Författare Ämne: KY - utbildningen finns den kvar?  (läst 21955 gånger)

Utloggad John Bergstrom

• Antal inlägg: 478
SV: KY - utbildningen finns den kvar?
« Svar #15 skrivet: 03 okt 2011, 14:38 »

"Potatisen" är verkligen "iskall". Marknadsföring måste bara till på flera plan...

I styrelsen har ett arbete påbörjats, och, det behövs impulser från från många håll.
Skriv gärna t.ex. en motion till Biodlarkonferensen i februari. Det enda som gäller det är att aktivt gå på organisationer och påtala "sakernas tillstånd"!
Ett steg före, gärna två, aldrig steget efter

Utloggad Peder Lilja

• Antal inlägg: 796
    • kårstadhonung
« Svar #16 skrivet: 03 okt 2011, 16:50 »
Hur hänger den här diskussionen ihop med ämnet???

Peder

Inloggad Thomas Henriksson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 471
« Svar #17 skrivet: 03 okt 2011, 19:52 »
Det är riktigt Peder! Vi fortsätter denna tråd under forum för medlemmar nu...

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Antal inlägg: 1 311
« Svar #18 skrivet: 04 okt 2011, 11:13 »
Åter till grundfrågan.....
Utbildningen finns kvar och är idag en 2 årig Yrkeshögskoleutbildning. Vill ni veta mer titta på www.yhbiodling.se   Bo-Göran.

Utloggad Carl-Erik Dahlberg

• Antal inlägg: 60
« Svar #19 skrivet: 04 okt 2011, 14:25 »
Hej Bo-Göran
Rent formellt är det väl så att KY står för "kvalificerad yrkesutbildning" medan YH står för "yrkeshögskola". Innebär det att det krävs högskolebehörighet för att söka till YH-kursen?  Hälsn./Carl-Erik

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Antal inlägg: 1 311
« Svar #20 skrivet: 07 okt 2011, 10:23 »
KY intagen va dom samma som det nu är på YH. alltså Högskolebehörighet. Om du tittar på hemsidan så står allt där. Det finns nämligen möjlighet enligt reglerna att komma in utan formell behörighet.   Bo-Göran.

Utloggad Anders Jacobsson

• Antal inlägg: 22
    • Anders Bigårdar i Skåne - Honung Pollinering Fruktträd Bär Raps. Drottningodling - Söderslätt Honung
« Svar #21 skrivet: 19 jan 2012, 13:25 »
Genom "Yrkesutbildning" håller en hög kvalitet på våra produkter och därmed kan vi slippa importerad honung helt på sikt kanske.
KY gör också att yrkesbiodlare ges en berättigad status.
Såg på ICA att man nu vid julen to 69:75 för 700 g.

Kan detta vara en vändning, jag tror och hoppas så. ;)

« Svar #22 skrivet: 19 jan 2012, 18:18 »
Genom "Yrkesutbildning" håller en hög kvalitet på våra produkter och därmed kan vi slippa importerad honung helt på sikt kanske.
KY gör också att yrkesbiodlare ges en berättigad status.
Såg på ICA att man nu vid julen to 69:75 för 700 g.

Kan detta vara en vändning, jag tror och hoppas så. ;)

Det låter som om Ica prishöjt sin Indiska honung rejält på sistonde?? Du menar väl inte den svenska, den kostar ju 79:- eller 89:- eller 106:- på Ica för 700g... (Har inte sett dyrare än 106:- ännu)  ;)

Utloggad Anders Jacobsson

• Antal inlägg: 22
    • Anders Bigårdar i Skåne - Honung Pollinering Fruktträd Bär Raps. Drottningodling - Söderslätt Honung
« Svar #23 skrivet: 27 jan 2012, 10:04 »
Besynnerligt med kritik av en utbildning som gör våra honungsprodukter egentligen så mycket bättre genom att vi har yrkesbiodlare som är välutbildade och kan sprida kvalitet och kunskap vidare.
Jag vet vad jag talar om. När jag var 17 år startade jag företag (-67) och vid 24 års ålder på heltid i mitt dataföretag som idag har flera anställda i Sverige och som min son idag sköter och ansvarar för.
Jag vet att KONKURRENS INTE FINNS! Ja, du/ni kanske tycker det är konstigt att höra dessa ord. Men så är det.
Min framgång har alltid bestått av kunskap om produkterna, data- och informationsindustrin är gigantisk, det vet alla. Där verkar jag också.
Vi kan göra "honungsindustrin" gigantisk. Spill inte tid och energi på samtal och kritik på att sprida kunskaper om att göra bra hälsoprodukter bättre utan satsa på det som har framgång.
Finns behov av en produkt som honung måste vi tillgodose detta på alla sätt vi kan och genom att synas mera säler vi mera och tjänar mer pengar och kan ha bättre honungsprodukter för fler smakriktningar hos köparna av vår honung. Tack vänner säger Anders Jacobsson, idag en av dessa "nykomlingar" som yrkesbiodlare. Honung på ICA i juletid kostade på ett par ställen i Skåne 64:95 för 700g.

« Svar #24 skrivet: 27 jan 2012, 11:19 »
Menar du verkligen att Ica tog 64:90 för sin "Kina-honung" vid Jul?? Det är ju häftigt, då måste vi höja vår lokal-producerade honung i ännu högre tempo nu!

Utloggad Arkiverat Adminkonto

• Antal inlägg: 167
« Svar #25 skrivet: 27 jan 2012, 17:23 »
Sedan Kjell svarade på frågan om utbildningen fanns kvar för några månader sedan har diskussionen tagit två nya vändningar för att nu handla om honungspriser. Vi drar streck här och fortsätter i nya trådar, det blir för svårt att följa annars. // Admin och moderator.