Författare Ämne: Varför har styrelsen beslutat att stänga nybörjarfrågor ?  (läst 9276 gånger)

Anders Wizping

• Gäst
SV: Varför har styrelsen beslutat att stänga nybörjarfrågor ?
« Svar #15 skrivet: 08 nov 2009, 23:02 »
Hej Mikke!
Jag ska försöka svara på dina frågor.
Jag är yrkesbiodlare.
Har levt på min biodling i 8 år nu.

Jag har haft bigårdar som gett 200kg i snitt även om det är väldigt ovanligt.

Jag vet absolut inte allt om biodling.
Långt där i från.
Men det har gått bra i alla fall ;)

Jag svarar gärna på frågor om biodling och gör det ofta oxå.
Om jag har rätt eller fel får andra avgöra.

Men jag kan tycka att vissa frågor inte riktigt hör hemma här.
Det här är trots allt en yrkesförening.

Vi har två orginasationer i Sverige SBR som är en hobby förening även om dom nyligen har startat en yrkessektion och BF som är en ren yrkesförening och om jag förstått saken rätt är du inte medlem i BF och kan igentligen inte ställa några krav på vad vi ska ha på vårat forum.

Men som medlem kan du ta upp dom här frågorna på vårat årsmöte i februari.

Jag tycker inte att vi sågar av den gren vi sitter på.
Yrkes biodling i sverige växer så det knakar många har stora planer tack vare BF tycker jag och vi fortsätter att hjälpa till med så mycket vi kan.
Men att vi skulle börja värva nybörjare och starta nybörjar kurser i BF regi.
Det tror jag aldrig kommer att hända.
MVH Anders Wizping

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 nov 2009, 23:07 »
Giddeon!
Då borde ju SBR ligga riktigt illa till dom stängde ju ner hela sitt forum när dom inte gillade vad som skrevs.
Ialla fall var det förre ordförande i SBR förklaring när jag frågade varför ::)

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 nov 2009, 23:56 »
Borde inte detta beslut ha tagits på ett årsmöte så att bemötandet hamnat i en annan sits.
Att det före kommit ett par provocerande frågor borde ändå inte rendera nedstängning.
Vreden över ett par frågor har drabbat massan.

De som ställde frågan är nog int ens nybörjare, utan bara provocerare.

Detta hände på Buckfast forumet, mycket underliga saker läste man där som inte hade beröring med biodling över huvudtaget.

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #18 skrivet: 09 nov 2009, 00:01 »
LEKA SNÄLT I SAND LÅDAN ANNARS FÅR NI STRYK  ;D

Bara sköjar.. När de små leker i sand lånda tittar de på och ser upp till de stora farliga och ibland skjysta pojkar/flickor.

De små avundas de stora och vill va med och leka de häftiga lekar även om de inte behärskar allt vill de vara med se på och lära sig mer. Ibland till de storas  >:( förtret. >:(

Det STORA PROBLEMET med BF är att de sitter på en stor kundskaps bank och alla små glin :P mig :P inkluderade vill åt deras kundskap...!! :) :)

När man har varit in på olika siter så slås man av att BF s uppläg och innehåll ligger långt före de flesta andra.
Naturligtvis söker man sig till det ställe som är mest kompetent på bi fråger..

Själv klart ska BF vara ett Företags föreningen och rikta sig mot  företagare + de som vill utöka från sina 2 samhällen och tag steget för en mer rationnell bi skötsel och så igenom bli företagare...

Men man kanske kunde behålla ett litet hörn för små glin som dricker upp mjölken , äter upp gröten och en dag vill oxå vara en av de stora tuffa grabbarna i sand låda  ;)  ;)  ;)

mvh små glinet edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Mija Björkroth

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 09 nov 2009, 07:57 »
Snälla!
Styrelsen har nu beslutat att ta bort nybörjarfrågorna under det öppna forumet och vi har förklarat vår ståndpunkt, acceptera nu detta och sluta upp med att argumentera om detta.
Biodlingsföretagarna är och skall förbli en förening FÖR företagare.

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #20 skrivet: 09 nov 2009, 09:21 »
Snälla!
Styrelsen har nu beslutat att ta bort nybörjarfrågorna under det öppna forumet och vi har förklarat vår ståndpunkt, acceptera nu detta och sluta upp med att argumentera om detta.
Biodlingsföretagarna är och skall förbli en förening FÖR företagare.

Vad är nu detta, har ni svårt att förstå oss som blivit avstängda från viktiga frågor.
Frågorna hamnar säkerligen på BF:s andra forum.
Och då blir nog mången trampad på tårna eftersom "nybörjarforumet" skapade sådan avsky.

Men visst vi som inte passar in i BF:s heliga rum kanske ska tänka om och ägna oss åt något annat forum. Ska man vara medlem för att bara få statusen storbiodlare?

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 09 nov 2009, 09:32 »
Hur är det nu kan man annonsera på köp och sälj utan att vara medlem.

Då kanske det går att spara medlemsavgiften i stället.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 09 nov 2009, 14:40 »
Det är väl ingen som hindrar er från att ställa frågor.
Ställ dom på allmänt forum i stället bara så var det löst ;)
MVH Anders W

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #23 skrivet: 09 nov 2009, 16:08 »
 :D :D :) :D :D ;D :D :D ;) :D :D :) :D :D ;D :D :D ;D :D :D ;) :D :D :) :D :D ;D :D :D :) :D :D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Gideon Önnestam

• Antal inlägg: 189
« Svar #24 skrivet: 09 nov 2009, 18:47 »
Anders skrev!

Giddeon!
Då borde ju SBR ligga riktigt illa till dom stängde ju ner hela sitt forum när dom inte gillade vad som skrevs.
Ialla fall var det förre ordförande i SBR förklaring när jag frågade varför:

Du har helt rätt i den synpunkten! Men du kan vara glad att du fick svar från den mannen. Det fick inte jag när jag ställde en annan fråga!
Han kanske inte gillade frågan!!
Hälsningar
Gideon

Utloggad Lars Blomberg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 32
« Svar #25 skrivet: 09 nov 2009, 20:26 »
Om jag inte kommer ihåg fel överflyttades SBR-forumet till Biram.se som är ett utmärkt forum många av de som skriver här är även aktiva där.

Lars Blomberg

Utloggad Jonny Augustsson

• Antal inlägg: 5
« Svar #26 skrivet: 17 nov 2009, 11:34 »
Hej,

kanske skall räta ut några frågetecken angående "systerorganisationen" SBR och deras forum.

Som en del kanske vet har undertecknad varit Webmaster för SBR under nio år. Att ha med ett forum har varit min sak. Efter mycket diskussioner startade Diskussionsramen på SBR och det skulle tydligt stå att SBR inte tog något ansvar för svaren. Jag skötte forumet helt själv, även om Nils-Erik P. även tillhörde de som senare ansåg att det borde finnas. Nils-Erik var senare Webredaktör och ansvarig utifrån SBR styrelse.  Det var ändå jag som så att säga stod till svars om det var något "missljud" på forumet.

När jag så fick packa ihop efter nio år frågade jag om jag kunde ta med mig Diskussionsramen till Biram, detta var inga problem.

Därför lever Diskussionsramen kvar på Biram.se med de frågor och svar som blev under den tiden.
Vissa har försvunnit i flytt och andra pga att de var för få. Mina beslut.

Så nu vet ni det, att SBR har i princip aldrig haft något forum. Det har funnits en "parasit" som levt i god symbios med resten av samhället.  ;)