Författare Ämne: bifor  (läst 21613 gånger)

Utloggad Monica Larsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 335
    • Honungsgården på Bjäre
bifor
« skrivet: 16 nov 2009, 19:43 »
Hej
vad tycker ni om bifor? Viket är bäst och mest ekonomiskt socker eller bifor?
hur mycket bifor går till ett samhälle som invintras på dadant, räcker en span på 16 kg bifor?

Utloggad Lars Pettersson

• Antal inlägg: 14
SV: bifor
« Svar #1 skrivet: 16 nov 2009, 22:29 »
Hej.
Bifor är en ca 75% inverterad sockerlösning. 1L Bifor väger 1,33kg och inehåller i torrsubstans 1kg socker. (0,33L Vatten).

Om man normalt invintrar ett bisamhälle på 18 kg socker uppblandat med vatten så motsvara det 18*1,33=23,94kg Bifor alt 18L Bifor.

kostnad:
Bifor      23,94kg *6,40kr/kg ca 153 kr
Socker   18kg * 7,85kr/kg ca 141kr
Alltså är det ca 12 kr dyrare/samhälle att invintra med socker än Bifor, men då skall man inte glömma att de flesta foderlådor inehåller 18L och behöver bara fyllas en gång.

Nämda priser är ca priser då det är månads pris på socker och priset styrs från Eur/Sek och regleras varje månad. Priserna är exkl moms.

Vissa säger att inverteringen i Bifor är så positiv för bisamhället att 1kg Bifor skall jämföras med 1kg socker. Sanningen vet jag inget om men tycker det vore något att ta reda på som ett EU projekt för den som är sugen. Det spekuleras också i om övervintringen är bättre med Bifor men?? Om det är så så är Bifor rena vinsten.

Summan av det hela är kanske den att det är mycket upp till varje enskild honungsproducent vad som passar en bäst. Själv har vi invintrat dryga 400 samhällen på Bifor och dryga 100st på socker i år. Skall se om vi kan märka någon skillnad i vår.

Ha det gott!
MVH
Lars.P
LP:S Biodling AB

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 nov 2009, 22:31 »
Hej Monica!
Vilket som är bäst är nog en smak sak.
Det påstås att bifor ska vara bättre. Om det är så vet jag inte.
Jag använder båda och har inte märkt någon större skillnad.
Bifor är något dyrare allra helst om man inte kan lyfta momsen som är 25%.
Men den är enkel att hantera tyvär räcker inte riktigt en hink. Jag brukar ge en och en halv hink. 16kg bifor motsvarar 12kg socker.

Socker är billigare men kräver lite mer utrustning.
Jag har en 900l mjölktank med en blandare så jag kan blanda till 700kg socker åt gången.
Ska man blanda många ton så blir det en liten slant man sparar.

MVH Anders Wizping

Utloggad Lars Höglund

• Antal inlägg: 129
« Svar #3 skrivet: 17 nov 2009, 08:19 »
Som jag ser det är största fördelen med Bifor, att den kräver mindre hantering och den innehåller låg vattenhalt.
Med låg vattenhalt (25 %) är det lite vatten som måste avdunstat innan den kan lagras i kupan (~18 % vatten). För att avdunsta vatten krävs energi och det tar bina från fodret. Alltså du kommer att ha mer vinterfoder i kupan med samma mängd "socker" om du använder Bifor än med traditionell sockerlösning (34 % Vatten).

Sen borde det vara fördel att drivfodra med Bifor+vatten på våren eftersom Bifor är delvis inverterat och med det sliter det mindre på biet, vilka ofta är slitna då.

Tyvärr är detta bara vad jag anser och tror, har inte hittat så mycket studier om detta ämne.
Så jag håller med LP om att detta är ett givet EU-projekt att jämföra de olika alternativen för att få klarhet vad som är att föredra ur hälsosynpunkt och ekonomi.

//Lars

Goran

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov 2009, 09:45 »
Hej!
Frågan gäller inte om bifor men en liknande produkt apifonda.

Använder denna i parningskupor, tillsättningsburar och som nödfodring ovanpå samhällen tidig vår.

Tidigare var denna produkt väldigt hanterbar, inget kladd.
De senaste åren har denna produkt varit väldigt kladdigt t.o.m. delvis rinnande  på vissa ytor. Risk finns också att drottningarna fastnar.
Har inte fått något tillfredställande svar från försäljningsställena.

Mitt antagande är att det har med förvaringstemperaturerna att göra.
på paketen står jämn förvaringstemperatur och minst +10 C.

Använder någon denna produkt i Sverige och hur ser den ut?
Gärna rekommendation varifrån man får bra produkt.

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov 2009, 13:08 »
kostnad:
Bifor      23,94kg *6,40kr/kg ca 153 kr
Socker   18kg * 7,85kr/kg ca 141kr

Jag använder 17,5 kilo till ett fullstort samhälle, men det påverkar ju inte ditt sätt att se. Bifor är ju 12 kronor dyrare per samhälle.

Tidsåtgången för att blanda socker själv är försummbar, blandar 5 säckar åtgången.

Övrigt arbete är nog lika artat alltså spar jag 12 kronor per samhälle.

12kr/samh.*70 Samh.=840kronror= 21 kilo honung, nästan en hin honung spar jag. Sitter kvar på kontot. Bina fixar ju sockerblandningen till 85%-igt foder själva.

Bifor är nog en restprodukt i sockerhanteringen som bara kan säljas till våra bin?! Bara gissar vet ej.

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 nov 2009, 13:12 »
Hej!
Frågan gäller inte om bifor men en liknande produkt apifonda.

Använder denna i parningskupor, tillsättningsburar och som nödfodring ovanpå samhällen tidig vår.

Tidigare var denna produkt väldigt hanterbar, inget kladd.
De senaste åren har denna produkt varit väldigt kladdigt t.o.m. delvis rinnande  på vissa ytor. Risk finns också att drottningarna fastnar.
Har inte fått något tillfredställande svar från försäljningsställena.

Mitt antagande är att det har med förvaringstemperaturerna att göra.
på paketen står jämn förvaringstemperatur och minst +10 C.

Använder någon denna produkt i Sverige och hur ser den ut?
Gärna rekommendation varifrån man får bra produkt.

Har du kollat datumet på förpackningen, kan den vara lite gammal men ändå inte passerat bästföre datum.

Kan eventuell förvaring innan du köper den förklara att den blir lite rinnig.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 nov 2009, 15:06 »
Jag har oxå mäkt att den har blivigt lösare sista åren >:(

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 nov 2009, 18:19 »
Apifondan har tendens att hårdna i öppen förpackning efter ett tag.

Kan det vara lösningen för dig.

Man kan ju inte ha apifonda i utätningsburar, då fastnar drottningen absolut.

Till det så finns annat foder.

Utloggad Monica Larsson

• Honungsgården på Bjäre
« Svar #9 skrivet: 17 nov 2009, 21:14 »
Stort Tack till alla!
Lars, vad menar du med forskning i EU projekt ,hur kan man komma dit och vad innebär detta.
Hälsningar
       Monica

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 nov 2009, 00:16 »
Det är större fördel att på våren ge dem 50%-ig sockerlösning, vad händer.

De måste tömma tarmen på det vatten de får isig, fördel?

Ev. parasiter tex nosema följer med avföringen och ev sporer av yngelröta.

För sporer av yngelröta uppträder i liten mängd i de flesta bigårdar idag.

Bisamhället klarar den lilla mängden utan att yngelrötan bryter ut.

Goran

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 18 nov 2009, 10:18 »
Jag har oxå mäkt att den har blivigt lösare sista åren >:(

Hej igen! Var ute på nätet och läste om apifonda. Där står att den skall förvaras i konstant temperatur och över + 15 C. Fick bekräftat av en redskapsförsäljare att den hos dem förvaras i kallager. Så det är säkert där problemet ligger. LP eller någon annan som säljer Apifonda kan säkert bekräfta om jag har rätt eller fel.
Tidigare gjorde jag hela årets behov i degmaskin av pudersocker och honung,men eftersom risken att få yngelrötesporer från honung i dag är stor, är detta inte att rekommendera. Kanske man kunde ersätta honungen med fruktsocker som också binder vatten.

Utloggad Monica Larsson

• Honungsgården på Bjäre
« Svar #12 skrivet: 18 nov 2009, 10:33 »
Bifor®
Det bekvämaste fodret för övervintring
Till skillnad från en vanlig sockerlösning innehåller Bifor inverterat socker som bina inte behöver bryta ned i tarmen. Det minskar risken för kontaminering, sjukdomar och vintertapp. Framställningsprocessen för Bifor säkerställer att den inte kristalliseras.

Bifor innehåller hela 75% socker. Det är också viktigt när du ska jämföra priser!

Med Bifor går dina bin en tryggare vinter till mötes.

Den här hittar jag på  NORDIC SUGAR

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 nov 2009, 10:55 »
Bifor är nog den produkt som är i behov av upprepad reklam för att överleva.

Föträffligheterna är nog försummbara.

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 nov 2009, 11:01 »
I dag innehåller pudersocker ett medel för att det inte skall klumpa ihop sig, detta medel är inte bra för våra bin.

Har läst detta någonstans, kan inte referera till vad det kommer ifrån.

Kan kanske ha innebörden av negativ reklam, riktat till oss biodlare vem vet.