Författare Ämne: Hemgjord Pollenersättning  (läst 32856 gånger)

Honeyline

• Gäst
SV: Hemgjord Pollenersättning
« Svar #15 skrivet: 29 jan 2008, 12:08 »
Nu undrar jag hur en enkelt recept o timing kan se ut
efter att ha läst artikeln som det hänvisades till i länken i tidigare inlägg.

1. Timing  !!!när är det på sin plats att servera en "äggcocktail" ? i artikeln
betonades det om timing att det är centralt.

2. Ett recept på en adekvat "cocktail " till ett samhälle eller varför inte tio samhällen, mängden ingredienser är jag ute efter!
Hittills har jag tolkat debatten med (ett samhälle) två ägggulor + soja 0,5 dl + socker 1 dl + nåt mer ????

Hur skulle din cocktail se ut ?

Eller är jag ute på hal is

MK

Honeyline

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 jan 2008, 09:45 »
Det verkar som om diskussionsvilligheten dog om pollenersättning ????

OK strunta i recepten de verkar vara hemliga !!!!

Men timingen är fortfarande intressant

Hur långt innan ett tänkt nektardrag bör åtgärden sättas in för att få effekt ?

MK

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #17 skrivet: 31 jan 2008, 10:33 »
Räkna baklänges!
Det tar tre veckor från ägg till larv och sen ytterligare tre innan biet är dragbi. Med andra ord så har det som görs senare än 6 veckor före draget inte så stor betydelse. Men för att driva på yngelsättningen är tunnflytande foder det som ger effekt, proteinet är "bara" en nödvändighet för att dra fram ynglen, den har i sej inte så stor drivande effekt skulle jag vilja säja.

Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Jens Larsen

• Antal inlägg: 767
    • Honungssigillet - sigilletiketter för din honung
« Svar #18 skrivet: 31 jan 2008, 13:02 »
Honeyline,
Svaret på dina frågor finns i artikeln, det kan vara därför ingen svarar.  Det kommer förmodligen inte att finnas färdiga formler och tidtabeller. Detta skall ju inte hindra oss från att försöka mata våra djur på ett så smart och resurssnålt sätt som möjligt efter eget huvud.

Ifall man utgår från bilden, http://www.scientificbeekeeping.com/images/stories/beenutrition/fatbees2-4.jpg kan man för sitt eget område göra en motsvarande tidtabell.

Länkar till recept (tabeller och kalkylblad) finns referenserna, google går att avända för att omvandla enheter: http://www.honeybeeworld.com/misc/pollen/default.htm

Varför det måste placeras i anslutning till ynglet går en annan artikel igenom: "Schmickl, T & K Crailsheim (2004) Inner nest homeostasis in a changing environment with special emphasis on honey bee brood nursing and pollen supply". Min slutsats av denna är att husbin rör sig ganska kort i jakt på pollen till yngel, därför måste pollenkomplement placerar så nära det bara går.

Allt detta är teori och beskrivningar från utlandet. Det skulle vara mycket intressant och höra från nordiska erfarenheter. Kanske materialet ovan ger ledtrådar till varför det ibland fungerat och ibland inte.