Författare Ämne: Biblås  (läst 15410 gånger)

Utloggad ola amby

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 215
Biblås
« skrivet: 03 dec 2008, 22:36 »
Hej!
Det har klagats över att torka råder på vår diskussionsarea. Det borde vara lätt att ändra på.
Vi har ju biredskap, som man kan diskutera och fråga om, samt göra utvärderingar om.
Jag har en grej vi kanske kan sprida lite ljus och erfarenheter över. Det gäller biblåsen.
Själv har jag en gammal amerikansk, som blivit stående i flera år efter att mössen ätit upp tänd-
kablarna. Nu tänker jag köpa en ny. Utbudet är kanske begränsat, men jag kanske kan få lite tips och synpunkter.
Hälsningar
Ola

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
SV: Biblås
« Svar #1 skrivet: 04 dec 2008, 10:19 »
Jag har väll inga bra tips direkt, men...
Är den gamla du har en Dadant, en sån där tung gjutjärns historia?
Vad vill du ha för den?

Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #2 skrivet: 04 dec 2008, 15:29 »
Har vi inte snackat om det här för några år sen? Försökte söka efter det men fick inget vettigt svar.

Jo jag har också haft en sån där järnklump från Dadant som väsnas mer än den blåser. Satte tom hjul på den så man kunde släpa runt skrället i bigården. Problemet är oftast den långa slangen som reducerar luftmängden.

Det handlar om blåseffekt och slanglängd när det gäller att bestämma vad man behöver. Ju längre slang, desto sämre luftmängd. Nu använder vi en modifierad Echo lövblås som jag är mycket nöjd med. Största modellen, med en meter slang rensar den en låda på 5 sek. Ca 1 liter bensin per ton honung tar den. Jag betalade ca 5.000 för den för några år sen, och kunde enkelt bygga om den från ryggburen lövblås till stående på marken. Nån bild finns på min hemsida, men ber att få återkomma med bättre bilder. De skall finnas nånstans på nån HD....

--
P-O

Utloggad Mats Larsson

• Antal inlägg: 95
« Svar #3 skrivet: 04 dec 2008, 16:59 »
Hej Ola,
Vi hade en vanlig Huskvarna lövblås ett par år med lång slang på så vi kunde ha den bakom bilen för ljudvolymen. Man blev lätt skadad annars. Den skar i år och då köpte vi en Stihl, den största de hade ( nästan 7000 kr). Den var fyrtakt vilket drog ned ljudnivån avsevärt. Rent behagligt och riktigt bra blås oxå, inga fem sekunder men tio-femton. Då hade vi ändå kvar 8 meter 75 mm slang på. skall prova nästa år med kortare och se om det blir så stor skillnad, annars får den stå kvar bakom bilen o gå.

mvh mats

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
« Svar #4 skrivet: 04 dec 2008, 18:38 »
Vi är på g att köpa biblås inför nästa säsong. Har en leverantör av billiga Husqvarnablåsar i Söderköping som vi skulle åka och titta hos bland annat. Har ni några tips?
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Ronnie Berg

• Antal inlägg: 251
« Svar #5 skrivet: 04 dec 2008, 19:56 »
Jag köpte i sommras en Makita RBL500 lövblås som efter lite modifikation av slang funkade riktigt bra.
 Den var en av dom effektivaste blåsar jag hittade, 17,2m3/ min,418km/h.
Billig var den oxå 3680:- finns att köpa på NIMA. ;)

Utloggad Per Fyhrlund

• Antal inlägg: 26
    • Rosendals Honung
« Svar #6 skrivet: 04 dec 2008, 20:46 »
Hej allihop

Har en liten undran angående biblås. Är det någon som vet eller har provat att använda en vanlig kompressor
med renblåsningspistol. Har ett litet mobilt elverk som skulle kunna driva den.

Har också en fråga angående kupbottnar. De bottnar jag använder är nätbottnar. För att få bästa möjliga
klimat i kupan så funderade jag på att även göra någon form av ventilation på taksidorna. Är dock lite tveksam
vad följderna blir. Målet är att komma ifrån fukt i kupan men sidoeffekten kanske blir att det blir för mycket drag
i kupan med bidöd som följd.

Mvh

Per

Utloggad Peder Lilja

• Antal inlägg: 796
    • kårstadhonung
« Svar #7 skrivet: 05 dec 2008, 08:00 »
Jo, jag funderade på detta med kompressor, men fann att det var dyrt att få tag i ett elverk som klarade av kompressorn då de oftast låg på typ
2,5- 3 kw. samt att det är väldigt svårt att jämföra en biblås med kompressorn då det anges olika värden (bar vs. km/h). En vanlig renblåsningspistol tror jag inte på då det ger en alldeles för koncentrerad "stråle" vilket gör att du sabbar vaxet och honungen samt att bina nog inte far så väl av den riktade kraften som du får.

Peder

Utloggad ola amby

• Antal inlägg: 215
« Svar #8 skrivet: 05 dec 2008, 10:30 »
Hej
och tack för tipsen/råden. Det har givit mig en del att tänka på. Bara en undran till. Är det ingen som använder eller har synpunkter på de biblåsar som säljs av redskapshandlarna.
Deras biblåsar är ju byggda till det som vi skall använda dem till. ????
Hälsningar Ola

P.S. Till  Mikael Engstad
Du kan ringa mig
D.S.

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
« Svar #9 skrivet: 05 dec 2008, 19:25 »
Har också en fråga angående kupbottnar. De bottnar jag använder är nätbottnar. För att få bästa möjliga
klimat i kupan så funderade jag på att även göra någon form av ventilation på taksidorna. Är dock lite tveksam
vad följderna blir. Målet är att komma ifrån fukt i kupan men sidoeffekten kanske blir att det blir för mycket drag
i kupan med bidöd som följd.

Mvh

Per

Att ha ventilation upptill ser jag ingen mening med. Något som funkar väldigt bra är dock ventilation på sidorna av botten eller baksidan. Korsdraget håller det fräscht och fint i vinternedfallet. Om det skulle bli mycket nedfall och nätet sätts igen stryps inte ventilationen heller. Ett nät på en hög bottens baksida skapar fin luftväxling mot flustret.
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Dan Levin

• Antal inlägg: 332
« Svar #10 skrivet: 05 dec 2008, 21:32 »
Jag har prövat att blåsa bin med renblåsningspistol och tryckluft. Det funkar inte, det blir för högt tryck, man skjuter sönder bina med strålen, och håller man handtaget längre ifrån så händer ingenting.

Dadants biblås har jag använt i 8 år, köpte den begagnad, den verkar outslitlig, har bara bytt olja ett par gånger.
På plussidan:
Startar alltid på första eller andra draget, även efter 8 månader i garaget.
Bra effekt.

Minussidan:
Drar mycket soppa.
Bullrar, hörselskydd absolut nödvändigt.
Mycket tung och klumpig.

/Dan Levin

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 979
« Svar #11 skrivet: 13 dec 2008, 22:20 »
Jag har en elektrisk biblås från Nya Zeeland. Jag driver den med ett billigt lättvikts elaggregat som jag köpt hos Jula för under 1000 kronor.

Den här blåsen fungerar utmärkt på mina halvLS-ramar, men om jag skulle haft högre ramar tror jag inte att den skulle fungera lika bra.

Du hittar den elektriska biblåsen på Ecroyds hemsida.

Klicka på Länkar på BFs hemsida
Rulla ner nästan till botten till du kommer till Nya Zeeland
Där klickar du på
Ecroyd Beekeeping Supplies Ltd
I vänstra spalten klickar du på
Product Range
och där klickar du på
Bee Blowers
där hittar du
Bee Blower Electric SEK 1.501,37

Under vår studierersa i NZ såg vi dessa biblåsare på flera stora biodlingsföretag.

När jag kom hem skickade jag efter en sådan från Ecroyds och fick den levererad hem efter ett par månader.

Utloggad Göran B. Andersson

• Antal inlägg: 13
« Svar #12 skrivet: 26 dec 2008, 07:51 »

Köpte en Stihl lövblås av största modellen och ersatte blåsmunstycket med en 80 mm slang från ett torkskåp ca 6 met lång teipade fast denna med vulkteip. Det fungerar mycket bra och vill man så kan man ju använda blåsen även som just lövbås.
Provade även Stihls mindre modeller men fick bäst resultat med den större.

MVH/Göran B. Andersson

Utloggad Carl Georg Lie

• Antal inlägg: 852
    • Agreb AB
« Svar #13 skrivet: 13 jan 2009, 19:20 »
Varning!!!!! Filmen är på Engelska!
Den elektrisk biblåsen från Nya Zeeland.

/CG

Lars Karlsson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 jan 2009, 20:16 »
Varning!!!!! Filmen är på Engelska!

Jag undrar hur de utländska gästerna kommer att hälsas välkomna i Viebäck? Kanske:

"Welcome to the Swedish professional beekeeper´s mess!" ;D