Omröstning

Är import av bin och drottningar värt risken??

Ja import är värt risken
13 (14.6%)
Nej riskerna med import är för stora
76 (85.4%)

Antal personer som röstat: 82

Författare Ämne: Import!  (läst 25077 gånger)

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
SV: Import!
« Svar #60 skrivet: 30 mar 2010, 15:11 »
Detta är reglerna som gällt fram till nu http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2003D0881:20050207:SV:PDF, Import från tredjeland var lika reglerat då som nu.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 30 mar 2010, 15:50 »

Ja Anders,
det är förbjudet att importera paketbin nu.

Micke

Vad irriterad jag blir på det här. Du vet mycket väl att det var all import eller (införsel om vi nu ska märka ord) jag menade.
Förstår att ni tyckte det här var roligt.
 Det här utspelet skapar ju inte bättre förutsättningarna för vårt fortsatta styrelse arbetet :(
Om jag nu ska forsätta.  Känns inte rätt att sitta med i en styrelse som sysslar med Import när en stor majoritet av medlemmarna och expertisen på bisjukdommar tar avstånd från det.
Anders

Lars Andersson

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 30 mar 2010, 16:34 »
Mikael

Barometern ovanför denna site talar ju klarspråk, vi vill inte ha in bin från länder utanför, gäller ju även EU hoppas jag.

De flesta är nog beredda att sätta Sverigei karantän, neka införsel även från övriga EU-länder, när det gäller bin.

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #63 skrivet: 30 mar 2010, 16:42 »

Hej Anders!
Det är klart du ska sitta kvar, dina kvaliteter och åsikter behövs verkligen i styrelsen.
Ingen av oss i styrelsen som importerar har gjort några försök att smyga med detta. Det faktum att vi importerar var känt långt innan det blev tal om styrelsearbete för Lennart och mig.
Jag förstår att du tyckte att det var en lek med ord, men jag använde de ord som stod i ett brev jag fick av Tervell i går. Jag har frågat henne om jag får lägga ut brevet här, men inte fått något svar än.

Vi har en väldigt tät och bra dialog med expertisen både på SJV och SLU. Jag hoppas precis som du att morgondagens möte om import i referensgruppen kommer att bli konstruktivt och bra.

Curt, du har nog lite fel i ditt påstående. Tyskarna hann få in sina importerade paketbin innan den 12 mars i år och det var inga problem. Tervells brev tyder också på att vi gjort en riktig bedömning av att det tidigare gått bra att importera paketbin, även om det varit svårt att övertyga exportörerna att sälja till oss.

Micke

Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
« Svar #64 skrivet: 30 mar 2010, 16:55 »

Curt, du har nog lite fel i ditt påstående. Tyskarna hann få in sina importerade paketbin innan den 12 mars i år och det var inga problem. Tervells brev tyder också på att vi gjort en riktig bedömning av att det tidigare gått bra att importera paketbin, även om det varit svårt att övertyga exportörerna att sälja till oss.

Micke

Är du så säker på att det gått riktigt tillväga?
http://www.bmelv.de/cln_172/SharedDocs/Standardartikel/Landwirtschaft/Tier/TierHandelTransport/Gesundheitszeugnisse/Bienen.html