Författare Ämne: bifor  (läst 21661 gånger)

Utloggad Freddy Duwe

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 979
SV: bifor
« Svar #30 skrivet: 25 nov 2009, 20:11 »
På Mats Larssons inlägg, lite högre upp här, angående pumpning av Bifor, så är det fråga om vilken sorts pump man använder. Jag har aldrig pumpat Bifor själv, men jag tror mig veta att foderpump nr 114660 i LP/Swientys katalog är avsedd för att pumpa bifor med. Den är visserligen dyr, men den håller säkert avskrivningstiden ut och åtskilliga år däröver.

Utloggad Mats Larsson

• Antal inlägg: 95
« Svar #31 skrivet: 27 nov 2009, 08:44 »
Hej Freddy.

Visst är det så att det hänger på utrustningen. Vi har en bensindriven pump på 4 hk som har ett bra tryck annars men här stod det, i stort sett, helt stilla.

Fick berättat för mig att det inte skulle gå av en man som har använt bifor ett antal år men tänkte att pumpen nog var kraftigare än den var.

mvh     mats

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #32 skrivet: 28 nov 2009, 17:36 »
I dagsläget är nog det enda sättet att pumpa Bifor riktigt effektivt att värma upp palltanken till typ 30 grader. Men det blir ju också ett extra moment som dessutom inte är helt gratis.

Men jag har hört rykten om att en ny variant av Bifor som har mycket lägre viskositet är på väg ut på marknaden.  8)

Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Lars Höglund

• Antal inlägg: 129
« Svar #33 skrivet: 28 nov 2009, 20:54 »
Själv använder jag en kugghjulspump med en elmotor på 2,2 kW. Den pumpar runt 50 liter/min om lösning är runt 15°C. Så det går att pumpa Bifor bara man får tag i pump som är anpassad för pumpa vätskor med hög viskositet.

//Lars

Utloggad Mats Larsson

• Antal inlägg: 95
« Svar #34 skrivet: 11 dec 2009, 15:55 »
Hej på er alla.

Har idag fått mig till livs att Swienty har en ny foderpump i sortimentet, mer eller mindre gjord för segt foder såsom kall Bifor. (nr114675)
Kostar ett par spänn men som Freddy sa högre upp, håller den en halv livstid blir det inte så vansinnigt dyrt...

mvh         mats

Utloggad ola amby

• Antal inlägg: 215
« Svar #35 skrivet: 14 dec 2009, 20:12 »
Hej!
Det är inte svårt att låta bli att använda Bifor när man ständigt hör eller läser om de ständiga besvären med det fodret. Jag tycker det är märkligt, att man måste krångla till det för sig när det är både  enklare och billigare med socker.
Hälsn ingar
Ola