Författare Ämne: invintring  (läst 13435 gånger)

Utloggad Henrik westberg

• Antal inlägg: 21
invintring
« skrivet: 29 aug 2010, 09:50 »
Hej Alla
Ännu en fråga från en nybörjare i sundsvall. Har tre samhällen, dock bara en foderlåda. gav första kupan socker för en vecka sedan trodde dom skulle dra ner det fortare, men det är fortfarande några liter kvar (av 20 kilo) Min fråga är nu: är jag sent ute? eller är det möjligt att flytta denna låda runt även om det dröjer ett par veckor till innan sista kupan får sitt så att säga. För vad jag förstår ska men ge dom allt på en gång och inte hålla på att flytta runt. är jag rätt ute eller? tacksam för svar, så jag kan sova gott om nätterna :)
MVH: Henrik (Sundsvall)

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 493
SV: invintring
« Svar #1 skrivet: 29 aug 2010, 16:24 »
Nej Du är inte fel ute men nästan, Man kan om man startar tidigt använda samma foderlåda till flera smh.
Men varför ställa Dej i detta problem ? Köp  fodelådor  så att det räcker till Dina smh.
Detta tänket att det biodling inte får kosta något hör inte hemma i en rationell biodling.

Utloggad Henrik westberg

« Svar #2 skrivet: 29 aug 2010, 16:54 »
ok, tack björn. men hur gör jag i år? bor i sundsvall och här finns det inte något ställe som säljer bi-redskap(affärsidee kanske) tror du det funkar med tiden om jag flyttar runt min ända låda.
//Henrik

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #3 skrivet: 29 aug 2010, 17:28 »
En tom sarg och plastpåse går lika bra som foderlåda. Köp de zip-lock påsar som har en "dragkedja" och blir täta. Fyll full och lägg på ramarna, gör några snitt med kniv uppepå och låt bina dra ner det.

Har inte testat det själv, många i USA gör så här.  Var det inte Freddy som sålde påsar för några år sen? Man kan ju ställa vilken balja som helst i en tomlåda över yngelrummet och lägga lite halm t ex i så de inte drunknar. Behövs inte dyra foderlådor om man bara har några samhällen...

--
P-O

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #4 skrivet: 29 aug 2010, 17:28 »
Ta en skiva (tex plywood ) gör en hål i mitten.

Ta en bifor hink och vänd uppoch ner = saken är biff.

Har du ingen bifor hink , fråga en kollega som har flera samhällen så har han säkert en och annan över.

Tänk på att sätta tomma särg runt hinken som isolering

Tänk på i framtiden att skaffa lite fler grejer + det är säkrast att invintra alla samhällen samtidigt i samma bi gård för att undvika risken för röveri.

Synd om samhällen skulle desamera sig själva inför vintern.

Lycka till hoppas det går bra .     mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Henrik westberg

« Svar #5 skrivet: 29 aug 2010, 18:28 »
Kanon! tack å´tack Tror jag provar med påsarna.javisst f..n ska jag köpa de grjer jag behöver. Trist att vi inte har någon som söljer bigrejer här uppe. frakten kostar, och alla inköp måste vara så planerade. men ,men ni har alldeles rätt
tack igen
//Henrik

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #6 skrivet: 29 aug 2010, 19:36 »
Om det är dyra frakter försök att gå ihop med flera andra och göra samköp så kanske ni spar en del.  :D
     mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #7 skrivet: 29 aug 2010, 20:14 »
Fyra godisburkar med lecakulor passar i en 3/4 sarg. Hela givan får plats på en gång. Lägg plast under och vik upp hörnen, annars flyttar klotet upp.

Foderlådor töms på några dagar och kan cyklas, med tajt logistik kan en låda säker betjäna fyra samhällen.

LP levererar fraktfritt till konferensen i februari och har även återförsäljare runt om i landet.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 493
« Svar #8 skrivet: 29 aug 2010, 21:39 »
POs och Jens förslag om balja eller godisburkar är väl det enklaste för Dej just nu. En glipa i täckbrädorna och spill en gnutta foder från glipan till och
upp i kärlet gör att bina hittar dit lättare. Glöm inte halmen eller lecakulorna  eller något annat " flytetyg" så bina inte dränker sej Att fylla på mer foder
kan man göra utan att allt är taget eller då det är tommt Bina dränker sej inte så länge de har något att klättra på

Utloggad Lasse Stensson

• Antal inlägg: 92
    • Solbacka bigård
« Svar #9 skrivet: 30 aug 2010, 01:26 »
Här finns det en film om invintring:

http://www.youtube.com/watch?v=ma_fu8J74dQ

Solbacka bigård

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 977
    • Lillabi
« Svar #10 skrivet: 30 aug 2010, 09:41 »
Freddy har plastpåsarna fortfarande.
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Rune Hedberg

• Lillabi
« Svar #11 skrivet: 30 aug 2010, 09:44 »
... bor i sundsvall och här finns det inte något ställe som säljer bi-redskap....
//Henrik
Trogsta Honung utanför Hudiksvall har biredskap.

Utloggad Sven-Åke Nilsson

• Antal inlägg: 50
« Svar #12 skrivet: 31 aug 2010, 10:46 »
Ser att flera råder folk att använda halm som "flytetyg" vid utfodring av bina.
Jag avråder att göra detta eftersom halmen under normala förhållanden inte  är ren. Den har varit utsatt för jord och damm vid tröskning och pressning.
Nej -  våra bin skall ha rent foder.
Sven-Åke Nilsson

Utloggad Rune Hedberg

• Lillabi
« Svar #13 skrivet: 31 aug 2010, 11:42 »
Renare med hö ?
Alternativt kan man ju använda leca, som tvättats.

Utloggad Sven-Åke Nilsson

• Antal inlägg: 50
« Svar #14 skrivet: 31 aug 2010, 14:54 »
Tvättade lecakulor verkar bättre.
Bäst är att använda spannar med lock som du borrat hål i, samma princip som för spannarna med bifor. Om du trucker ner locket och pressar ut luft ur spannen innan du vänder på den, så blir det minimalt spill. Se till att bina har tillgånd till yttersidan av spannen så rensar de spillet.
Då slipper du allt kladd med flytetyg.
Sven-Åke Nilsson