Författare Ämne: SBR standardbotten  (läst 18103 gånger)

Utloggad Per Henrik Magnusson

• Antal inlägg: 47
SBR standardbotten
« skrivet: 24 feb 2010, 17:22 »
Jag håller på att snickra några standardbottnar. Är det någon som ha erfarenhet av dom, bra eller dåliga? Det skulle vara perforerad plåt med 3mm hål men jag har 5mm, gör det något tror ni? /PH

Utloggad Curt Augustsson

• Antal inlägg: 96
SV: SBR standardbotten
« Svar #1 skrivet: 28 feb 2010, 13:21 »
Jag har varit med om utvecklingen av SBR Standardbotten. Har använt den under flera år och är nöjd med den. Hålen i din plåt är för stora. Meningen är att den skall vara bität. Ett spärrgaller har avståndet 4,2 mm mellan trådarna, och det är inget större hinder för arbetsbin.

Klims

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 feb 2010, 22:46 »
Jag testade tva bottnar forra aret. (Anvander dator med engelsk tangentbord). Jag blev inte speciellt positivt overraskakd. Tycker tratjockleken ar for tunn och smal, sa man maste vara for noga med placering av kupan ovanpa. Med sa lite gods kanns det ocksa risk for att botten viker sig efter nagra ar, speciellt med god skord.

Sag dock att de hade forbattrat designen till iar och okat pa dimensionerna sa ska kanske testa igen.

Utloggad Wilhelm Ydrestål

• Styrelsen
  • **
  • Antal inlägg: 195
« Svar #3 skrivet: 01 mar 2010, 20:09 »
Tyckte från början när den kom att den inte var helt genomtänkt och mycket riktigt har bottnen nu ändrats. Lite synd för dem som köpt standardbottnar, de tvingas använda olika sorter om de vill komplettera med fler... Mitt motto är att allt material jag har ska vara lika, har man olika är det rätt som det är något som inte passar, onödig irritation och tidåtgång...

Ska själv snickra om mina nuvarande bottnar med inspiration av standardbotten..

Med 5 mm maskor kommer bina troligtvis städa av nedfallet, det är ju inte riktigt meningen...

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #4 skrivet: 01 mar 2010, 22:08 »
Botten har fått en list på sidorna för att göra den lättare att lyfta, det har inget med funktionen att göra. Vi hade med den från början men ansåg den onödig. Någon risk för att botten inte skulle klara lasten från en god honungsskörd föreligger inte. Den är förvisso tillverkad av trä och kräver naturligtvis ett visst underhåll för att inte ruttna.

« Svar #5 skrivet: 03 mar 2010, 20:29 »
Hålen är 5 mm men jag tycker att det ser omöjligt ut för ett bi att komma igenom. Är ni säkra på att dom gör det? Jar tänkte om spärrgallret 4,2 mm på ett håll så har dom ju obegränsad bredd när dom ska ta sig igenom, här är det ju runda hål. Jag får väl prova, annars blir det till att skaffa ny plåt :-\.
 Det verkar svårt att få tag i 7 mm skivor till kassettbotten som är väderbeständiga vet ni vilka skivor som sitter i bottnarna som säljs?

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #6 skrivet: 03 mar 2010, 22:45 »

Det verkar svårt att få tag i 7 mm skivor till kassettbotten som är väderbeständiga vet ni vilka skivor som sitter i bottnarna som säljs?
Den folierade skivan kallas lantbruksplywood. Får du inte tag på 7 mm så använd 9 mm.

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 332
« Svar #7 skrivet: 04 mar 2010, 18:54 »
En fråga bara: vad har SBR-botten med yrkesmässig biodling att göra? Någon kan ju få för sig att denna botten används av yrkesbiodlare, eftersom ni propagerar för den här.

Dan

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #8 skrivet: 04 mar 2010, 19:08 »
En fråga bara: vad har SBR-botten med yrkesmässig biodling att göra? Någon kan ju få för sig att denna botten används av yrkesbiodlare, eftersom ni propagerar för den här.

Dan
Intressant inlägg! Vem propagerar för SBR Botten? Här svaras på frågor om den samma. Varför skulle den inte duga för en större biodling? Hur ser din botten ut, som tydligen är avsedd för yrkesbiodling?

Utloggad Dan Levin

« Svar #9 skrivet: 04 mar 2010, 19:31 »
I min biodling med 300 + samhällen så spelar ekonomi och ergonomi ganska stor roll. Därför skulle aldrig en tung och svindyr botten utvecklad av hobbybiodlare för hobbybiodlare kunna komma i fråga, lika lite som trågkupor, lågnormalramar, foderballonger eller något annat som hör hobbybiodlingen till.

Utloggad Curt Augustsson

« Svar #10 skrivet: 04 mar 2010, 21:54 »
I min biodling med 300 + samhällen så spelar ekonomi och ergonomi ganska stor roll. Därför skulle aldrig en tung och svindyr botten utvecklad av hobbybiodlare för hobbybiodlare kunna komma i fråga, lika lite som trågkupor, lågnormalramar, foderballonger eller något annat som hör hobbybiodlingen till.
Bilderna på din hemsida visar väl inte på några bottnar som utmärker sig vad det gäller vikt i alla fall. Att den som utvecklat SBR botten inte är yrkesbiodlare kan väl knappast ha med saken att göra. Det som är viktigt med en botten är dess funktion och livslängd.

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #11 skrivet: 05 mar 2010, 01:40 »
kära nån , lek snällt i sand lådan  ;)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

« Svar #12 skrivet: 05 mar 2010, 19:46 »
Ja det var hemskt va Dan är arg... :o

Utloggad Dan Levin

« Svar #13 skrivet: 06 mar 2010, 14:34 »
Jag är inte arg, däremot blir jag trött av att se Biodlingsföretagarnas forum vattnas ut till att bli ett hobbyforum, gång efter annan, och jag brukar ödmjukast påtala detta fenomen, och få på skallen för det. Det bjuder jag på. Det är ju så att en hobbybiodlare kan anamma i princip alla yrkesbiodlingens metoder och material, och tjäna på det, medan det omvända inte är möjligt. Därmed inte sagt att den ena eller andra formen av biodling är bättre eller av mer värde än den andra. Men när biodlingen är en hobby, som för de allra flesta, då kan man hitta på fantastiska bottnar och kupkonstruktioner, eller t.o.m egna ramformat, glädjen blir bara större i bigården och snickarboden, månadslönen eller pensionen trillar in på kontot varje månad ändå.

När man  däremot försörjer sig själv som företagare, gäller helt andra förutsättningar, som t.ex att få betalt för sina investeringar och för nedlagt arbetstid. Då funkar det  inte att jobba med olönsamma material eller arbetsmetoder, lika lite inom biodlingen som i någon annan bransch. Om t.ex SBR-bottnen eller en elektrisk biborstningsmanick duger i en  biodling som man skall leva på kan nog var och en bedöma efter eget huvud.

SBR hade tidigare ett eget forum, det lades ned av administrativa skäl har det sagts mig. Det kan jag bli lite arg på, man  lämnade ju sina medlemmar i sticket på nätet. Av inläggen här att döma så är det ju uppenbart att SBR behöver komma igång med sitt forum igen. Inom SBR finns ju dessutom en näringsbiodlargren, och man vill få folk att bli yrkesbiodlare, så kompetensen måste ju var hög idag. Kan inte någon som har kontakter i SBR se till att det forumet startas upp igen?

Utloggad Thomas Ekström

• Antal inlägg: 27
« Svar #14 skrivet: 06 mar 2010, 21:04 »
Varför finns det ett öppet forum  på BF, om ni inte vill ha med vanliga småskaliga biodlare att göra så är det ju bara att stänga forumet.
Ni få sk Yrkesbiodlare har ju medlemsforumet.
Dan Levin lugna ner dig.
Utan oss småskaliga biodlare skull detta forum vara dött.
Jag har full respekt för att din biodling måste gåihop ekonomiskt,men du behöver ju inte kasta skit på oss andra för det.