Författare Ämne: Varför har styrelsen beslutat att stänga nybörjarfrågor ?  (läst 9245 gånger)

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
 ???  :'( ??? :'( ??? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( ??? >:( :'( >:( ??? :'(
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Mija Björkroth

• Gäst
SV: Varför har styrelsen beslutat att stänga nybörjarfrågor ?
« Svar #1 skrivet: 28 okt 2009, 13:02 »
Hej!
Styrelsen har beslutat stänga ner nybörjarfrågorna då dessa inte riktigt hör hemma i denna yrkesförening, vi hänvisar till andra alternativ.
Dessutom har många frågor som tagits upp på denna länk tenderat att spåra ur och hamna på en allt för låg nivå. :-\
De som önskar få svar på sina frågor angående nybörjarfrågor inom yrkesbiodling är välkommen att komma in på forumsdelen som är för våra medlemmar, välkomna. :D :D :D

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 nov 2009, 09:53 »
Ska man inte vara Rädd om de såkallade nybörjarna.
De är väl kanske dom som för biodlingen vidare, blir yrkesbiodlare så småning om.
Sen är det väl så att det är upp till var och en om de vill läsa deras frågor och eventuellt avge svar, det är ju inget tvång.
Nybörjarna kan ju berika detta forum med vinklingar som får stofiler att spåra ur och ta nya rön i beaktning. Eller är Yrkesbiodlarna manchett nissar?

Det är väl inte alltid som den Amerkanska biodlingen är bäst. Även om de har bredare kunskaper ska nog tilläggas.

Ingen är ju fullärd och vi ska nog vara lite mer lyhörda vad nybörjarna vill säga.
Låt "nybörjarna" vara med, de som vill svara på deras frågor gör nog det utan att klaga.

Nu har jag sagt mitt!

MVH
Lars

Fred

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 nov 2009, 21:35 »
Jag håller fullständigt med Lars Andersson, som ny biodlare behöver man all hjälp man kan få, och att få hjälp och råd av proffsen är ju ovärderligt.
MVH
Fred

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 nov 2009, 23:18 »
VI har ju vår syster organisation SBR som gärna hjälper till med nybörjar frågor.
MVH Anders Wizping

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 nov 2009, 02:14 »
Ett mycket underligt ställningstagande, vill ni att nybörjare endast är SBR-medlemmar.
Hur går det då med ekonomin, är det inte så att föreningen har god ekonomi tackvare alla dessa små biodlare och nybörjare.

Var rädd om dem!

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #6 skrivet: 08 nov 2009, 02:35 »
"VI har ju vår syster organisation SBR som gärna hjälper till med nybörjar frågor.
MVH Anders Wizping"

hej Anders har varit in på SBR hem sidan och letat efter något forum men de ända jag hittar är en länk till BF ....  ?  ;D
 Går liksom runt lite  , eller är det  ::) "sbh"  ::) från min sida ??                   mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 nov 2009, 10:02 »
Dä du Anders Det var heller inte genomtänkt.

Utloggad Örjan Persson

• Antal inlägg: 100
« Svar #8 skrivet: 08 nov 2009, 10:29 »
Ett mycket underligt ställningstagande, vill ni att nybörjare endast är SBR-medlemmar.
Hur går det då med ekonomin, är det inte så att föreningen har god ekonomi tackvare alla dessa små biodlare och nybörjare.

Var rädd om dem!
Är orsaken till att vi småbiodlare/nybörjare är medlemmar i BF.
För att vi har en egen spalt på forumet?
Det har jag svårt att tro.
För egen del är jag medlem för att jag får ut något av det.
Sen att någon tycker att en del frågor inte hör hemma här.
Får väll den tycka då.
Men jag uppfattar att dom flesta får svar på sina frågor här.
Jag har alltid fått svar på mina frågor här och det ganska omg. .
Det är jag tacksam för.
Jag har varit medlem sedan samhälle 1.
Det har aldrig varit något problem att vara på kurser med BF.
Även då jag hade 4 samhällen.
Så vad är problemet? ???
Örjan Persson

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 nov 2009, 11:22 »
Det kan ju inte vara av utrymmesskäl som "nybörjarfrågor" togs bort.

Och det finns ingen i föreningen, vad jag sett förutom Björn Jakobsson som svarat på flera frågor, av de som varit och är "yrkesbiodlare".

Förstår inte stötestenen mot forumet nybörjar frågor.

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 332
« Svar #10 skrivet: 08 nov 2009, 13:16 »
Jag har skrivit till SBRs styrelse och bett dem att dra igång sitt forum igen, och fått svar att diverse administarativa skäl ligger i vägen. Vad det egentliga skälet är kan man bara gissa. Kanske är de nöjda med att BF tar hand om nybörjarna på nätet?

Mitt råd är att alla ni som inte är medlemmar i BF, och som klagar på att BF lagt ner sitt nybörjarforum, vänd er till SBR och kräv att de drar igång sitt forum igen. SBR har ju enligt egen utsago 2000 näringsbiodlare, tänk vilken enorm kompetens det måste finnas samlad där, om den bara kom fram.

Jag tycker att det var absolut nödvändigt att nybörjarforumet försvann. BF skall till 100%  fokusera på företagarfrågor, och honungsproduktion i stor skala, inte nybörjarfrågor, och det skall speglas i forumet.

Nästa naturliga steg vore att lägga hela forumet utom köp/sälj på den icke-publika sidan, så att det krävdes att man var betalande medlem för att över huvud kunna ta del av det. Då skulle kopplingen till BF bli fungerande igen.

Om forumet verkligen handlade om yrkesbiodling, så skulle naturligtvis även nybörjarna tjäna på det. Jag tycker att ett rimligt motkrav skulle vara att man var betalande medlem. Jag lärde mig massor på den tid yrkesbiodlarna fanns på BBS, när jag själv var nybörjare, och tog del av diskussionerna. Alla förlorar på att detta forum tillåts vara ett hobbyforum.

Dan

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 493
« Svar #11 skrivet: 08 nov 2009, 13:23 »
Tack Lars för komplimangen.
För flera år sedan ville eller hade inte styrelsemedlemmarna hade tid att
under jäktig bisäsong svara  på alla nybörjarfrågor,då erbjöd jag min hjälp med  detta
Många gånger retade det mig att icke medlemmar i BF kom med frågor som enligt mitt tycke inte hörde hemma på ett yrkesforum : "Vad är en avläggare?" "Hur serdrönaryngel ut?" och liknande elementära frågor.
BF är en näringsidkarorganisation och ingen nybörjarskola.
Håller helt med Anders Wisping att de första lärospånen skall man få i SBR,
De flesta lokalföreningarna ställer upp med mentor som oftast kostnads-
fritt ställer sitt kunnande till förfogande.
 sedan kom det nybörjare och icke medlemmar som var förbannade för att de icke fick svar på störten.
BF är,och skall förbli en näringsidkarorganisation och då kan den frågande
kosta på sig vår medlemsavgift som tack för hjälpen.
Sedan finns det ännu inget beslut om antal smh  , även om sådana ide'er
har torgförts
Man kan vara medlem i båda organisationerna

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #12 skrivet: 08 nov 2009, 13:54 »
Nu hann både Dan och Björn före mig, men så här ser mitt inlägg ut.

Jag tycker att detta egentligen är en fråga som stäcker sig bortom nybörjarspaltens vara eller icke vara. I slutändan handlar frågan om vad ska BF vara för en förening.

Personligen anser jag att BF ska vara en branschorganisation för företagare!
Där med bör biodlingsföretagandet alltid stå i centrum.
Tyvärr är det inte riktigt så jag uppfattar BF alla gånger...

Lars Andersson frågar om vi inte ska vara rädda om våra nybörjare.
Det ska vi naturligtvis vara och därför finns det en hel avdelning för detta i medlemsforumet. En av skillnaderna mellan den öppna delen och avdelningen för medlemmar är att det mer sällan blir urspårade diskussioner inne på medlemmarnas avdelning. När diskussionerna hålls på en högre nivå är det till nytta för alla.

Som Anders skrev så finns SBR till för dem som vill bedriva sin biodling mer hobbymässigt. De har massor med kurser och idéer för dem som vill hålla på med biodling på hobbynivå. Är man nybörjare men inte tillräckligt intresserad av företagande för att betala några futtiga hundralappar per år för att vara medlem i BF finns det massor med alternativa sätt att hitta svar på sina frågor. Det finns en uppsjö av forum på nätet som handlar om biodling från ett mer hobbyartat perspektiv och dessutom finns ju alltid möjligheten att uppsöka ett Bibliotek för att hitta svar på sina frågor.

BF bör vara en förening som precis som namnet antyder har fokus på biodling i yrkesmässiga former.

Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 nov 2009, 14:30 »
Det känns som om föregående inlägg har besvarat frågorna.
Jag vill bara säga att jag har absolut inget i mot nybörjare ellar hobby biodlar. Är själv väldigt aktiv i lokalföreningen. Vi har smält vax i dag :).
Tycker det är roligt att diskutera biodling på en liten lägre nivå med biodlare som inte har samma vinstkrav. Har själv hållit i några nybörjar kurser.
Men som Micke,Björn och Dan skriver så är det här lite fel forum för sådana frågor.
MVH Anders Wizping

Utloggad Gideon Önnestam

• Antal inlägg: 189
« Svar #14 skrivet: 08 nov 2009, 21:17 »
Som jag ser det så finns det många aspekter i den här frågan.
Det är kanske inte så här enkelt att så att säga sparka ut en hel grupp från forumet.
En hel del av verksamheten i BF är beroende av bidrag och det är vad jag förstår inga små summor som det rör sig om.
Alla sådana här bidrag bruka vara villkorade att verksamheten ska vara öppen för alla.
Så min fråga blir. Är ni villiga att ta konsekvenserna som det kan dra med sig att isollera gruppen Biodlings Företagarna?
BF kommer i ett synnerligen dåligt förhandlingsläge när det gäller diverse stöd till verksamheten. Och som jag ser det så är det helt självförvållat.

Det kan bli så här att alla som upplever att BF inte längre är deras förening dom hoppar av och BF blir mindre än hälften så stor. Hur ska ni då förklara att ni behöver så och så mycket pengar till t.ex  Gadden.
Nej mina vänner! Kom ner på jorden! Och var rädda om "småfolket!
Gideon