Jo Rune, nu tänker jag skriva saker där man bör ha i minne att alla diabetiker är unika. Hormoner, bakterier, infektioner och bigift, påverkar insulinets verkan i kroppen. Det där med hormoner är intressant med en grabb som fyller nio snart... Vad jag har märkt med honom är att stick/gift tar ner insulinets verkan (du måste öka dosen) Betapred, Cortison, m.fl. är hormoner och sätter ned insulinets verkan högst väsentligt (öka doserna flerfalt)
Då är det som diabetes förälder inte så kul. Men grabben tycker om biodlandet... Vi kör på, och jag är mycket medveten om att många stick ger komplikationer. Således minimera sticken!
Om Mikaels kompis inlägg: man börjar gå ifrån typ 1 och 2 tänket. Det finns betydligt fler än två sorter, alla är som sagt unika... Det här med långsamma eller snabba kolhydrater är just det som GI beskriver. Honung är mycket snabbt/blodsockerhöjande. Sen kan man ju undra vad som finns kvar när man "tvättat bord det söta" Pollen och vax? Måste säga det igen: Honung är socker. Vi honungsproducenter kan aldrig hävda något annat. Hur man sedan förhåller sig till sin diabetes är var diabetikers unika ensak.
Gott nytt med årets mjöd istf mousserande!