Jag fick tips om en inte så uppmärksamma motion från EU:s jordbrukshörna. En motion som i svensk översättning rubriceras "rädda bina i Europa".
Datum 27 oktober.
Kortform finns här:
http://www.europarl.europa.eu/sv/pressroom/content/20101025IPR90080Kommittén för lantbruks- och jordbruksfrågor föreslår att importhonung från icke-EU-land måste innehålla minst 50 procent socker från riktig honung.
Minst hälften. Sen är det ok att kalla den honung, bara ursprunget finns med.
Fundera på det en stund. Och fundera på vad som tydligen är helt ok att importera och sälja som honung redan idag, så länge ursprung är icke-EU-land.
Jag har i min privata blogg föreslagit att man tillskriver sin lokala eu-parlamentariker med uppmaning att skydda det vi menar är riktig honung. I Sverige måste ju produkten till 100 procent komma från blomnektar och innehålla pollen, dvs inte ha filtrerats, eller tillverkats från innehållet i foderautomater. Eller blandats med fruktos/glukos.
Jag hoppas att det inte är så illa som jag tror.
Och jag har sökt, men inte hittat, konkreta och begåvade förslag på hur märkningen av den i mitt tycke enbart honungsliknande produkten ska gå till - det säljs ju rätt mycket icke-EU-honung även i Sverige. Alternativt hur riktig honung ska märkas/skyddas.
Ska man behöva baxa ut ordet äkta nu igen?
Finns det i biodlarkretsar förslag på märkning, kvalitetsklassning osv?
Annars är det kanske hög tid att börja gnugga geniknölarna. Konsumenten har ju oftast ingen aning. Mer än att priset på sockerblandningen, som tydligen får märkas honung, inklusive moms, är ungefär hälften.
Ska det få vara så..?