Micke, denna fråga har jag ställt till flera större biodlare. De som har dadant
i botten och de som har 3/4L hela vägen. Båda lägren är nöjda med dom har. 10 r. Dadant räcker inte för en produktiv drottning, hon behöver 12 r.
om hon skall gå för fullt.Då må man låta henne ha en ½-låda till. Sedan är frågan : Behöver hon gå för fullt ?
Att hon inte vill gå mellan lådorna har jag hört sen urminnes tider. Antingen är det en vandringssägen eller annars är det linjeavhängigt. Har Du erfarenheter att drottningen inte vill gå upp i övre lådor, kan du byta bin.
Detta har aldrig hänt mej, varken på LN, LS eller 3/4 L. Har haft Gula, Carnica och nu Buckfast
Om man odlar drottningar kan det vara av fördel med samma rammått i yngelrum som skattlådor, t.ex. vid yngeluppflyttning. Men det blir mer "plock" än en större ram i yngelrummet. En fördel med en liten ram är att man vissa år kan kan ta en skörd tidigt vårdrag för att sedan låta drottningen ha 3 lådor 3/4 L.' Att det bir bättre yngelklot med en stor ram
tvivlar jag på. Biodlaren kan subjektivt tycka så.Visst är det vackert med en stor ram full med yngel. men vad som betyder något är honungsskörden,
och jag har inte märkt någon skillnad
En lösning , om man är osäker är att börja med 3/4 L hela vägen och om man sedan vill kan dessa lådor och ramar gå som skattlådor då man vill ha
en större ram i botten