Författare Ämne: Anteckningar i bigården  (läst 9978 gånger)

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
SV: Anteckningar i bigården
« Svar #15 skrivet: 05 mar 2011, 19:10 »
Nå, jag använder en kombination av tegelsten och en gammal Palm handdator med HandBase på. Den här har knappar så man måste inte hålla på att smeta ner skärmen.  Tegelstenarna är för de få samhällen som avviker och behöver en koll vid nästa besök. Snabbare än att skriva och drängarna ser direkt vilket samhälle de skall kolla.

Datorn skriver jag på när vi är färdiga i bigården och sätter oss i bilen. Det blir det viktigaste, oftast bara tiden för besöket. Ibland en anteckning om nåt vi skall ha med nästa gång, det kan vara nån trasig pall, ett viselöst eller svagt samhälle på våren som skall slås ihop med nåt annat. Först vid den sista rundan på hösten antecknar jag skörd, vilken drottning det finns i varje samhälle och ev annat jag noterat på kuptaket under sommaren.

Klart lättare än papper, de blev kladdiga och blöta när det regnade. Den lille datorn funkar bättre än anteckningsbok. Den stora fördelen är att alla data finns med hela tiden. All drottningodling, avläggarna, ev andra experiment man håller på med finns i var sin databas som jag får upp på 2 sekunder.

All information är tillgänglig hela tiden, det gör att man kan fatta bättre beslut i varje situation. Det är detta som gör datorn så suverän, som beslutsstöd hela tiden. Man behöver inte leta efter det där papperet som man glömde hemma...

Sen kommer den stora fördelen att ha alla data digitalt när man skall utvärdera efter säsongen, men det tar vi en annan gång med staplar och diagram.

--
P-O

Utloggad Björn Herbst

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 161
« Svar #16 skrivet: 06 mar 2011, 20:09 »
Ja det var lite det jag var ute efter. Allt med överallt..Något man börjar bli van med i alla lägen. Föredrar simplifiering före krånglifiering, men det gäller ju att finna balansen.  Som sagt var , för få samhällen och därmed för "lite" att göra men ändå en del att komma ihåg antar jag....Än så länge är det ju bara jag som är drängen.
( Kodar med spännet på spännremen-Den sitter i ett OK-läge eller ett "åtgärdsläge" tex vid överdrivet försvarsbeteende eller ett undermåligt utvecklingsresultat.) Spännremskvalite kan vi disskutera i en annan tråd..

Olle

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 mar 2011, 16:07 »
Det sägs att NASA la ner 20 miljoner dollar på att utveckla en penna som kunde fungera både under vatten och i rymden.
Ryssarna använde blyerts.
Det enkla är oftast det bästa.

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
« Svar #18 skrivet: 07 mar 2011, 20:13 »
Och den kan vara din för 50 dollar  ;D

http://www.spacepen.com/originalastronautmodels.aspx

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh