Standardisering är en av de viktigaste inslagen i vår välfärd. Det har gjort det möjligt att masstillverka produkter till en låg kostnad. Men det kommer alltid att finnas de som vill gå sin egen väg, även inom biodlingen. Jag var själv en sån i början av min biodlarbana. Har en snickeriverkstad och tillgång till maskiner som gjorde det möjligt att realisera vilka stolliga idéer som helst. Jag blir svettig av att bara tänka på allt jag höll på med... I slutet av 80-talet började Robert Argento ta hem material från USA, och tillsammans med Nacka-Tommy tillverka plastlådor i Langstroth-format. Han talade också om biodling i USA, om stora företag och rationella metoder.
I samma veva var jag till Nya Zealand och for runt bland biodlare där. Jobbade med materialet och såg fördelen av en standard. Vet ej om det fortfarande är så, men då var det ej tillåtet med andra ramformat på NZ. Alla hade samma kupor. Pollineringen hade så stor betydelse att det ansågs nödvändigt. Material köptes och såldes mellan biodlare utan att nån behövde fundera över om det passade.
Jag började undra över vad vi egentligen höll på med i Sverige. Det verkade som biodling var avsedd att stanna på hobbynivå. De "yrkesbiodlingar" som fanns då var på 2-300 samh och drevs hobbymässigt. Det jag sett på NZ övertygade mig om fördelarna med ett format på ramar och kupor. När jag började importera slunglinjer från Australien på 90-talet skedde en förändring, en spärr släppte och det blev nu möjligt med större biodlingar även hemma.
Jag skiftade över när jag hade mindre än 100 samhällen. Det är inte ekonomiskt försvarbart för Anders m fl att göra det nu. Har full förståelse för deras ståndpunkt. Vi har alla olika syn och värderingar, biodlare är ofta individualister (och envisa såna...). Några vill snickra själva och accepterar en låg timlön. Jag gjorde det själv i början då jag hade vintern ledig och liten inkomst.
Men betänk värdet av standarisering. När vi skall köpa eller sälja material, hur enklare är det inte då när det passar. Spelar inte så stor roll om vi köper 10 samh på "fel" format, men när det handlar om 100... Personligen skulle jag aldrig köpa avläggare på annat format. Har gjort det i början och kommer ihåg hur mycket jobb det var att få över bina på mitt format. Kanske blir det fördelaktigt att sälja avläggare, kanske behöver jag köpa bin nåt år. Tänk om det är samma ramar då.... Sen blir en LN kupa betydligt högre än Langstroth, högre lyft.
Jens, en av de viktigaste anledningarna till 2 lådor är att kunna byta plats på dem på våren. Det kommer jag aldrig att gå ifrån. Klimatet i Vermont kanske ser ut att likna vårt, men bina reagerar på ljuset. Dagslängden, ljusets förändring styr dem. De börjar yngla tidigare i Vermont än i Sverige, även om temp är lägre där.
Och Anders, slunglinjer går att få till vilket mått du vill, men till vilket pris....? Standardisering blir billigare. I längden kommer vi alla att tjäna på det. Standardisering har ett värde i sig, ett stort värde för dem som satsar på biodling nu...
--
P-O