet  under lång tid.
Försökte för något år sedan med kakhonung, men det var svårt att få volym.

h. Göran G

Wilhelm Y

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 mar 2008, 22:15 »
Vissa biodlarföretag saluför speciella ramar till detta, med sektioner i (sektionsram). De säljer även då burkar som bitarna passar i.

Någon som har använt sig av detta? Bra? Dåligt?

Ni som skär ut egna bitar, lägger i burk.

Hur stora bitar skär ni (hur många per ram, tex LN)?
Vad tar ni per burk?