Författare Ämne: Bil inrednings tips!!  (läst 50337 gånger)

Utloggad Carl Georg Lie

• Antal inlägg: 852
    • Agreb AB
SV: Bil inrednings tips!!
« Svar #15 skrivet: 17 feb 2008, 15:59 »
NZ

Utloggad Carl Georg Lie

• Antal inlägg: 852
    • Agreb AB
« Svar #16 skrivet: 17 feb 2008, 16:00 »
Sverige

Utloggad Lars Hedlund

• Antal inlägg: 70
« Svar #17 skrivet: 18 feb 2008, 10:28 »
Bröder och systrar!

Egentligen hade jag inte tänkt att lägga mig i era synpunkter men nu gör jag det i alla fall. "skåpbilar inte har riktigt med yrkesbiodling att göra" säger Carl Georg och P-O kan inte förstå "det här med skåpbilar".  Varför skulle bilarna på bilderna DSCF0003.jpg och DSC00099.jpg vara bättre än skåp. Bilarna på bilderna är ju urusla som bibilar om man inte hänger släp efter dom och det har dom ju inte på bilderna. Små flak som dessutom ligger högt över hjulen och innebär hög lastnivå. Vilket lyftande!

Är det inte så att vi har olika förutsättningar för våra biodlingar och olika behov. Själv har jag tillgång både till skåpbil (MB Sprinter med full ståhöjd inne i skåpet) och fyrhjulsdrivet (Ford Explorer) och släp men jag föredrar helt klart skåpbilen. Under mina förhållanden är den överlägsen. Inget röveri i dragfattiga tider och ingen presenning som man har fullt jobb med att hålla på plats i blåsten här på ön.

Och grabbar o tjejer! Man är ju fullständigt ute i kylan, lågnormal och halv ls och skåpbil :-)  Fast å andra sidan har ju min biodling försörjt mig på heltid sedan 1975.
Glada hälsningar till er alla!
Lasse H

Utloggad Matias Köping

• Honungsmannen
  • Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 156
    • www.honungsmannen.se
« Svar #18 skrivet: 18 feb 2008, 11:34 »
Bilar i all ära, det mest opraktiska torde ju vara kombi personbil

Släpkärror är suveräna i allt men kräver ju förutsättningar på plats för att kunna vända etc.

Min erfarenhet av en WV transporter skåp är att det förvisso kan stämma
att saker som man ska ha ligger längst in, (murphys lag) sidodörren har dock löst
detta för mig, begränsar i och för sig att ha fritt tillträde från alla håll
Har även en äldre transporter med flak, det höga lyftläget är ett besvär , måste lyfta upp o ned
kan inte köra upp med kärra som till den föregående.

Man bör alltid oavset fordon tänka på lyft förutsättningar och hur kroppen belastas om man inte är begåvad med kran etc.

Beträffande inredning i skäp bilar kan lådoorna förskjutas under trasport och slås isär
det har jag löst med plywood skivor två stycken som stöder pelaren och därmed
hålls det på plats.
Skåp bilar har en fördel bina sitter på fönstret efter ett tag och då blir det enkelt att få ut dessa vartefter, nackdel att man behöver jonglera ibland under körning =fara

Mitt bidrag i samamnhanget om det är till nån nytta

BjörnH

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 feb 2008, 12:59 »
Kanske en ny tråd, men när det gäller släp;
Är det någon som använder sig av hästtransport?
Begagnade är billiga. Körramp och går både att ha tätt(honungskörning) och väl ventilerat.
Har funderat lite på det.
B

Utloggad Thomas Rafstedt

• Antal inlägg: 693
« Svar #20 skrivet: 19 feb 2008, 12:00 »
Kanske inte en av de viktigaste frågorna inom biodlingen men många och tunga lyft är det vi måste arbeta bort. I NZ säger man:"Orkar man inte lyfta skattlådorna är det dags att sluta med biodling". Kranarna verkar de använda främst till flytt av samhällen. Fast man har både kranar och lastbilar lyfter man eftersom det går fortare. Men, man har ofta unga starka människor anställda. En VW-buss, eller liknande, har mycket låg lasthöjd, finns med 4WD, hög modell, dörrar på alla sidor (utom fronten). Komplettera med en lastförankrare som jag beskrev i Gadden dec 07 så ligger småprylarna i fred från skattlådor och du har en idealisk bibil skyddad från rövarbin.
Men.. det är ju inte lika tufft som en häftig pickup.
Thomas

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #21 skrivet: 19 feb 2008, 14:29 »
Nä, det handlar inte om vad som är tufft. Utan vad som är praktiskt. Att öppna och stänga dörrar samtidigt som man bär på skattlådor verkar inte så praktiskt. Om det nu vore så bra med skåpbilar, varför finns det då inte i alla stora biodlarländer?

Om nu några trivs att jobba med skåpbil så skall de naturligtvis fortsätta med det. Men de som bygger upp en biodling nu skall ha vettig information och möjlighet att välja rätt utrustning utan att fastna i gamla fördomar.

Personligen skulle jag/vi inte kunna jobba med skåpbil, det tog för lång tid. Vi skattar 250 lådor per dag på 2-3 man och lastar i huvudsak på släp som har småpallar så vi kan kärra av när vi kommer hem. 1/2 m över mark, med att steg att kliva på monterat på baklämmen. Snabbt, effektivt.

Det höga honungspris till producent vi haft i Sverige kommer sannolikt inte att vara för evigt. Vill vi fortfarande ha samma inkomst så måste vi bli effektivare. Producera mer med fler samhällen utan att öka arbetsinsatsen. Då gäller det att titta på alla moment, kapa tid där det går.

Kanske det finns skåpbilar med svängdörrar....?  ;)

--
P-O
S/Y Quimera

Lars Karlsson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 feb 2008, 06:49 »
Jag hade två kriterier när jag nu i veckan köpte fordon. Det första var att, åtminstone i uppbyggnadsskedet, strypa kostnaderna, dvs handla billigt; det andra var driftssäkerhet eftersom bina inte väntar när bilen står på verkstad, dvs handla nytt.

Valet föll på en indientillverkad Hyundai Getz och en obromsad släpvagn.
Jag har gett mig tusan på att det ska fungera - framtiden får utvisa om jag har rätt eller fel.

Lars Karlsson

Lars Karlsson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 20 feb 2008, 07:22 »
P-O
S/Y Quimera

S/Y Chimära ;D

Sitter du i en eka och driver ::) (med oss?)

Lars

Anders Wizping

• Gäst
SV: Bil inredningstips!!
« Svar #24 skrivet: 20 feb 2008, 18:11 »
Du får ursäkta P-O men jag håller nog med Lasse och Thomas. Har själv en Citroen Jumper 12m2 full stå höjd. Lastar på 2 pallar i sidodörren och 1 bak ca110 lådor åt gången lossar med truck. Brukar hinna 2-3 sådana lass per dag på två man. Har haft släpvagn men tröttnade på tjuveri och att surra fast allt. Men saknar 4 hjulsdrift men det får det bli nästa gång.Men smaken är som baken delad ;).
MVH Anders Wizping
Kalmar
Ps hoppas att det går bra med båten.
Kanske kommer ner nästa vinter och bjuder på en Singa

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 493
« Svar #25 skrivet: 21 feb 2008, 07:51 »
Kanske är det så med transportfordon , som med kupknivar.Få vill ändra sig.
Alla har mer eller mindre andra förutsättningar och avstånd till bigårdar.
Är själv inne på den tredje VW-Transporter.Bilen används även för privat-
transporter.2.500 mil/år. Alla har haft 4-hjulsdrift och 3 dörrar samt långa
modellen.Bor i skogstrakt med låga skördar, dåliga vägar till bigårdarna och
ofta litet trångt att vända. Små bigårdar 6-12 smh p.g.a. floran och klimatet Totalt c:a150 smh. 2 pallar med låsbara hjul ger c:a400 kg / som är vår slungkapacitet per dag. Avlastning med el.gaffelstaplare. Kan ta en tredje vagn bakifrån. Inredet är En hylla högt på framväggen , en "bokhylla" över ett av hjulhusen och sommartid en lastförkjutningvägg framför hjulhusen.
Bästa inredningstips är en  lös plyfa-vinkel 55x55x115. Passar fram för att
förhindra honungskartongerna att välta i sidled och bak som lastförskjut-
ningsskydd.

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #26 skrivet: 23 feb 2008, 07:33 »
Jo nog är det så alltid. Det man är van vid känns lättast. Har man byggt upp ett system runt skåpbil så funkar det säkert bra. En släpkärra behöver också skräddarsys för att bli bra, t ex så bör man ha höga sidor så man slipper hålla på att surra så mycket. Ett par skjutbara grindar håller lådorna på längden. Här är några bilder på mitt släp.
http://beeman.se/material/trailer-nf.htm
Som allt i biodling, ställer man samma fråga till 2 beeks så får man minst 3 olika svar...

--
P-O ( I jollen Chimära 8 grader norr om Ekvatorn  ;D. Fast snart får jag pallra mig hem, det kan bli tidig vår  :'( )

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #27 skrivet: 26 maj 2008, 17:37 »
Än så länge använder det jag har, en 740 med hästtransport och traktorer med frontlastare och vagnar. Så här såg det ut när vi flytade till rapsen, det funkade att köra dom i två lager men ett längre släp är beställt!
Det kanske inte är det bästa sättet att flytta bin, men det fungerar!

//
Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #28 skrivet: 30 maj 2008, 13:28 »
...å på hemvägen från rapsen såg det ut så här...

Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Andreas Grönlund

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 maj 2008, 14:10 »
Arbetar du med Dadant som yngelrum och Farrar däröver?
Ser bra ut efter några veckors rapsblomning, grattis...
Hoppas på en kanonsommar nu, fick själv mellan 20-40 kilo per kupa på rapsen, får nog byta drottningar på en del samhällen men rapsen visar ju sånt tydligt.