Författare Ämne: KY - utbildningen finns den kvar?  (läst 21902 gånger)

Utloggad Wilhelm Ydrestål

• Styrelsen
  • **
  • Antal inlägg: 195
KY - utbildningen finns den kvar?
« skrivet: 30 aug 2011, 20:57 »
Blir det någon ny intagning till yrkesbiodlarutbildningen? I så fall när och hur ansöker man?
//Wilhelm

Utloggad Kjell Ritzén

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 394
SV: KY - utbildningen finns den kvar?
« Svar #1 skrivet: 30 aug 2011, 22:44 »
Jodå, annons kommer i nästa Gadden.

Utloggad John Bergstrom

• Antal inlägg: 478
« Svar #2 skrivet: 31 aug 2011, 01:12 »
Finns det någon koppling, intresse el. dyligt av kommunikation mellan BF och KY-upplägget?
Ett steg före, gärna två, aldrig steget efter

Utloggad Wilhelm Ydrestål

• Styrelsen
  • **
  • Antal inlägg: 195
« Svar #3 skrivet: 01 sep 2011, 23:41 »
Det låter bra Kjell!

Utloggad Dan Levin

• Antal inlägg: 332
« Svar #4 skrivet: 27 sep 2011, 09:50 »
John, det finns absolut ingen koppling mellan KY-utbildningen och BF,  och har aldrig funnits.  Kopplingen är Bo-Göran Nilsson, tidigare ordförande i BF, som helt och  hållet format utbildningen och jag medger att det ger utbildningen en viss legitimitet, eftersom han är en duktig lärare. Men det har aldrig någonsin diskuterats om utbildningen behövs i landet, eller vad det leder till i förlängningen med ett stort antal nya yrkesbiodlingar varje år under ett decennium. 

Se på KY-utbildningarna i frisöryrket, som endast lett till överetablering och dumpade priser, men varit en väldigt bra affär för de som drivit skolorna.  Jättebra för kunderna, men katastrof för branschen. Samma sak gäller för vår bransch, jättebra för kunderna när allt för många producenter slåss mot varandra med dumpade priser som enda vapen.

Efter danmarksresan i våras blir jag mörkrädd när jag ser i Gadden att KY-utbildningen fortsätter. Är det danskarnas situation vi vill ha, med överetablering, dumpade priser och konkursfärdiga företag, allihopa högutbildade som bara den?

Utloggad John Bergstrom

« Svar #5 skrivet: 27 sep 2011, 15:01 »
Mycket intressant Dan, min uppfattning är klar och jag sjulle bli mycket glad/nöjd om flera inlägg kan göras i denna fråga.

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #6 skrivet: 27 sep 2011, 17:54 »
Så vitt jag vet är det fortfarande brist på svensk honung !

Klart är det skönt om man slipper konkurrens .

Det är inte roligt att konkurrera med lågpris honung från utlandet eller från andra delar av Sverige som pris dumpas och förstör den lokala marknads/pris bilden.

Hur många av de som blir uttagen till utbildningen går klart den , och hur många av dom blir stor odlare ?

Kan själv tycka att det är konstigt att BF inte är involverad och påverkar hur nästa generations blir till.

Eller ska man bara se till sitt eget och sätta upp murar så att inga fler bi odlare blir till ?

Eller medverka till att inte sprida kundskap om bi odling , som resulterar att det blir ett bi odlar elit som kreti och pleti inte har möjlighet och tillträde till ?

Det är inte många som föds till bi odlings företagare.

Om det går flera på kursen , så kanske alla blir inte stor odlare , men de kanske utvecklar sitt bi odlade , blir mer kunnig i det de håller på med , och som ringar på vattnet ökar nivån på bi odlandet lokalt regionalt och på riks nivå så att hela Sverige blir mer kunnig och blir bättre bi odlare  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #7 skrivet: 27 sep 2011, 18:22 »
Edward,
Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang och påstående men på något vis grundar det sig på att det är "brist på svensk honung". Affärerna kring mig har svensk honung hela året. Den enda som jag vet påstår det är inköparen på HF, rätta mig om jag har fel.

« Svar #8 skrivet: 27 sep 2011, 18:57 »
Fel av mig  ;D

Det är bra att det finns stor odlare som kan leverea svensk honung till hela Sverige , fast lokalt finns det fortfarande brist på lokalt/närodlat honung året om.

Vad händer den dag man  blir gammal och vill trappa ner eller lägga av , om det inte finns någon marknad för det man har byggt upp så finns det inget värde i det man har skapat !?

Det är knappast någon små odlare som har råd att köpa begagnande slung linjer och flera hundra samhällen+ material ?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 471
« Svar #9 skrivet: 02 okt 2011, 10:07 »
Jens! Intressant att läsa att det finns andra butiker än "mina" som HAR svensk honung i hyllan året om!  :)  Själv ser jag en stor brist på svensk honung på väldigt många håll i landet då man dyker in i en butik mellan januari-juli och kollar läget...

« Svar #10 skrivet: 02 okt 2011, 10:46 »
Det kan även slå till med dåligt väder lokalt  ;)

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 471
« Svar #11 skrivet: 02 okt 2011, 17:19 »
Tack Edward! Jag visste väl att jag inte är ensam i vårt avlånga land om att ha sett honungshyllor gapa tomma både här och där. För att inte tala om alla dessa desperata anonnser på blocket.se där gubbar annonserar ut sin honung svart för rövarpriser nu på hösten.  :'( Tänk om de bara kunde sparat burkarna till i april och begripit att kunderna ger vad som helst för att få vår produkt!

« Svar #12 skrivet: 02 okt 2011, 18:24 »
 ::) :-\  Är lite tveksam att skriva detta  ::) :-\

Egentligen är det väldigt bra att butiks hyllorna står tomma sen vintern tidigt vår  ;)

Skit enkelt att gå in till butiken leta upp den inköps ansvarig ta den till honungs hyllan och ställ några ledande frågor som denne kan själv svara på  ::) för man ljuger inte för en själv ;)

Är du nöjd med hur det ser ut i hyllan ?
Hur är hyllmeter lönsamheten när det gapar tomt ?
Är dina kunder nöjd med brist på svensk lokal producerad ?
Skulle du vilja ha en leverantör som kan leverera under hela året ?

Ganska lätt att få de svar man vill ha , dock ska man se till att man håller det man lovar om man vill behålla kunden.
Annars kommer någon annan och ta din plats.

Utloggad John Bergstrom

« Svar #13 skrivet: 02 okt 2011, 19:20 »

Något måste vara fel.........

Vissa Biodlingsföretagare påstår att det finns hur mycket svensk honung som helst, ingen brist......

Sedan påstår andra att hyllorna står tomma stora delar på året av svensk alt. lokalt producerad honung.....

Jag vet inte riktigt var sanningen ligger men det verkar som att det behövs flera både stora och små odlare
och framförallt behövs det en helt annan marknadsföring av värdet av Svensk producerad honung av organisationerna och föreningarna m.fl.

Skansen mötet den 15 september var kanske starten till något nytt som jag hoppas skall ta fart.
Bl.a. kunde man där ta del av mat och delikatess-gurun Jan Hedh som i mycket vältaliga ord verkligen
kunde påtala honungens möjligheter och värde.

« Svar #14 skrivet: 02 okt 2011, 19:44 »
Jag vet inte riktigt var sanningen ligger men det verkar som att det behövs flera både stora och små odlare och framförallt behövs det en helt annan marknadsföring av värdet av Svensk producerad honung av organisationerna och föreningarna m.fl.

Marknadsföring av svensk honung är noll  >:(

Har aldrig sett något riks täckande reklam för att förafram och gynna svensk honung  >:(

Det är klart att det är svårt att få någon att stå för räkningen när det finns så många små odlare och även stor odlare , som i sammanhanget blir oxå små.

Kanske skulle en del av medlems avgifterena gå till reklam kampanjer ?

Känns som en het potatis  :-\

Vet inte annars hur man skulle gå tillväga , EU , np pengar ?

Eller så får vi köra på med att varje bi odlare på lokal nivå får försöka vara ambassadör för svensk honung och bi odlade .