Författare Ämne: Förfalskad " honung" på apoteket  (läst 78046 gånger)

Utloggad Fabian Lindhe

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 63
SV: Förfalskad " honung" på apoteket
« Svar #15 skrivet: 23 maj 2017, 20:58 »
Jag håller inte med dig Johannes, Honey är inte en beteckning för den typen av produkter. Honey är honung, ingenting annat. det finns reglerat från EU vad som är honung och inte.

Om de beskrivit den som slemlösande medicin med Honung eller Honey och på baksidan skriver var honungen kommer ifrån är  det helt ok enligt mig. De skryter också med att det inte finns något tillsatt socker, hm. kan vi då skriva sockerfri honung eller honung utan tillsatt socker?

Utloggad Calle Regnell

• Antal inlägg: 274
  • Honungsförsäljning pågår
    • Honungsringen
« Svar #16 skrivet: 07 jun 2017, 14:51 »
Livsmedelsverket svarar:

”bra mot förkylning” är ett läkemedelspåstående. Påstående om att lindra, bota osv.

Har också sökt i Efsa:s (den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet) databas över ansökningar för hälsopåståenden. Det finns några stycken om honung kopplat till exempelvis ”stimulera hela metabolismen och immunsystemet”. Efsa-panelens utlåtande är om sådana påståenden följande:

“the Panel concludes that a cause and effect relationship has not been established between the consumption of honey and the claimed effects.”

Se även Scientific opinion

Så svaret,kort och gott är att nej, det är inte tillåtet att påstå att honung är bra mot förkylning eller liknande påståenden

Vad Strepsil beträffar så är detta ett registrerat läkemedel. I detta fall är det Läkemedelsverket som har gjort bedömningen ang. vad som får påstås.

Utloggad Fabian Lindhe

« Svar #17 skrivet: 07 jun 2017, 21:47 »
Tack Calle, jag kan dock  inte påstå att jag blir klokare ! ska jag tolka det som att det är ok att skriva att lite utblandad honung är lindrande mot förkylning för att de har registrerat det som läkemedel ? samtidigt får man inte skriva att ren honung med tex eucaluptus är lindrande mot förkylning för det är ett livsmedel ?

Jag gjorde en anmälan till konsumentombudsmannen, de skriver ju att det inte finns något tillsatt socker, honung består ju till ca 80% av olika sockerarter. eftersom det bara är 25% "honung" så är ju det en tillsats, jag hävdar att de vilseleder kunden.

Utloggad Calle Regnell

• Honungsringen
« Svar #18 skrivet: 20 jun 2017, 17:12 »

”bra mot förkylning” är ett läkemedelspåstående. Påstående om att lindra, bota osv.

Har också sökt i Efsa:s (den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet) databas över ansökningar för hälsopåståenden. Det finns några stycken om honung kopplat till exempelvis ”stimulera hela metabolismen och immunsystemet”. Efsa-panelens utlåtande är om sådana påståenden följande:

“the Panel concludes that a cause and effect relationship has not been established between the consumption of honey and the claimed effects.”

Så svaret,kort och gott är att nej, det är inte tillåtet att påstå att honung är bra mot förkylning eller liknande påståenden

Vad Strepsil beträffar så är detta ett registrerat läkemedel. I detta fall är det Läkemedelsverket som har gjort bedömningen ang. vad som får påstås.

/Anna

Har legat i min inkorg ett tag! Beklagar! / Calle R

Utloggad Calle Regnell

• Honungsringen
« Svar #19 skrivet: 01 jul 2017, 12:00 »
Tack för ditt mail.

Till skillnad från honung som är livsmedel och Strepsil som är godkänt läkemedel, är Coldy Honey en klass I medicinteknisk produkt och omfattas därmed EU direktiv 93/42/EEC för medicintekniska produkter.

I bipacksedeln för Coldy Honey framgår följande:

Vad Coldy®Honey är och vad det används för
Coldy®Honey är en oral suspension som innehåller honung, glycerol och naturlig citronsmak. Coldy®Honey används för att lindra hosta i samband med övre luftvägsinfektioner. Honung och glycerol är lenande substanser som kan verka fuktgivande och smörjande på halsens slemhinna och därmed lindra irritation och hosta.

Texten som står på förpackningen är ”Lindrar och dämpar hosta”.

Du skrev att ”Många anser att honung är bra mot förkylning gjord av Orifarm och säljs på Apoteket hjärtat! Doseringen är 0,25 g honung och 0,75 g glycerol per dos om 5 ml!”.
Det är möjligt att användare skapar en egen uppfattning om att honung är bra mot förkylning, vi respekterar användarnas uppfattning oavsett om det är allmänt eller individuellt. Vi anser dock att texten på vår produkt Coldy Honey är tydlig att Coldy Honey lindrar och dämpar hosta.

Best regards / Med vänlig hälsning

Qun Zhang
Responsible Person

Orifarm AB      
Ingmar Bergmans Gata 2   Mobile:   +46 723 11 73 07
114 34 Stockholm   Phone:   +46 40 680 02 60

Utloggad Fabian Lindhe

« Svar #20 skrivet: 03 jul 2017, 11:57 »
Hej Calle, Stort tack för det arbete du lägger ned, jag har inte hört något från konsumentverket. Det är väl bara att inse att små biodlare som en annan inte har en chans mot stora bolag som drar upp eu paragrafer och annat.

Bästa Hälsningar // Fabian

Utloggad Calle Regnell

• Honungsringen
« Svar #21 skrivet: 07 jul 2017, 16:18 »

Utloggad Calle Regnell

• Honungsringen
« Svar #22 skrivet: 07 jul 2017, 16:20 »
Hej!
Jag har försökt att kopiera in en text från Livsmedelsverket men datan vägrar!