Författare Ämne: Vaxljus  (läst 16887 gånger)

Wilhelm Y

• Gäst
Vaxljus
« skrivet: 23 feb 2008, 17:23 »
Hej!
Gör du vaxljus och säljer?
Vad tar du ut?
Är det lönsamt, eller bara ett evigt baltande?

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
SV: Vaxljus
« Svar #1 skrivet: 17 apr 2008, 15:32 »
Det skulle jag också vilja veta.   :D
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Kurt Söderman

• Rolfserud
  • Antal inlägg: 68
    • Rolfseruds Biprodukter
« Svar #2 skrivet: 17 apr 2008, 18:42 »
Hej,

Enligt mina erfarenheter är marknaden nära nog död. Fram till för 4-5 år sedan var den ganska bra.
MEN ju fler som skaffar formar och rullar, dessto sämre blir marknaden på detta. Alla gör ju samma grejor....
  Kundkretsen är ju begränsad. Jmfr antalet Pizzerior i samma plats mot förtjänst. Överetablering....

Men det går i modevågor så om kanske 4-5 år har de som köpt ljusen kanske haft råd att tända dem.... Då först finns det en marknad....
Lite bättre vid Advent, Påsk-helgerna. Men ett komplement är det ju....

Kan kanske gå ett tag på en plats där det inte varit någon före och sålt..
Numera säljer jag mycket vaxkakor till Dagis-verksamhet, där de själva gör ljusen.... Minst arbete för mej.
Vaxkakorna skall bina bygga ut och samla honung i istället. Då blir det mer förtjänst....
Men gör gärna ett försök... Det kan ju gå ett tag.... Tills alla har ljusen stående i bokhyllorna.... För tända dem har de inte råd till...
Kurt Söderman
Rolfseruds Biprodukter

ersam

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 apr 2008, 20:53 »
Tills alla har ljusen stående i bokhyllorna.... För tända dem har de inte råd till...
Tills oljan är slut. Då har de inget annat alternativ än bivaxljus!  :)

Tänk positivt!

ES

Utloggad Kurt Söderman

• Rolfserud
    • Rolfseruds Biprodukter
« Svar #4 skrivet: 17 apr 2008, 22:08 »
Hej igen

Jag ÄR realist....
Skulle Sverige bli katolskt skulle det säkert går bra då vaxljusets låga symboliserar själen..... Syndarnas bättring.... osv.

Tänker inte negativt..... Är bara  mer verklighetsnära...

Kurt S,
alias Rolfserud
Kurt Söderman
Rolfseruds Biprodukter

Utloggad Kurt Söderman

• Rolfserud
    • Rolfseruds Biprodukter
« Svar #5 skrivet: 17 apr 2008, 22:14 »
PS
Det finns även TALGLJUS som man hade förr om ekonomin inte räckte...
Talgdankar finns ju....

Kurt S.

Men tänk på utsläppsrätterna med tillhörande negativa verkningar....
(mer som skämt sagt...)
Kurt Söderman
Rolfseruds Biprodukter

Wilhelm Y

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 apr 2008, 14:59 »
Tack för svaren! Värt att prova verkar det som... är ju fint att ge bort, så kanske kan fixa någon present-påse med honung, ljus salva m.m. och lite cellofan. ganska enkelt, men om man tittar i presentbutiker så kan man ju ta ut ganska bra för det..

Ewa Johansson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jun 2008, 13:50 »
Hej. Såg din fråga idag. Prova du, det finns alltid folk som vill ha vaxljus. Har en kund som tycker attvaxljusen renar luften. Kanske det det funkar. /Ewa

Anette Svensson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jun 2008, 15:53 »
Rullade vaxljus är lätta att göra och säljer sig själva, men tyvärr säljer de bara vid juletid. Däremellan står de och samlar damm.
Jag tar 15 kr styck eller 50 kr för 4. Troligen finns utrymme för ytterligare några kronor, men jag är nöjd med det priset.

systeryster

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 jun 2008, 21:54 »
Att göra en presentförpackning eller en spa förpackning är inte en så dum ide. Vi har en granne som gör tvålar av vårat bivax. Och nu när allt som har med spa att göra så skulle man nog kunna tända vaxljus medans man har sin spaupplevelse och njuta av doften.
Karin S