Författare Ämne: Ekologisk honung?  (läst 22436 gånger)

Utloggad Lars Johansson

• Antal inlägg: 33
Ekologisk honung?
« skrivet: 09 apr 2008, 08:41 »
Jag har läst på lite om de regler KRAV har för att få använda deras märke på honungen. Men om man inte vill vara krav-märkt, men ändå producera och säjla ekologisk honung, kan man göra det?

Att följa krav´s regler är inget problem ju, men får jag sen skriva på mina burkar att den är ekologiskt, eller finns det något kontrollorgan (jordbruksverket?) som ska kontrollera detta???

Utloggad Bo Olofsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 42
    • http://bossebi.se
SV: Ekologisk honung?
« Svar #1 skrivet: 09 apr 2008, 16:00 »
Hej
Jag funderar på vad som menas med ekologisk honung? Som jag ser det så är honung honung
och inget annat, för mej kan honung bara vara honung. Tar man bort eller tillsätter något är
det ej längre honung. Upplys mej gärna om jag missat något angående honung och definitionen
på honung hos Livsmedelsverket.  ;D
Bättre med en svärm i "trägårn" än tio i skogen.

Utloggad Michael Andersson

• Antal inlägg: 49
« Svar #2 skrivet: 09 apr 2008, 21:12 »
Jag funderar på vad som menas med ekologisk honung? Som jag ser det så är honung honung [...]

Honung är honung. Men jag kan tänka mig att det är meningen att med ekologisk ska underförstås ekologiskt odlad honung. Vad som får märkas ekologiskt avgörs inte av någons sunda förnuft (vad den och den tycker borde vara ekologiskt) utan av om produktionen följer uppställda regelverk (tex KRAVs paragrafer).

Inom andra branscher har KRAV nu förlorat ensamrätten på att definiera vad som är ekologiskt i Sverige. Jag vill minnas att det finns ett EU-gemensamt regelverk som definierar ekologiskt (om det omfattar även honung vet jag inte). De fick för övrigt nyss byta ut sin tilltänkta smiley-eko-logga för den var för lik någon annans som redan fanns i Tyskland.

Utloggad Thomas Rafstedt

• Antal inlägg: 692
« Svar #3 skrivet: 09 apr 2008, 22:40 »
Honung är honung naturligtvis. Det här är den gamla käpphästen som många biodlare retar sig på när det gäller kravbiodling – min honung är väl lika mycket ekologisk som din! Du vet väl inte var dina bin flyger?  Ekologisk honung är ekologisk, dvs det får inte finnas några ”tillsatser” som apistan och bekämpningsmedel, självklart. Reglerna för den ekologiska biodlingen i Sverige sätts upp av KRAV. Odlingen kontrolleras årligen av kontrollorgan som Aranea. Och jag vet var mina bin flyger!  För att undvika gifter får inte samhällen flyttas till konventionella oljeväxt- eller fruktodlingar. Inte heller får icke kontrollerat vax användas i biodlingen. Nya regler som bestäms på EU-nivå kommer att vara klara jan 2009. Förslag finns då på utvidgning av reglerna så att bina huvudsakligen ska flyga på ekologiskt odlade marker och/eller naturmarker.
Thomas 

Utloggad Lars Johansson

« Svar #4 skrivet: 13 apr 2008, 23:31 »
Jag var lite otydlig i mitt första inlägg märker jag.

Det jag undrar är:
Om man inte vill ansluta sig till KRAV, har man ändå några möjligheter att saluföra sin honung som "ekologisk", eller något liknande?
Får man skriva "odlad med ekologiska metoder" på burken?

eller kanske "naturligt odlad honung"? (fast det är ju ett väldigt vagt påstående)

Jag vet ju att att jag bara använder mig av ekologiska metoder (så som kraven ställts upp av KRAV) , och om någon skulle vilja kontrollera mig är de hjärtligt välkomna. Borde jag då inte få berätta detta om min produkt?
Vad får man egentligen påstå om sin honung?

Utloggad Pia Gerdin

• Antal inlägg: 577
« Svar #5 skrivet: 27 apr 2008, 20:28 »
Att påstå att man säljer ekologiska produkter utan att vara certifierad är inte tillåtet. Annars skulle vi få omvänd "bevisning" och det vore ohållbart.

/Pia

ersam

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 apr 2008, 09:24 »
Att påstå att man säljer ekologiska produkter utan att vara certifierad är inte tillåtet. Annars skulle vi få omvänd "bevisning" och det vore ohållbart.

Stämmer detta?! Finns det någon giltig definition för att kalla sin  odling "ekologisk odling"? Att man inte får märka sig KRAV utan att vara med och uppfylla deras krav är ju självklart.

ES

Utloggad Pia Gerdin

• Antal inlägg: 577
« Svar #7 skrivet: 28 apr 2008, 09:54 »
Följande är taget från ett av certifieringsorganen hemsida, Aranea Certifierings AB. Där finns alla  regler att hämta för den som är intresserad.

För att en vara ska få marknadsföras som ekologisk i EU-länderna måste den produceras enligt EU:s regler och kontrolleras av en godkänd kontrollorganisation.

//Pia

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
« Svar #8 skrivet: 28 apr 2008, 11:36 »
Finns det något alternativ till krav då för de är ju rätt dyra av gå med i?
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
  • Antal inlägg: 156
    • www.honungsmannen.se
« Svar #9 skrivet: 28 apr 2008, 12:37 »
Profilera din egen "Härodlat"

Betona i verbal och annan kommunikation om ursprunget på din honung
berätta var den kommer ifrån och vilka blomsorter som dominerar etc
Kräver givetvis att du kan ha skörden spårad ända till burkning.

Detta tror jag är ett bra alternativ till allehanda certifieringar o annat

Jag brukar jämföra mitt eget sätt att resonera när jag köper mina ägg t ex
för mig är det viktigt att veta nåt om var o vilket sätt hönsfarmarn jobbar och att jag an peka ut varifrån äggena kommer, stärker liksom känslan.

Samma märker jag att de kunder jag berättar mer till blir stolta att de fått tag i en produkt där bigården och omgivningen och säsongsvariation och vilka blommor som gett nektarn är identifierad, den kunden återkommer
alldeles som jag till min äggproducent.

Vad tror du Vargalyster eller vad du egentligen heter??? "Härodlat" !!!!

PS kan du inte se till att du får ett riktigt namn också i din konversation på
detta forum ?! DS

Utloggad Lars Johansson

« Svar #10 skrivet: 01 maj 2008, 08:06 »
Jag håller med dej om det du skriver Matias, men härodlat är det ju bara om jag säljer min honung i trakten den odlas, och då kan det vara svårt att få tillräcklig volym.

Jag ser inte "härodlat" som ett alternativ till ekologiskt, utan de går båda hand i hand. Jämföreslen med ägg - jag vill inte köpa ägg från ett ställe som misshandlar sina hönor, oavsett hur nära hönseriet ligger!

Utloggad Örjan Persson

• Antal inlägg: 100
« Svar #11 skrivet: 01 maj 2008, 18:35 »
Börjar man komma upp i större volymer så är väll inte 5000kr mycket att bråka om per år.
Då du har allting klart vax lokaler mm,det enda som fattas är certifieringen.
Kan väll inte 5000kr/år vara något att fundera över.
Jag vet inte hur mycket mer man får för per kg för kravmärkt.
Men får du 5kr mer per kg och producerar tex 3000 kg.
Och 3000 kg * 5 kr så är det 15000kr för samma jobb som du gör idag.
Skulle jag ha klart med allt som du har så skulle inte jag tveka en sekund på att certifiera mig.
Men jag har en del kvar att göra innan jag certifierar mig.

//Örjan Persson
Örjan Persson

Utloggad Lars Johansson

« Svar #12 skrivet: 02 maj 2008, 06:02 »
Det har du rätt i Örjan, ibland tänker man inte längre än näsan... =)

För tillfället är det dock mycket pengar för mig, men nöjer mig med att marknadsföra som närodlat (där jag kan), småskaligt och giftfritt!!

Är dock fortfarande lite osäker kring det här med ekologiskt. Måste kolla ordentligt i mataffären om verkligen allt "ekologiskt" är kravmärkt, eller någon annan märkning. Som det känns finns det många produkter som helt enkelt bara heter ekologisk... utan nån märkning.

Utloggad David Wemmert

• Antal inlägg: 633
    • Honungstjänst Blekinge
« Svar #13 skrivet: 02 maj 2008, 07:23 »
http://www.livsmedelssverige.org/ekologiskmat/markning.cfm

Demeterförbundet hade tidigare ekologisk certifiering, men inte längre.
Och sen finns det en EU-märkning också för ekologiskt.

Se länk.

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 971
    • Lillabi
« Svar #14 skrivet: 23 okt 2008, 12:34 »
SCAN är ett affärsdrivande företag. Om de kan få fram en produkt som konsumenterna uppfattar som likvärdig till ett lägre pris ( = högre vinst ?) kommer de givetvis att satsa på det.
För de flesta av oss är det svårt att hålla reda på vad som skiljer krav-odlat, biodynamiskt odlat, naturenligt odlat, giftfritt odlat, obesprutat, Svanmärkt, rättvisemärkt osv.
Men det torde vara odiskutabelt att Krav haft en betydande roll  för mera naturenligt produserade livsmedel.

Och det finns idag konsumenter som vet vad de vill ha och vilka krav de bör ställa på ett livsmedel.
Som jag uppfattar det ger kontrollerna en viss garanti för att Kravs regler följs. Och jag tror att de flesta konsumenter uppfattar kravmärket som ett plus-värde.

Om kontrollavgiften är hög eller låg vet jag inte eftersom jag inte vet vad kontrollen omfattar.
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.