Författare Ämne: Har HF fått sista ordet?  (läst 7230 gånger)

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 328
Har HF fått sista ordet?
« skrivet: 16 feb 2009, 19:59 »

Jag tycker inte att BF borde lägga sig i denna fråga. Det är en viktig principfråga att inte vilseleda konsumenterna.

http://www.corren.se/archive/2009/2/9/k3j03oo959ysfoi.xml

Dan Levin

Utloggad Bengt Andréasson

• Antal inlägg: 721
SV: Har HF fått sista ordet?
« Svar #1 skrivet: 17 feb 2009, 09:23 »
BF:s styrelse har drivit denna fråga i flera år. Björn Jacobson har engagerat, tålmodigt och med stor arbetsinsats hållit i frågan för vår räkning.

Vi har lyckats få till stånd en ändring av märkningen under resans gång men kommer nu inte längre. Med nuvarande tillämpning av lagstiftningen har vi inte fått gehör för våra synpunkter.
Senast var det länsstyrelsen som avslog vår överklagan. Vid senaste styrelsemötet beslöt vi att inte gå vidare. Styrelsen var dock inte enig.

Min personliga uppfattning är att här rider verkligen HF på vad som är möjligt utifrån hur märkningsreglerna tillämpas. Man snyltar på produktnamnet honung och får hjälp av butikernas presentation på honungshyllan -allt i syfte att få konsumenterna att tro att det är honung.

Å andra sidan så har flytande produkter kommit på marknaden för att stanna. Det är konsumenterna som bestämmer vad man vill köpa.
Kan en flytande blandprodukt med svensk honung säljas till ett attraktivt pris så ger det ökad avsättning för svensk honung med lönsamhet.

Jag tror heller inte att HF:s produkt eller andra liknade blandproduker skadar "varumärket" Svensk honung. Den faran är starkt överdriven.
Jag tror istället att de nya flytande produkterna ökar den totala konsumtionen.

Bengt Andréasson

bidrönare

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb 2009, 14:10 »
Jag, som är medlem i båda föreningarna, tycker det är mycket svakt av HF att blanda i något i honungen.
Honung som jag skördade i höstas har inre sternat än utan jag har ÄKTA flytande honung. Den gich åt på en gång. Jag tycker att den är väl så god som fast honung? ( Rallaros, vitklöver och honungs facelia som bina drog på). Den jag har kvar är skumhonungen så den är inte något rörd och inga sockerkristaller i. Enligt vad jag läst skulle den ha stelnat fort men är tjockflytande än och enligt min mening god.
Det är sådan honung som HF borde själja som flytande?
Det måste påstås att HF trots deras ädla syften inte klarar att vara biodlare och det är bara att beklaga att de har hjärtat på rätt plats.
Vi biodlare blandar inget i honungen, därför kallas det honunge.
Det vore bra om bina fick sticka dem så de lärde sig vad rätt är? Lägst bedrövligt HF med stor sjorg för oss BIODLARE som de företräder. Skamligt är det lägsta man kan säga. Jag tycker att det är förfalskning?

Själg nyslungad honung, ÄKTA flytande honung så kanske vanliga konsumenter får upp ögonen på vad god den är för att inte tala om vad konsumenten tycker. Min honung såldes som nyslungad och var flytande.

Olle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 feb 2009, 15:01 »

Jag tycker inte att BF borde lägga sig i denna fråga.
Ursäkta en okunnig, men vad är det egentligen som BF invänder mot. Är det etikettens information och utformning eller är det själva företeelsen att öka halten fruktsocker i honungen.

Är det etikettens inormation så är det ju enkelt. Där finns det regler som ska följas. Bryter man mot de så blir det smisk på fingrarna.
Är det själva företeelsen att blanda saker i honungen som är problemet så kanske någon vill förklara var gränsen går för vad som anses OK att blanda i. Mint, choklad, citron, wisky, nötter och fruktos förändrar alla honungens egenskaper. Varför skulle fruktos vara så mycket värre att blanda i under förutsättning att det framgår på etiketten förstås. Kan vi öka intresset och konsumtionen av honung så borde väl det ligga i allas vårat intresse

Olle Boman

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 467
« Svar #4 skrivet: 18 feb 2009, 18:22 »
Olle ! Vore bra om Du skriver under hela Ditt namn. Trevligare att kommunicera , då man vet vem man talar med.
Du är säkert inte ensam att vara "okunnig "om vad saken gällde.
Produkten  har en tillsats av fruktsocker och får då inte saluföras som honung. Svensk och EU-lagstiftning. Från början benämndes den"Matlagningshonung" . Detta godkände Miljönämnden i Mjölby, men Länsrätten gav oss rätt och namnet ändrades till  "Flytande fär Matlagning"
Förpackningen (Samma flaska som övrig flytande honung)  och etikettens
bikakemönster , samt att den i hyllan står bland honungen , gör att kunden tror att det är honung .. Dessutom ansåg vi att "Flytande" är diffust. Va'då Flytande ?
Det är inget fel på produkten, och den ligger rätt i tiden.Men kunden skulle
inte vilseledas att tro att det var honung.
Se f.ö. Bengt Andreassons eminenta inlägg.

Tommi

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 feb 2009, 18:37 »
Jag, som är medlem i båda föreningarna, tycker det är mycket svakt av HF att blanda i något i honungen.
Honung som jag skördade i höstas har inre sternat än utan jag har ÄKTA flytande honung. Den gich åt på en gång. Jag tycker att den är väl så god som fast honung? ( Rallaros, vitklöver och honungs facelia som bina drog på). Den jag har kvar är skumhonungen så den är inte något rörd och inga sockerkristaller i. Enligt vad jag läst skulle den ha stelnat fort men är tjockflytande än och enligt min mening god.
Det är sådan honung som HF borde själja som flytande?
Det måste påstås att HF trots deras ädla syften inte klarar att vara biodlare och det är bara att beklaga att de har hjärtat på rätt plats.
Vi biodlare blandar inget i honungen, därför kallas det honunge.
Det vore bra om bina fick sticka dem så de lärde sig vad rätt är? Lägst bedrövligt HF med stor sjorg för oss BIODLARE som de företräder. Skamligt är det lägsta man kan säga. Jag tycker att det är förfalskning?

Själg nyslungad honung, ÄKTA flytande honung så kanske vanliga konsumenter får upp ögonen på vad god den är för att inte tala om vad konsumenten tycker. Min honung såldes som nyslungad och var flytande.

Förstår inte vad du snackar om,skulle man inte vara biodlare om man tex gjorde mjöd på sin honung och sålde den på det viset istället? vad spelar det för roll hur du säljer honungen,det är väl ändå kunden som avgör vad den vill ha?
Jag förstår om man reagerar på falsk marknadsföring och kallar produkter för honung om man blandar i något,men förstår inte inställningen att vi måste sälja honungen som man alltid gjort.
Kan den inställningen ha något att göra med att vissa har ett överskott av honung?

Olle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb 2009, 22:47 »
Olle ! Vore bra om Du skriver under hela Ditt namn. Trevligare att kommunicera , då man vet vem man talar med.
Jo, men jag har skrivit under med hela mitt namn. Nu är det ändrat även i nicken.
Tack för svaret. Det är alltså etiketten och marknadsföringen som tvisten gällt. Låter bra, eftersom detta med att blanda nya smaker och ge produkten olika egenskaper är ju fantstiskt roligt och efterfrågas allt mer. Ju fler nya produkter och smaker som kommer desto mer ökar efterfrågan.

Olov  "Olle" Boman.
Skelleftehamn, Västerbotten

Utloggad Calle Regnell

• Antal inlägg: 274
  • Honungsförsäljning pågår
    • Honungsringen
« Svar #7 skrivet: 10 feb 2010, 16:10 »
Honung är enklart definierad produkt. Kallar man det honung får man inte tillsätta vare sig någon tillsats eller annan livsmedelsingrediens. Vad vi, BF och Honungsringen, är upprörda över är att konsumentens förtroende för och kunskap om honung rubbas. Man får göra blandprodukter med honung men du får inte kalla det för honung. Länsrätten påstod att vi enskilt skulle gå till varja butik som kallar dessa blandprodukter för honung i sin hyllkantsmärkning. Det är fel. Sådan märkning är vilseledande marknadsföring och ska anmälas i första hand till lokala miljökontoret med en kopia till Livsmedelsverket!

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 467
« Svar #8 skrivet: 10 feb 2010, 17:07 »
Du har helt rätt Calle. Livsmedelsverket stiftar regler och lagförslag, men följer inte upp att dessa efterlevs. Det skall Du göra  ! Anmäla varje butik
till det lokala miljökontoret. Hur många butiker finns det i Sverige ?
Hur många kommuner ? C:a 200 tror jag.
Har varit inne i denna vals själv, men orkade inte fortsätta.
Calle , Du får angagera en riksdagsledamot .