Författare Ämne: Universalbotten - en idebok  (läst 39478 gånger)

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
Universalbotten - en idebok
« skrivet: 20 maj 2010, 16:58 »
Jag har (med hjälp av många tipsare) samlat ideer om hur man kan modifiera Universalbotten. Det är många mer eller mindre bra ideer och du plockar dem du tror funkar för dig och ignorerar resten. Själv är jag helt såld på ombockningen av bakplåten och skall testa golvet för värme och skydd på dubbelavläggarna.

"Denna botten i hård cellplast till bikupor utvecklades 1999 inom EKOBI av Torgny
Berglund mfl. Det togs fram en gjutform och nu har den producerats i tusental. Den
är uppskattad för sitt pris och mångsidighet, dock kritiserad för att vara märklig med
två fluster och ett galler baktill som lossnar.
Det som gör denna botten intressant är att den mycket enkelt går att modifiera, i mina
ögon är den en ovanligt lyckad prototyp. Den är alltså inte färdigutvecklad. De
upplevda nackdelarna är faktiskt styrkor om man tar några minuter att lägga till det
som saknas. Då blir den helt anpassad till det egna behovet.
Här presenterar jag en mängd förslag på hur man kan ta universialbotten hela vägen.
En del har jag kommit på själv, några av dem är testade medan många förslag är
andras ideer. Du tar till dig det som du tycker verkar vettigt och ignorerar resten. Du
kan bidra genom att tipsa mig eller göra en egen version.
Jens Larsen, 2010-05"

[bifogad fil raderad av administratör]

Andreas Grönlund

• Gäst
SV: Universialbotten - en idebok
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2010, 09:31 »
Tack för fina tips, det om dubbelavläggarbotten var en bra idé.

Själv har jag på några bottnar hyvlat ner en bräda med bredd 125 mm till 17 mm tjocklek och placerat i den undre flusteröppningen som därvid stängs. Den fungerar som flusterbräda, bina landar på den och promenerar enkelt in genom den övre smala öppningen in i kupan.

Utloggad Jens Larsen

SV: Universialbotten - en idebok
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2010, 21:37 »
Tack för tipset Andreas!
Jag tar med det i framtida versioner. Posta gärna foto (eller mejla mig om du föredrar det).

Utloggad Jens Larsen

Universalbotten – en idebok
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2010, 13:01 »
Ny version, några rättstavningar, fler tips.

Utloggad Jens Larsen

SV: Universalbotten - en idebok
« Svar #4 skrivet: 24 nov 2010, 20:43 »

Utloggad Thomas Rafstedt

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 693
« Svar #5 skrivet: 24 nov 2010, 22:33 »
Hej Jens
JAg tycker dina ideer med Universalbotten är mycket bra. Jag har den bottnen till större delen av mina kupor och här får jag intressanta nya ideer. Varför inte sätta in valda delar av din skrift eller hela i Gadden så fler få ta del av dem. Vi är ju många som har Universalbottnen.
Thomas

Utloggad Jens Larsen

« Svar #6 skrivet: 26 feb 2011, 16:37 »
Tack för alla tips jag får. Skicka gärna fler, i maj tänker jag ha 2011-utgåvan klar.

Idag skulle jag bocka om plåten på några universalbottnar för LN och upptäckte att de endast sticker in 28 mm. Detta är mina första LN bottnar och undrar om detta är en förändring?! Hur ser det ut på nya bottnar för Langstroth?

Orje

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 feb 2011, 18:23 »
Jag köpte nya universalbottnar för Langstroth i förra veckan och plåtarna sticker in ca 40 mm.

Utloggad Jens Larsen

« Svar #8 skrivet: 03 mar 2011, 23:42 »
Lars bekräftar att han har börjat byta till en mindre djup modell. Lite synd då ombockningen på sidan 5 i häftet även gör att gallret sitter bra. Lite kul att kanske bidragit till utvecklingen.

Utloggad Jens Larsen

« Svar #9 skrivet: 06 mar 2011, 22:14 »
Nytt tips:

Använd flusterlisten till att bända upp cellplasten i botten. Gör man som bilden visar blir infästningen svagt konisk och listen enkel att passa in.

(Listen på bilden har legat två veckor i en påse med 50% linolja, 50% lacknafta, torkat en vecka)

Utloggad Jens Larsen

« Svar #10 skrivet: 21 apr 2011, 09:06 »
Nu har jag fått fler tips och även kontaktat Torgny. I maj kommer år 2011 versionen. Det finns plats för fler tips och erfarenheter av de som står. E-posta eller PMa.

Utloggad Lars Rooth

• Antal inlägg: 21
« Svar #11 skrivet: 21 apr 2011, 17:03 »
Jag tar med glädje del av alla odlares erfarenhet av universalbottnar. Jag har dessa bottnar  på samtliga smh och tycker att det hitintills fungerat bra. Vi har de senaste veckorna rensat bottnar från döda bin och vid dessa tillfällen har jag upptäckt att nedre yngel lådan har rätt rejäla vildbyggen/vax kakor. Det överraskade mig något och därför får någon av er kunniga kollegor gärna ge ett råd hur jag förfar. Det sitter ju rätt mycket bin i dessa kakor och kanske också drottningen. Ska de få vara kvar eller ska de avlägsnas på något fiffigt sätt utan att bina försvinner. :-*

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #12 skrivet: 21 apr 2011, 23:21 »
Du kunde se till att de har ett ram att dra ut i nedersta lådan så kanske de bygger ut denne istället för vild bygge längst ner , eller ett ram uppe i kupan går nog bra oxå.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Jens Larsen

« Svar #13 skrivet: 22 apr 2011, 08:00 »
Boken innehåller idag två lösningar på det problemet, om man nu tycker det är ett problem. Årets version innehåller ytterligare en lösning, enklare än någonsin.

Ta gärna denna diskussion men försök hålla denna tråden till Ideboken; kritik och uppbyggliga tips/erfarenheter.

Utloggad Thomas Rafstedt

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 693
« Svar #14 skrivet: 22 apr 2011, 14:03 »
Skivan från Töreboda, som beskrivs av Freddy i boken, har ett problem nämligen att vaxmotten trivs i de avsnitt som bina inte kan städa ut mellan listens sidor och bottnen. Detta resulterar i att motten äter på bottensidorna och frodas där. Jag har tagit ut alla dessa skivor nu och skrapat rent från eventuella mott och annat skräp. Till Lars vill jag bara säga att skär bort allt detta vax direkt, ännu har inte bina börjat ta det i besittning, åtminstone inte hos mig. Nyfiken på din ännu enklare lösning på inläggsskivor.