Författare Ämne: SBR standardbotten  (läst 18144 gånger)

Utloggad Eva Andersson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 79
  • Sommar och Sol.
SV: SBR standardbotten
« Svar #30 skrivet: 22 apr 2010, 17:19 »
Det är ju så att en hobbybiodlare kan anamma i princip alla yrkesbiodlingens metoder och material, och tjäna på det, medan det omvända inte är möjligt. Därmed inte sagt att den ena eller andra formen av biodling är bättre eller av mer värde än den andra.

När man  däremot försörjer sig själv som företagare, gäller helt andra förutsättningar, som t.ex att få betalt för sina investeringar och för nedlagt arbetstid. Då funkar det  inte att jobba med olönsamma material eller arbetsmetoder, lika lite inom biodlingen som i någon annan bransch.

Inom SBR finns ju dessutom en näringsbiodlargren, och man vill få folk att bli yrkesbiodlare, så kompetensen måste ju var hög idag.
Hej.
Vad använder du för kuppor och bin för att få ut maximalt av dina samhälen.
Då jag är på väg att ta mina första staplande steg inom området så vill jag sikta på bra, hålbar, ergonomisk och ekonomisk första utrustning.
Jag kan tänka mig att när man har börjat med en sort utrustning, för att sedan byta upp sig så stannar man ofta kvar i provisorium.
Jag kommer nog inte köpa nytt med en gång men jag vill prova på detta under bästa möjliga förutsättningar.
Ett gott skratt i goda vänners lag förlänger livet

erk

• Gäst
SV: SBR standardbotten
« Svar #31 skrivet: 18 maj 2010, 17:31 »
Vad du kan göra är att limma ihop två masoniteskivor, gärna oljehärdade, den släta sidan synlig. Det blir lite drygt 6 mm vilket passar bra.