Författare Ämne: SV: Avläggare våren 2011  (läst 16506 gånger)

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 493
SV: Avläggare våren 2011
« Svar #30 skrivet: 14 apr 2011, 09:01 »
Det är otroligt vad Du kan uttrycka dej väl och även tekniskt kunnigt.
Jag beundrar Dej för detta , men även Din energi som ordförande för BF.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 apr 2011, 15:50 »
Jag hittade en vad jag tror var din bigård norr om Halmstad brevid E6.
 (Jag var på väg till Oskar Gustavsson)
Dom verkade lite trötta ;)
Misstaget att invintra för små avläggare har vi alla gjort.
Ett klassiskt nybörjar misstag.
Det är alltid bättre att ha ett bra samhälle än två döda.
Men ibland går det om det är en mild vinter.

Att det dör bin är naturligt och är svårt att komma ifrån i en större biodling.
Håller det sig runt 5%så får man vara nöjd.
Det går nog att komma ner till nästan 0%.
Men arbetsinsattsen är svår att motivera för att klara detta.

Åter till våran vän!
Jag som är lite nervöst lagd när det gäller mitt företag.
Blir orolig när jag hör om ett så stort antal döda samhällen i min närhet.
När det för övrigt har varit en väldigt bra övervintring för dom flesta.

Det rör sig väl om runt 500 som har dött i vinter för personen ifråga.
Vist biodlaren kanske inte har det mest genomtäkta sätt att sköta sin biodling.
Men även för han måste det vara onormalt höga siffror och skälvklart en tragedi.
Jag kan tycka att det kan i alla fall inte skada att ta lite prover för att säkerhetsställa att det inte är något nytt otyg.
Vi har ganska lite bekymmer med sjukdommar och parrasiter i Sverige och jag hoppas att det förblir så oxå.
Ingmars undersökning i höstas visade att vi troligtvis inte har Trakè kvalster.
Vilket var skönt att höra även om undersökningen fortsätter under våren.

Eller som kvinnan från Cannada som talade på Omberg kallade Sverige  "Beekepers heaven" om hon gämförde med sitt hemland.

Tillsist!
Jag kanske inte ställer mig i samma hallelulia kör som Björn.
Men jag tycker att styrelsen gör ett mycket bra jobb inklusive du Micke ;)
Även om jag inte håller med om allt!
MVH Anders Wizping

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #32 skrivet: 12 maj 2011, 12:17 »

Hej igen Anders,
jag har inte hunnit/orkat skriva i denna tråd på ett tag. Jag tycker nog att din rädsla är rätt obefogad. Argument som bygger mest på tyckande istället för på ren fakta är aldrig särskilt bra och framåtskridande. Men innan jag ger dej några svar ska jag tacka dej för att du håller igång diskussionen. Talesättet att all reklam är bra reklam verkar stämma. När diskussionerna drar igång är det alltid någon som hör av sig och är nyfiken på våra drottningar. Så även om det troligen inte var din avsikt så att hjälpa oss så vill jag ändå tacka för att du gjort det. När jag ändå är inne i tacksvängen ska jag säga att det är trevlig att höra att du uppskattar styrelsens insats. Med Olle och Gunilla i styrelsen kan det ju inte gå fel! ;)

Nu lite kalla fakta. Jag var på SLU i fredags och fick massa info om vad de håller på med. En intressant siffra från 2010 var att smått ofattbara 64 % av alla tester SLU genomförde på bin kom från importerna. Observera gärna att siffran avser import, införsel är inte inräknad. 64 %! Ärligt talat, vad tro du Fries har missat som han skulle komma på nu med de extra tester du föreslår? Kanske vore det mer rimligt att grannarnas bin testas i samma omfattning, först då skulle vi ha bra koll på läget.

EU tillåter inte import från område där allvarliga sjukdomar finns. Vi testar exportbigården före import och Fries testar följebina efteråt. Exakt vet jag inte men låt oss säga att vi tog in 10 000 följebin i fjol, mer var det i alla fall inte. Trots att vi har 150 000 samhällen i Sverige och en pågående trakékvalster inventering gjordes alltså fler tester på våra 10 000 bin än på resten av alla andra bin i Sverige under 2010. I tre år tid har SLU och andra bilaboratorium letat sjukdomar och kvalster men inte hittat något att anmärka på. Så för mig framstår det inte som rimligt att tala sig varm för mer tester. I alla fall inte på importerna, det är säkerligen att kasta pengarna i sjön.

Som både du och jag vet Anders så finns det kafferepskärringar, i alla branscher, som tycker att skvaller är det roligaste som finns. Att lokalisera grannarnas sämsta bigårdar och sen glappa om dem i alla möjliga sammanhang tycks vara en uppskattad sysselsättning. Oavsett vad jag håller på med brukar jag jämföra mig med det bästa. Då finns det hopp om utveckling. Andra gör tydligen tvärtom och jämför sig med det sämsta de kan hitta. Konstig strategi, om du frågar mig, men det kanske ger det en boost för självförtroendet när man ser att ens egna 27 samhällen inte är världens sämsta i alla fall. Men så utvecklade vet jag inte om det kan vara. Slå gärna en signal nästa gång du är i Halland eller västra småland så kan vi titta på lite bra bin och bigårdar. Då kan du även få höra storyn om de dåliga och varför det blev övervintring på den platsen trots de usla förutsättningarna där. Du är alltid välkommen hit.

Avslutar med ett mail jag just fick, från mycket oväntat håll. Det finns tydligen en och annan som gillar vad vi gör i styrelsen och i våra företag. Citat:
”Måste även säga till dig som jag sa till Lie;
- Ni för ju verkligen biodlingen framåt i Sverige med era utvecklingstankar och orädda sätt att satsa på era företag. Detta gynnar inte enbart yrkesbiodlarna utan även småbiodlarna.”
Men det går lika bra att göra tvärtom Anders och gnälla istället! All reklam är bra reklam!  ;D

Kanske bör jag tillägga att Argentinskorna är slut för i år, men snart är det dags för nya sändningar med Kefussdrottningar.

Micke

Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #33 skrivet: 12 maj 2011, 23:39 »
men snart är det dags för nya sändningar med Kefussdrottningar.
Micke

Vad har Kefussdrottningarna för bakgrund ? När kommer de ?Leverans tid ? mini beställningsantal ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 maj 2011, 19:09 »
Hej igen!
Jag gör gärna reklam för er ;)

Roligt att höra att ni gör så mycke tester av era import drottningar.
Då har mitt tjat gjort nytta. Jag förstår att ni är livrädda för att något skulle slinka igenom.
Men som du sa en gång.
Det går inte att garantera något och det är det jag vänt mig mot hela tiden.
Att vi alla är med och delar den risken.
Nu är jag inte dummare än jag förstår att det här går inte att stoppa längre.
Men jag hoppas att jag genom mitt tjat har gjort importen något säkrare.

Åter till våran vän.
Det är brukligt att man kollar om det går att hitta en orsak till att det dog så mycket bin för den berörda biodlaren och även ni borde undra varför en så stor del av drottningarn ni impoterade nu är döda.
Det behöver ju inte vara en ny sjukdom eller parasit. Biodlaren sköttselmetoder eller gener vad vet jag.

Kafferepskärringar finns det gott om i den här branchen.
Jag påstår inte att jag är mycket bättre. Men ni har många kompisar som gladligen delar med sig om hur det går för er ;).

Dåliga bigårdar har vi alla även jag och det har jag aldrig hymlat med.
Delar gärna med mig om mina motgångar och misstag. Jag tycker inte det är något att  skämmas för.
Vi har alla klantat oss ibland.

Tillsist!
Jag läste ett inlägg från styrelsen i gadden att ni avrådde alla från import och införsel.
Lite konstigt när Ordföranden och ledamot C-G står för en stor del av Importen.
Lite dubbelmoral kan tyckas.
Men vist konkurans är aldrig roligt ;)
MVH Anders Wizping :)

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #35 skrivet: 16 maj 2011, 22:27 »

Jag läste ett inlägg från styrelsen i gadden att ni avrådde alla från import och införsel.
Lite konstigt när Ordföranden och ledamot C-G står för en stor del av Importen.
Lite dubbelmoral kan tyckas.

Det är ingen dubbelmoral, det är demokrati! Redan innan du hoppade av fanns det en majoritet i styrelsen som inte hoppade högt av glädje över att det går att importera. Så är det även idag. Majoriteten bestämmer.

Vad har Kefussdrottningarna för bakgrund ? När kommer de ?Leverans tid ? mini beställningsantal ?

mvh edward :P

Artikel om Dr Kefuss finns i Gadden från i fjol våras. Han har lyckats ta fram ett varroaresistent bi. Drottningarna är framtagna med hjälp av olika raser. De är ofta ganska mörka. Den första sändningen för i år kommer troligen i slutet av maj. Minibeställning är 4 drottningar. Priset är 375 kr + moms. Mängdrabatter möjliga.
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."