Nyliga inlägg

Sidor: 1 ... 8 9 [10]
91
Allmänt om Biodling / SV: Tyck till om djurhälsoförordningen BRÅTTOM
« Senaste inlägg av Christer Ledel skrivet 23 aug 2020, 16:45 »

Forum för medlemmar / SV: Certifiering för egenkontroll mot bisjukdomar
« skrivet: 23 maj 2020, 11:22 »
Jag vill föreslå en generell diskussion med Jordbruksverket angående tidpunkter för remisser och tid för att svara på remisser.

Vi har tidigare sett remisser, ofta med iögonfallande kort svarstid, som publiceras mitt under vår högsäsong.
Ser det som ett bättre alternativ att tillsammans med verket ta fram en arbetsmodell som tar hänsyn till dels vår högsäsong och dels till att vi är en organisation utan anställda omvärldsbevakare.
92
Allmänt om Biodling / SV: Betalande medlem i Biodlingsföretagarna
« Senaste inlägg av Fredrik Sjöberg skrivet 23 aug 2020, 10:00 »
Hej Daniel,

Gadden kommer med 6 nr per år. Jag undersöker varför du inte fått något nummer.
93
« Senaste inlägg av Daniel Karlén skrivet 21 aug 2020, 10:08 »
Jag lånar tråden lite och passar på att meddela att jag inte heller har tillgång till medlemssidorna på forumet. Jag undrar samtidigt om medlemstidningen gadden har upphört? Jag har inte fått ett enda nummer av den sedan i våras! Vill minnas att jag brukade få den regelbundet förr om åren!
94
« Senaste inlägg av Johannes Sjöstedt skrivet 20 aug 2020, 13:46 »
Det är EU-kommissionen som vill ha feedback senast 2020-08-20.

Feedback lämnas genom att registrera ett konto här:

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/11791-Animal-health-notification-reporting-of-diseases-surveillance-activities-list-of-diseases-under-EU-surveillance-prog/addFeedback?p_id=8242249

Vad är det då som EU-kommissionen vill ha feedback på?

Jo detta förslag:

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/11791-Animal-health-notification-reporting-of-diseases-surveillance-activities-list-of-diseases-under-EU-surveillance-prog

Som de sammanfattar som:

"This initiative will standardise the rules for notifying animal diseases under the Animal Health Law (Regulation (EU) 2016/429) and reporting on surveillance. It lists the diseases concerned and the criteria for evaluating EU surveillance programmes."

Vad har det för betydelse för oss biodlare? Kan någon som läst det väldigt snabbt sammanfatta konsekvenserna för oss biodlare?

95
« Senaste inlägg av Fredrik Sjöberg skrivet 20 aug 2020, 12:27 »
... eller så är det just så att det är den mest hektiska perioden för biodlarna just nu och styrelsen är också biodlare.
96
« Senaste inlägg av Thomas Henriksson skrivet 19 aug 2020, 18:58 »
Jag har en icke så ringa känsla av att Biodlarsverige just nu är inne i en av sina mest hektiska perioder under hela året.  ;) Med anledning av detta torde det vara relativt få av våra medlemmar som loggar in och läser forumet just nu.

Varför publiceras onsdag kl 16:47 budskapet om att vi kan lämna synpunkter senast imorgon torsdag? Någon stackare kanske kan inbilla sig att man egentligen inte ville att det skulle lämnas några synpunkter alls innan tidsfristen löper ut, i och med ett så oerhört sent meddelande?
97
Allmänt om Biodling / Tyck till om djurhälsoförordningen BRÅTTOM
« Senaste inlägg av Kommunikatör skrivet 19 aug 2020, 16:47 »
Senast den 20 augusti kan du lämna synpunkter på EUs förslag till ny djurhälsoförordning. Mer om förslaget och länkar till dokument där du kan lämna synpunkter hittar du i bifogad fil.
98
« Senaste inlägg av Patrick Nordman skrivet 13 aug 2020, 09:50 »
Hej!
Tack ska du ha, nu fungerar det!
Mvh
Patrick Nordman
99
« Senaste inlägg av Mats Olofsson skrivet 11 aug 2020, 19:34 »
Hej Patrick!

Styrelsen kan bara be om ursäkt för detta. Förutom att det har fallit mellan stolarna , vilket det uppenbarligen gjort under en längre tid, så ligger forumet på en gammal plattform som ingen av oss riktigt kan. De som trots allt är mest kunniga kring forumet kommer nu iallafall att titta på ditt ärende för att se till att du får den tillgång du ska ha.

100
Personal och tjänster / Svensk-portugisisk biodlare söker jobb
« Senaste inlägg av Kommunikatör skrivet 05 aug 2020, 18:40 »
Hi there, I am writing you from Portugal. I was born in Sweden but grew here and since my Swedish is not spectacular, I write in English.
I started beekeeping this year and I just got the curiosity how does one say beekeeper in Swedish and well biodlare. Then I search a bit and found out a document made by arbetsförmedlingen saying that beekeepers have a struggle finding the right personal for work. Is that so?
I do have 9 beehives active, and my experience is just a couple of months, got all my bees from 3 swarms and got 4 from established colonies in trees and windows and a wine barrel. And done some splitting, I fed them and treated the varroa. I still haven't overwintered them so my practical experience is this.
I just looked for Beekeepers and beekeeping business in Sweden and decided to send some Emails. I have lived in Sweden a couple of years ago and am wondering in this possibility of moving and work as beekeeper because if I work with experienced beekeepers I will be a better beekeeper for sure.
So my question is if you have difficulty finding personal and if you know any big beekeeper who would need a pair of hands.

Tom Gabriel
Sidor: 1 ... 8 9 [10]